۰ نفر
۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱

روسیه و اوکراین امیدوارند تا فردا توافق امروز نخست وزیر دو کشور را نهایی کنند تا صادرات گاز به اروپا دوباره آغاز شود.

گروه اقتصادی: ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه و همتای اوکرانی او، یولیا تیموشنکو به توافق هایی دست یافتند که بر اساس آن پیش بینی می شود، صادرات گاز روسیه به اروپا پس از دوهفته توقف بار دیگر از سر گرفته شود.
به گزارش خبرآنلاین و به نقل از بلومبرگ، نخست وزیر اوکراین امروز و پس از دیدار با پوتین در گفت و گو با تلویزیون دولتی روسیه گفت:"بسته پیشنهادی نهایی که شامل قیمت گاز و حق ترانزیت گاز است به احتمال فراوان فردا برای امضای نهایی مقام های ارشد دو کشور ارایه خواهد شد تا مجوز صدور دوباره گاز روسیه به اروپا صادر شود."
او تاکید کرد:" گفت و گوهای دو طرف بسیار سخت و دشوار پیش رفت."
ولادمیر پوتین نیز گفت:" دو نخست وزیر توافق کردند تا اوکراین در سال جاری میلادی 20 درصد تخفیف در بهای گاز دریافتی از روسیه داشته باشد و در عوض ترانزیت گاز به اروپا تا سطح سال 2008 میلادی را حفظ کند."
پوتین بدون اشاره به قیمت خاصی گفت:" سال آینده کشورها ملزم به رعایت فرمول گاز اروپایی برای صادرات و واردات گاز خواهند شد."
این توافق پس از آن حاصل شد که مقام های ارشد اتحادیه اروپا پس از بروز بحران گازی اخیر فشارهای گسترده ای را به دو طرف برای کسب توافق وارد کردند.
شرکت دولتی گازپروم از 7 ژانویه صادرات گاز به اروپا را از خاک اوکراین قطع کرد تا به اختلاف مالی دو طرف رسیدگی شود. روسیه معتقد بود که اوکراین بخشی از گاز صادراتی به اروپا را برای مصارف خود برداشت می کند.
نخست وزیر روسیه بدون ارایه زمان دقیقی گفت:" این توافق به معنای آن است که صادرات گاز به زودی از سر گرفته می شود."

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =