تلفات زمین لرزه 21 مرداد گذشته آذربایجان شرقی به 318 کشته و 5000 مصدوم رسید.

آخرین آمارهای مرکز ژئوفیزیک تهران حاکی از آن است که روزانه 150 زمین لرزه در مناطق ورزقان و اهر ثبت می شود. به گزارش مهر، آخرین آمار مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران حاکی از آن است که طی 9 روز گذشته 1365 زمین لرزه در حوالی اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی ثبت شده است که977 زمین لرزه کمتر از 2.5 در مقیاس امواج درونی بوده، 357 زمین لرزه شدتی بین 2.5 تا 4 داشته، 27 زمین لرزه بیش از 4 و کمتر از 5 بوده و دو زمین لرزه نیز شدتی در حدود 6 ریشتر داشته است.
257 کشته در زلزله آذربایجان از زبان پزشکی قانونی

 احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور به مهر گفت: آخرین ‌آمار رسمی قربانیان زلزله آذربایجان شرقی 257 نفر است که اختلاف اصلی آمار پزشکی قانونی با آمار وزیر بهداشت بیشتر به دلیل دفن فوت شدگان بدون جواز دفن است. این اختلاف به دو دلیل بوده است. اول به دلیل آن بود که یکسری فوت شدگان روستایی را 2 مرتبه حساب کرده بودند ولی اختلاف اصلی به دلیل خاکسپاری برخی اجساد بدون جواز دفن است.

اسکان اضطراری 102 هزار زلزله‌زده در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اسکان اضطراری 102هزار و 152 نفر از زلزله زدگان آذربایجان شرقی و توزیع 350 هزار و 436 بسته غذایی بین آنها خبر داد. محمود مظفر با اشاره به خدمات امدادی ارائه شده در زمین‌لرزه آذربایجان شرقی به فارس گفت: تا صبح روز 30 مرداد حدود 102 هزار و 152نفر از زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی با همت امدادگران هلال احمر اسکان اضطراری یافتند. وی با اشاره به برپایی 25 هزار و 538 چادر امدادی برای اسکان زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی افزود: ‌در این زمینه 66 هزار و 385 مجموعه اقلام زیستی نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

مظفر بیان کرد: در مجموع تاکنون 350 هزار و 436 بسته غذایی بین زلزله‌زدگان شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس در استان آذربایجان شرقی توزیع شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی 953 دستگاه سرویس بهداشتی نصب شده است.

پنج پس لرزه دیگر، ورزقان و اهر را لرزاند

پنج زمین لرزه دیگر با بزرگی بیش از 2.5 در مقیاس امواج درونی زمین از بامداد روز دوشنبه 30 مردادماه تا ساعت چهارده و سی دقیقه ظهر، اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند. به گزارش ایسنا، بزرگی این زمین لرزه ها، 3.1، 3.4، 2.7، 2.5 و 3.6 در مقیاس امواج درونی زمین گزارش شده است.زلزله 3.6 ریشتری که بزرگترین پس لرزه ثبت شده روز دوشنبه بود در 7 دقیقه و 26 ثانیه بامداد در 10 کیلومتری ورزقان و 29 کیلومتری اهر درعمق 19 کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

80 درصد بیمارستانهای اهر و هریس در زلزله اخیر تخریب شد
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبعات سهل‌انگاری مسئولان درباره اجرایی نکردن طرحهای نوسازی بیمارستانهای کشور، گفت: متأسفانه 80 درصد بیمارستانهای اهر و هریس در زلزله اخیر تخریب شده است. سلیمان عباسی به مهر گفت: بروز این حادثه بیش از پیش، مشکل نبود استحکامات بیمارستانی را در کشور روشن می‌کند. وی با بیان اینکه عوارض ناشی از حوادث غیرمترقبه مانند زلزله باید با برنامه‌ریزی کاهش یابد٬ اعلام کرد: به طور حتم نبود دوراندیشی و برنامه‌ریزی در اینگونه مسائل موجب بروز مصدومیتهای زیادی می‌شود.
عباسی با تأکید بر اینکه بیمارستانها باید از لحاظ نیروی انسانی٬ منابع دارو٬ متخصصان پزشکی و مقاوم‌سازی بیمارستان در شرایط ایده‌آل قرار داشته باشند٬ یادآور شد: با توجه به اینکه بیمارستانها در مواقع خاص و حوادث، یکی از پایگاههای اصلی برای کنترل آسیب‌دیدگان است از اینرو اینگونه مراکز باید از تمام استانداردهای روز دنیا تبعیت کنند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبعات سهل‌انگاری مسئولان درباره اجرایی نکردن طرحهای نوسازی بیمارستانهای فرسوده کشور، افزود: مسئولان برای تأمین جان مردم برنامه‌ریزی منظم و مدونی انجام دهند در غیر این صورت باید تمام مسئولیت اتفاقات و حوادث را بپذیرند.
عباسی ادامه داد: از سال گذشته وزارت بهداشت به تمامی بیمارستانها اعلام کرد که دیگر اعتبارات خود را صرف مقاوم‌سازی و بهسازی بیمارستانها نکنند بلکه برای خرید زمین و ساخت بیمارستان جدید برنامه ‌ریزی کنند. وی با اعلام اینکه وزارت بهداشت باید در جهت نوسازی و مقاوم‌سازی بیمارستانها تلاش کند٬ تصریح کرد: مجلس به ‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان هم در این موضوع برنامه‌ ریزیهای لازم را انجام می‌دهد.
زلزله به تمام مراکز بهداشتی روستایی ورزقان آسیب جدی وارده کرده است
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورزقان گفت: تمام مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت روستایی ورزقان در زلزله شش ریشتری آسیب جدی دیده‌اند. محمد میرزاپور به فارس گفت: تمام خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شبانه ‌روزی شهری در اثر زلزله اخیر آسیب جدی دیده‌اند. میرزاپور ادامه داد: بعد از حادثه زلزله بلافاصله 80 تیم بهداشتی با 127 نفر بهورز برای ارائه خدمات به مردم روستائیان زلزله دیده اعزام شدند. همچنین 19 تیم پزشکی شامل پزشک، ماما، پرستار، کارشناس بهداشت محیط و بهداشت روان از نخستین روز حادثه در درمانگاه‌ها و روستاها مشغول ارائه خدمات هستند. در کنار تیم‌های بهداشتی و روانی 11 تیم بهداشت روان به منظور حمایت‌های روانی و روحی از زلزله‌زدگان در روزهای آتی که احتمال افزایش آن وجود داشت در روستاهای شهرستان مستقر و مشغول ارائه خدمت هستند.

وی افزود: از اولین روز حادثه 66 هزار و 25 متر مربع محیط در شهرستان توسط کارشناسان شبکه بهداشت سمپاشی شده تا مردم از گزند و اذیت حیوانات موزی در امان باشند.همچنین یک هزار و 785 نفر به صورت گروهی و یک هزار و 798 نفر به صورت چهره‌به چهره آموزش بهداشتی دیده‌اند. مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورزقان در خصوص بیمارستان صحرایی نیز گفت: از روز اول وقوع زلزله بیمارستان صحرایی در محل ورزقان استقرار و روزانه با ویزیت 800 نفر خدمات درمانی و بهداشتی رایگان در خدمت مزدم عزیز زلزله‌زده شهرستان ورزقان بوده است.
سه گروه تخصصی درمان اضطراری به مناطق زلزله زده آذربایجان اعزام شدند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی گفت: سه گروه تخصصی درمان اضطراری این جمعیت برای ادامه روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پایه به مردم زلزله زده به مناطق کوهستانی و صعب العبور استان آذربایجان شرقی اعزام شدند.  عزیز نوری به ایرنا گفت: این گروه 10 نفره متشکل از پزشکان عمومی و متخصص زنان، پرستاران طب اورژانس، تکنیسین های فوریت های دارویی، ماما و امدادگران گروه تخصصی ایثار با تجهیزات کامل پزشکی و دارویی به مناطق یاد شده اعزام شدند. این گروه های تخصصی درمان اضطراری جهت پوشش کامل خدمات بهداشت و درمان اضطراری در مناطقی که امکان دسترسی و ارایه خدمات بهداشتی از سوی نیروهای امدادگر و نجاتگر وجود ندارد با یک فروند بالگرد امدادی به مناطق هفت چشمه شهرستان ورزقان شامل روستاهای اجاق کندی، دیش کدیج و خوینرود منتقل شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی ادامه داد: این جمعیت با استفاده از تجربیات گذشته و بهره گیری از ظرفیت های ایجاد شده و به روز کردن امکانات و تجهیزات خود و با هدف ارائه خدمات به مردم کمتر برخوردار مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی خدمات یاد شده را ارائه می کند.به گفته نوری در اغلب سوانح به ویژه ‌در سوانح بزرگی نظیر زلزله و سیل مجروحین و مصدومین بعد از حادثه وجود دارند و معمولا این زمانی است که منابع درمانی خارج از منطقه هنوز نتوانسته اند خود را به مناطق آسیب دیده و صعب العبوربرسانند، بنابراین رساندن امکانات درمانی اضطراری و برپای بیمارستان های سیارسریع برای مداوای مجروحین و مصدومین یاد شده بسیار حیاتی است.
خدمات حمایتی هلال احمر به زنان باردار مناطق زلزله زده آذربایجان 
مسوول بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی از ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به زنان باردار و کودکان مناطق آسیب دیده از زلزله اخیر استان آذربایجان شرقی خبر داد. سعید کنعانی به ایرنا گفت: گروه های مراقبت های بهداشتی و درمانی پایه ( BHC-U)، علاوه بر ارایه خدمات بهداشت و درمان اضطراری به آسیب دیدگان زلزله آذربایجان خدمات بهداشت باروری برای زنان باردار مناطق روستایی صعب العبور کوهستانی ارایه می کنند.

مسوول بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: زنان و کودکان از گروه های آسیب پذیر در حوادث به شمار می روند که بدلیل ویژگی های جسمی خاص خود باید از خدمات و حمایت های ویژه ای به منظور کاهش اثرات و تبعات ناشی از استرس های ناشی از وقوع حوادث و سوانح برخوردار شوند. کنعانی همچنین توضیح داد کادر گروه بهداشت باروری متشکل از یک نفر پزشک زن، یک نفر ماما و یک نفر پرستار است. وی مراقبت از زنان در سنین باروری، مادران باردار، زایمان بهداشتی و ارایه خدمات تخصصی زایمان، مراقبت پس از زایمان، مراقبت از نوزادان، تنظیم خانواده و پیشگیری و حمایت از قربانیان خشونت جنسی را از جمله وظایف گروه ‌های بهداشت باروری در حوادث غیر مترقبه بیان کرد.وی گفت: طرح تشکیل گروه های بهداشت باروری جمعیت هلال احمر از چهار سال پیش و با حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران( unfpa) اجرایی شده است.

بیش از350هزاربسته غذایی شرایط اضطراری درمیان زلزله زدگان توزیع شد
قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد، با تلاش امدادگران و نجاتگران هلال احمر مستقر در مناطق زلزله زده شهرستان های ورزقان، اهر و هریس و در ادامه روند عملیات امدادرسانی 350 هزار و 436 بسته غذایی در شرایط اضطراری در میان زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی توزیع شد. احمدرضا شجیعی به ایرنا گفت:‌ نیروهای امدادرسان هلال احمر در 24 ساعت گذشته با توزیع 25 هزار و 538 دستگاه چادر امدادی، 41 هزار و 451 تخته پتو و 12 هزار و 51 تخته موکت سه در چهار به یاری زلزله زدگان شتافتند. وی اضافه کرد: همچنین در مدت زمان یاد شده یک هزار چراغ اضطراری،‌یک هزار و 300 عدد یخدان کائوچوئی، چهار هزار و 499 عدد چراغ والور،‌ پنج هزار و 86 شعله فانوس، پنج هزار و 273 بسته ظروف و 3144عدد کلمن آب در میان زلزله زدگان توزیع شد.

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ همچنین از لحظات نخست وقوع زمین لرزه روز 21 مرداد ماه جاری در استان آذربایجان شرقی و شهرستان های ورزقان‌، اهر و هریس تا کنون 66 هزار و 385 بسته اقلام زیستی و بهداشتی شرایط اضطراری در میان زلزله زدگان مناطق یاد شده توزیع شد. به گفته شجیعی همچنین به منظور ادامه روند مناسب امدادرسانی از سوی نیروهای امدادی هلال احمر 10 هزار و 961 کیلو خرما،‌45 هزار و 279 بسته نان،‌13هزار و240 کیلو گرم قند و شکر ،13 هزار و 91 کیلوگرم حبوبات، پنج هزار 326 بطری روغن مایع و 32 هزار 592 کیلوگرم برنج در مناطق زلزله توزیع شده است. این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار داشت:‌ همچنین به منظور انجام رعایت بهداشت محیط و پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر در مناطق زلزله زده شهرستان های ورزقان، اهر و هریس 953 چشمه سرویس بهداشتی ثابت در مناطق یاد شده احداث شد.

بیش از یکهزار بسته انواع اسباب بازی میان کودکان زلزله زده توزیع شد
معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اعلام کرد، از زمان حضور اعضای جوان و فعال سازمان جوان و پیش آهنگان هلال احمر در مناطق زلزله زده تا کنون بیش از یکهزار و یکصد بسته انواع اسباب بازی میان کودکان زلزله زده توزیع شده است. سید علی منیری به ایرنا گفت: در جریان وقوع حوادث و سوانح بزرگ از قبیل زلزله و سیل علاوه بر مشکلات جسمی، مسائل روانی نیز بازماندگان، آسیب دیدگان و کودکان ساکن در مناطق زلزله زده را تحت تأثیر قرار می دهد. وی اضافه کرد: این اختلالات روانی به ویژه در مورد کودکانی که در محل وقوع سانحه حضور داشته اند تاثیرات مخربی را به همراه دارد به طوری که اکثر کودکان حاضر در مناطق یاد شده دچار درجاتی از اختلال روانی خواهند شد که ممکن است تا پایان عمر اثرات آن روان فرد و حتی زندگی وی را مختل نماید.

معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ادامه داد: دراین گونه مواقع برخورد صحیح با موضوع رخداد سوانح طبیعی و پیامدهای آن و برخورد مناسب با آسیب دیدگان می تواند شدت اختلالات روانی ثانویه به سانحه را به حداقل برساند. به گفته منیری هم اکنون اعضای جوان و فعال سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با حضور خود در مناطق آسیب دیده و متاثر از ویرانی های زلزله اخیر با انجام خدمات اردوهای جهادی اقدام به نصب و راه اندازی 206 خیمه نماز و فضای دوست دار کودک کرده اند و با توزیع یکهزار و یکصد بسته اسباب بازی قدم های موثر را در حمایت از کودکان آسیب دیده برداشته اند. وی افزود: درمدت زمان یاد شده و به منظور رعایت بهداشت محیط و جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر در مناطق آسیب دیده از زلزله اخیر یکهزار و 86 چشمه سرویس بهداشتی از سوی اعضای جوان و فعال این سازمان نصب و راه اندازی شده است. این مقام مسوول در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اظهار داشت: از دیگر اقدامات انجام شده از سوی جوانان عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر می توان به آهک پاشی و میکروب زدایی 43 روستایی مناطق زلزله زده و توزیع 6 هزار و 835 بسته اقلام بهداشتی اشاره کرد.

 اهدای کالاهای دست دوم در مناطق زلزله زده دردسر هلال احمر
در حالی که بارها جمعیت هلال احمر اعلام کرد نیاز به وجوه نقدی دارد ولی همچنان کاروان اجناس دست دوم به سمت مناطق زلزله زده رهسپار است. به گزارش مهر، در حالی 200 ساعت از وقوع زلزله 6 ریشتری در شهرهای اهر، ورزقان و هریس می گذرد که اسکان اضطراری زلزله زدگان به اتمام رسیده و هلال احمر در حال پوشش خدمات بهداشتی، فرهنگی و تغذیه در مدت اسکان است. شرایط آب و هوایی منطقه ایجاب می کند که لباس گرم و پتو بیش از همه مورد نیاز زلزله زدگان بوده و باید به درستی توزیع شود. همچنین توزیع مواد غذایی و پروتئینی متناسب با نیاز بدن (ویژه زلزله زدگان اسکان یافته) هم در دستور کار هلال احمر قرار دارد. ولی در این میان مردم نوع دوست و خیراندیش با هر وسیله و توان کمکهای خود را به مناطق زلزله زده ارسال می کنند.

هر چند کمکهای مردمی همیشه سهم به سزایی در عملیاتهای امدادی و اسکان اضطراری در حوادث و بلایا داشته است ولی گاهی همین کمکها اگر به درستی انجام نشود موجب دردسر خواهد بود. شب گذشته یک کامیون البسه و پتو و برخی اقلام زیستی راهی ستاد هلال احمر تبریز شد که امدادگران هنگام تخلیه بارها متوجه شدند مقدار زیادی از کمکها اقلام کار کرده و دست دوم است. هر چند این کمکها قابل بازسازی است ولی در حال حاضر هم وقت امدادگران برای تفکیک و بهسازی کالاها گرفته می شود و هم کالای کار کرده بعضا مناسب افراد نیست.مشاهده بسته هایی مملو از البسه دست دوم و اقلام کارکرده در انبار هلال احمر کار را برای امدادگران سخت کرده است. این در حالی است که جمعیت هلال احمر از مردم خواسته حتی الامکان کمکهای نقدی خود را برای زلزله زدگان ارسال کنند.

توزیع اقلام بدون نظارت هلال احمر

در این میان وجود شرکتها با نیت کمک و یا تبلیغات هم دردسرهای خاص خود را دارد. برخی شرکتها با نصب پلاکارها و تابلوهای تبلیغاتی میان روستاییان آمده و با توزیع محصولات خود و گرفتن تصویر، از آب گل آلود ماهی می گیرند. نکته قابل تامل این است که مواد توزیعی بدون نظارت هلال احمر انجام می شود که بعضا باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلی برای اهالی رخ ندهد.

زندگی شهروندان در خیابانها

بر اساس این گزارش، آخرین اخبار از شهر زلزله زده اهر حاکی از آن است که برخی از خانه های این شهر بر اثر زلزله ترک برداشته و برخی هم تخریب جزئی داشته است و ساکنان این خانه ها از بیم پس لرزه ها و احتمال زلزله مشابه شب را در بلوار خیابانها، پارکها و بوستانها صبح می کنند. چادرهای گروهی با رنگهای مختلف نمای شهر را همانند شهرهای توریستی کرده است در حالی که ساکنان این چادرها، افراد زلزله زده هستند که امیدوارند با دریافت تسهیلات و خدمات مناسب بتوانند، از شرایط دشوار زندگی در این مناطق خلاص شوند. 
 زلزله به آثار تاریخی آذربایجان شرقی 20میلیارد ریال خسارت زد
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: زلزله اخیر به آثار تاریخی اهر، هریس و ورزقان حدود 20 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است. تراب محمدی در بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از آثار تاریخی آسیب دیده شهرستانهای یاد شده، به ایرنا گفت: کارشناسان از نخستین روز پس از وقوع زمین لرزه، در مناطق آسیب دیده حضور یافته و در چند نوبت بازدید از آثار ثبتی و تاریخی، میزان آسیب وارده به این ابنیه را بررسی کردند. وی به تشکیل کارگروه ویژه مرمت و بازسازی آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله در این استان با هدف بررسی دقیق خسارات وارده و مرمت اصولی و سریع این آثار اشاره کرد و گفت: گنبدخانه مقبره شیخ شهاب الدین اهری، بازار تاریخی اهر، خانه دکتر قاسم خان اهری، خانه عطایی، کاروانسرای گویجه بل و گوی درق در اهر و خانه امیر ارشد در شهرستان ورزقان بر اثر زلزله متحمل خسارت هایی شده اند.

محمدی، عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی را در اجرای اقدام های نخستین شامل مستندنگاری و ایجاد گروه کاری مرمت و اعزام تیم های کارشناسی بسیار موفق ارزیابی کرد و از قول مساعد معاون سازمان میراث فرهنگی کشور برای تامین اعتبار مورد نیاز برای مرمت آثار تاریخی آسیب دیده بر اثر زلزله خبر داد.

وی گفت: با تعیین استان اردبیل به عنوان استان معین برای بهبود وضعیت مناطق زلزله زده، عملیات مرمت آثار تاریخی از سرعت قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

تعیین ضرب‌الاجل برای اتمام آواربرداری مناطق زلزله‌زده شهرستان هریس

استاندار آذربایجان شرقی از تعیین ضرب‌الاجل برای آواربرداری مناطق زلزله‌زده شهرستان هریس خبر داد و تاکید کرد: آواربرداری این شهرستان باید ظرف 15 روز تمام شود. به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، احمد علیرضا‌بیگی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان هریس با اعلام این خبر افزود: فرمانداران و بخشداران مکلفند در آواربرداری رضایت مردم را جلب کنند. وی با تاکید بر تجدید آرایش چادر‌ها در مناطق زلزله‌زده، یادآور شد: چادر‌های زلزله‌زد‌گان باید بر طبق پیش‌بینی بارش بارندگی در روزهای اخیر چیده شوند. 
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رعایت فاصله استاندارد در بین چادرها، گفت:‌ چادر‌ها باید در شرایط جدید از نظر بهداشتی و امنیتی مناسب سازی شوند. علیرضا‌بیگی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان باید برنامه‌های خود برای بازسازی ساختمان‌ها و اداره‌های زیرمجموعه خود را با اولویت نوسازی خانه‌های بهداشت مشخص کند چرا که نوسازی نشدن خانه‌های بهداشت منجر به بروز مشکلاتی در بین اهالی این مناطق خواهد شد. 
علی‌زاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که اکثر اهالی روستاها با بیان این‌که تجهیزات و لوازم خانگی آنها زیرآوار است اجازه آواربرداری از مناطق زلزله زده را نمی‌دهند، گفت:‌ تاکنون فقط 7 درصد روستاها در شهرستان هریس آواربرداری شده‌اند. وی با اشاره به وجود 20 بیل مکانیکی در سه شهرستان اهر، ورزقان و هریس، گفت: با توجه به فرصت دو ماهه نوسازی مسکن روستایی در مناطق زلزله‌زده باید با تعیین اولویت‌ها و لحاظ کردن محدودیت‌های تجهیزاتی اقدامات لازم به منظور‌ آواربرداری صورت گیرد. علی‌زاده با اشاره به وجود 213 دستگاه خودرو آواربرداری در منطقه، گفت: هم‌اکنون 200 روستا نیاز شدید به آواربرداری دارند که باید با تعیین اولویت‌ها، آواربرداری ظرف 2 هفته به نحو احسن از سوی دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: دولت و مسوولان استانی هم قسم شده‌اند از عید فطر تا عید قربان چادر‌های مناطق زلزله‌زده را به خانه‌های مستحکم تبدیل کنند و این ماموریت بر عهده بنیاد مسکن قرار داده شده است.علیرضا‌بیگی تصریح کرد: برای هر 50 واحد مسکونی یک مهندس ناظر در نظر گرفته شده است تا خانه‌های آسیب‌دیده به صورت زیربنایی و با رعایت اصول مهندسی ساخته شوند. وی با اشاره به حضور 74 هزار زلزله‌زده در زیر چادر‌ها، گفت: امروز در مرحله استقرار سرویس‌های بهداشتی و حمام سیار هستیم. استاندار آذربایجان شرقی تحقق آرامش و شرایط ایده‌آل برای زلزله‌‌زدگان را نیازمند یاری ملت دانست. وی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه فکری رییس جمهور معطوف به مناطق زلزله‌زده است و حل مشکلات مردم این مناطق را در قالب مصوبات هیات دولت پیگیری می‌کند.

پیام همدردی عصار با زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

علیرضا عصار ـ هنرمند عرصه موسیقی ـ با انتشار پیامی حادثه‌ی زلزله‌ی آذربایجان شرقی را تسلیت گفت.به گزارش ایسنا، این خواننده در یادداشت کوتاهی نوشته است: «دست‌های رو به آسمان مردم ایران، در شبهای احیاء علاوه بر استغفار و طلب بخشش از پروردگار، یک خواهش دیگر هم از خدا داشت، سهل گذشتن یک آزمون الهی بر مردم شمال غرب کشور؛ جایی که زمین لرزه‌های متعدد، جان تعداد زیادی از هموطنان را گرفت و بسیاری را نیز بی‌خانمان کرد.»او با آرزوی صبر و شکیبایی برای هموطنان آذری زبانش نوشته است: «بنویسید زنـی مُرد کــــه زنبیل نداشت …. پسری زیر زمین بود و پدر بیل نداشت.... خداوند به همه هموطنان آذری‌ام صبر دهد …. سید علیرضا عصار»
وقتی سازها برای زلزله‌زدگان کوک شدند

هنرمندان موسیقی برای هم‌صدا شدن با مردم زلزله‌زده‌ی آذربایجان شرقی سازهایشان را کوک کردند و با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند.به گزارش ایسنا، محسن چاوشی ـ خواننده پاپ ـ که این روزها تک آهنگ‌های دیگری نیز از او شنیده شده، «ماهی سیاه ‌‌کوچولو» را به هموطنان آذری زبانش تقدیم کرده است.چاوشی که در این قطعه فضای موسیقی آذری را تجربه کرده با ایمان قیاسی، حسین صفا و سینا حجازی نیز همکاری کرده است. «ماهی سیاه کوچولو» با آهنگسازی محسن چاوشی و تنظیم امیر جمالی فرد قابل دانلود است. 

مانی رهنما دیگر خواننده پاپی است که برای همدردی با مردم حادثه دیده خطه آذربایجان دست به کار شده است، او به تازگی قطعه‌ای به نام «فاجعه» را در اینترنت منتشر کرده و همدردی خود را به زبان موسیقی ابراز کرده است. «فاجعه» نیز با کلامی از بابک صحرایی و آهنگسازی نیکان ابراهیمی قابل دانلود در سایت‌های معتبر موسیقی است.

روزبه نعمت‌اللهی که مخاطبانش بیشتر او را با قطعات حماسی و همنشین با اشعار مولانا می دانند، با انتشار قطعه «صبوری» ابراز همدردی کرده است. همچنین، بابک جهانبخش در روز 15 شهریور سال جاری در حمایت از زلزله زدگان آذربایجان در 6 سانس به روی صحنه می‌رود. سرپرستی این کنسرت را رضا تاجبخش عهده‌دار خواهد بود و یاشار و ایلیار خسروی نیز به جمع نوازندگان اضافه شده و هنرنمایی خواهند کرد. رضا خانزاده ـ تهیه‌کننده کنسرت ـ نیز درباره این اجرا گفت: قصد داریم بخشی از عواید این برنامه را به هموطنان آذری زبانمان اختصاص دهیم. صندوق‌های ویژه‌ای هم در روز اجرای برنامه در سالن برج میلاد جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی تعبیه خواهیم کرد تا از این طریق آنچه در توان‌مان هست را جهت همیاری زلزله زدگان انجام داده باشیم.
45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلباز IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    3 1
    لطفا این مطلب را به گوش مدیران هلال احمر برسانید که با برخی اندک از دستان ناپاک این سازمان و افراد مرتبط بصورت شدید برخورد شود تا باعث نشود مردم تمایل داشته باشند کمکشان را از سایر کانالها به آسیب دیدگان برسانند.
  • گلباز IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    3 1
    علت توزیع اقلام بدون نظارت هلال احمر را باید در اندک دستان ناپاک افراد مرتبط با این سازمان جستجو کرد که با آبروی این سازمان و افراد زحمت کش آن بازی میکنند و باید قوه قضاییه بااینگونه افراد به تناسب آبروی سازمان نه اجناس مفقودی برخود کند .