به بهانه رونمایی از موتور ملی دیزلی

نرگس رسولی: به نظر می‌رسد اجرایی نشدن طرح‌های تحقیقاتی در ایران‌خوردو و طرح‌هایی که قرار بود اجرا شوند و در نهایت بلاتکلیف باقی مانده‌اند بهانه لازم را به دست مسئولان شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) داد تا با عدم حضور در مراسمی که از هفته قبل برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد موتور دیزل ملی برنامه‌ریزی شده بود، نشان دهند طراحی و حتی تولید در ایران‌خودرو همچنان خاک می‌خورد و مسئولان تنها به فکر افتتاح‌های نمایشی برای طرح‌های دردست اجرای خود هستند نه اجرای 100درصدی آنها.

 طبق برنامه‌ریزی قبلی مسئولان اجرایی ششمین همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز قرار بود صبح دیروز سیدمصطفی میرسلیم رئیس هیأت‌مدیره شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات بیشتر موتوری صحبت کند که قرار است هفته آینده توسط مسئولان ارشد وزارت صنایع رونمایی شود.

این موتور که موتور دیزل ایرانی نام دارد بنا به اذعان دبیر اجرایی همایش از خانواده موتورهای ملی ایران است که باید اطلاعات جزئی‌تر آن توسط نجم‌الدین مدیرعامل ایران‌خودرو ارائه شود که البته به نظر می‌رسد که میرسلیم رئیس هیأت‌مدیره شرکت ایپکو مرجع کامل‌تری برای ارائه جزئیات این موتوراست که با عدم حضوردرجلسه معارفه این موتور نشان داد برخی شبهات برای رونمایی نمایشی و چند باره این موتور صحت دارد.

 به گونه‌ای که بنا به گفته برخی فعالان صنعتی به نظر می‌رسدعدم ارائه اطلاعات دقیق از این موتور به جهت تکراری بودن اطلاعات و رونمایی از این موتور است چرا که در اولین روز مرداد سال جاری محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به مازندران از موتور دیزل ملی ایران در شهر آمل رونمایی کرد و این موتور نیز از خانواده همان موتور است که مجدداً و به صورت نمایشی قرار است رونمایی شود.

بنابراین این رونمایی که بنا به گفته طزری دبیر اجرایی ششمین همایش ملی موتورهای درونسوز به صورت آزمایشی انجام خواهد شد دوباره‌کاری مسئولان ایران‌خودرو و ایپکو برای افتتاح چندین باره این موتور است چرا که در زمان رونمایی از این موتور محمود احمدی‌نژاد تولید این موتور را موجب ورود ایران به میان 12 سازنده موتور خودرو در جهان خواند.

 بنا به اصلاعات «خبر»، درنشست خبری که قرار بود با حضور میرسلیم رئیس هیأت‌مدیره ایپکو و محمدحسن سعیدی رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار شود، بعد از گذشت یک ساعت از زمان اعلام شده قبلی رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و دبیر علمی همایش ششم تنها به ارائه آمار عادی از همایش پرداخت و اعلام جزئیات این موتور را به مسئولان ایپکو و ایران‌خودرو واگذار کردکه با توجه به عدم حضور مسئولان ایپکو و ایران‌خودرو ارائه جزئیات این موتور به زمان رونمایی دوباره در جریان همایش ششم موتورهای درونسوز واگذار شد.

سعیدی حتی تأخیر یک ساعته خود در این مراسم را به دلیل داشتن کلاس درس خواند و گفت: «با وجود این که دوستان می‌دانستند من استاد دانشگاه هستم و کلاس دارم بدون هماهنگی با من قرار مصاحبه را برای این ساعت تنظیم کردند و من نمی‌توانستم کلاس درسم را تعطیل کنم!!» 

دبیر علمی ششمین همایش موتورهای دورنسوز تنها گفت: «موتور دیزلی که قرار است رونمایی شود دو سال پیش در ایپکو طراحی آن اغاز شد و هم‌اکنون نیز به طور نمایشی رونمایی خواهد شد.»

موتور دیزلی که در روز اول مرداد تولید رسمی آن با حضور محمود احمدی‌نژاد آغاز شد پیش از این مورد آزمایش‌های بین‌المللی قرار گرفته بود وبعد از آن تاریخ به عنوان موتور سنگین ملی ایران معرفی و شناخته شد.

مرحله طراحی موتورهای ملی در شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران «دسا» از سال 83 آغاز شده بود و برای راه‌اندازی این خط تولید 220 میلیارد ریال هزینه شد. مدت زمان طراحی وتولید این موتور 27ماه و 12هزار نفر روز برای آن فعالیت کردند که البته در مرحله اول طراحی تولید این موتور بیش از 125میلیارد ریال هزینه شد.

در آن زمان مسئولان ایران‌خودرو طراحی و تولید این موتورسنگین را موجب ورود ایران به جمع ده کشور برتر صاحب فناوری موتوردیزل دنیا خواندند

در آن مراسم همچنین علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن با اشاره به سرعت اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی و ملی در کشور طی سال‌های اخیر گفت: «پیش‌بینی رونمایی از موتور دیزل ملی ایران حدود شش سال بوده اما با برنامه‌ریزی مناسب این زمان در کمتر از موعد مقرر یعنی در 4 سال انجام شده است. که البته با توجه به عدم ارائه اطلاعات کامل از این موتور جدید و هم نامی آن با موتور دیزلی که احمدی‌نژاد آن را رونمایی کرد و همچنین عدم تولید موتوری که وزیر صنایع و معادن تولد آن را پیش از زمان مقرر خوانده است نشان می‌دهد موتور مذکور همان موتوری است که در مردادماه رونمایی شده بود.»

 وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی طی چند سال اخیر در صنعت نیرومحرکه کشور صورت گرفته است، گفت: «پیش از این سه خودرو ملی در کشور طراحی و تولید شده و چندین موتور ملی نیز در کشور طراحی و تولید آن توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.»

 این موتور جدید که از همین خانواده است و باز هم به طور نمایشی رونمایی خواهد شد بنا به گفته شیخ‌زاده معاون نیرومحرکه «مصرف سوختی کمتر از چند لیتر در هر صدکیلومتر دارد و ضمن تأمین الزامات استاندارد آلایندگی یورو 4 قابلیت ارتقا به یورو 5 را نیز دارد. با عرضه موتور دیزل سواری، ایران‌خودرو در بخش خودروهای دیزلی بازار داخلی، نقش اول را ایفا می‌کند که ضمن تقویت مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی، توسعه تنوع محصولات و تأمین بخش بزرگ‌تری از نیاز بازار را در پی دارد.»

معاون نیرومحرکه ایران‌خودرو کسب دانش طراحی و توسعه فناوری دیزل را از نتایج طراحی و تولید موتور ملی دیزل دانست و گفت: «بر اساس برنامه کلان موتور دیزل، پژو 206 با موتور دی‌وی 4 و خانواده سمند با موتور‌ای اف دی تولید خواهند شد و تا سال 91 هر دو محصول به استاندارد یورو 5 مجهز می‌شوند.»

هرچند که هنوز حضور موتورهای TU5 در خودروهای تولیدی ایران قابل توجه نشده است اما شیخ‌زاده از «برنامه کاهش قیمت تمام شده محصول هدف قیمتی یک میلیون و 50 هزار تومان برای موتور TU5 در تیراژ 250 هزار دستگاه و 800 هزار تومان برای این موتور در تیراژ 400هزار دستگاه در سال خبر می‌دهد.»

وی حتی با اشاره به افزایش تیراژ موتور EF در جهت کاهش قیمت، قیمت هدف برای موتور EF7 بنزینی را یک‌میلیون تومان خواند و گفت: «تاکنون 65 درصد ارزشی موتور EF7 داخلی‌سازی شده و تا پایان سال 89، تمامی قطعات آن به‌جز قطعات الکترونیک و High Tech که 15درصد ارزش خودرو را تشکیل می‌دهد، خودکفا می‌شوند.»

معاون نیرومحرکه جازگزینی موتور EF7به جای موتورهای خانواده XU را از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو عنوان کرد و گفت: «علاوه بر توسعه موتور EF7 توربوشارژ EF7TC بر روی کلاس‌های گران‌قیمت محصولات، کسب استاندارد یورو 5 برای این موتور در دستور کار است.»

شیخ‌زاده تمرکز تولید پژو 206 با موتور TU5 به جای موتور TU3A و به کارگیری موتورهای TU5 بر روی خودروهای گروه پژو، بهینه‌سازی موتور XU7/L3 به منظور کاهش مصرف سوخت و بهبود توان خروجی (NEW) XU و نیز ارتقای سطح آلایندگی آن به یورو 4 و تولید موتور XUG را از دیگر برنامه‌های مهم در زمینه نیرومحرکه دانست و اظهار داشت: «موتور OHV نیز تنها به بازارهای یورو 3 و یورو 2 اختصاص خواهد یافت و تنها نوع گاز سوز (OHV-G) آن، در صورت مستثنی شدن از استاندارد آلایندگی یورو 4، برای بعد از سال 90، می‌تواند ادامه پیدا کند.»

معاون نیرومحرکه برنامه تولید موتورهای مختلف برای سال 89 را 770 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: «این تعداد صد هزار دستگاه OHV، 45 هزار دستگاه OHV2،  360 هزار دستگاه XU7GPL3، پنج هزار دستگاه XU7GPL4، 45 هزار دستگاه EF7 و 170 هزار دستگاه TUR را شامل می‌شود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۳۰
    0 0
    با سلام عزيزان موتوري كه در آمل رونمايي شد موتور ديزل سنگين براي خودروهاي تجاري بوده و موتور ديزل ايپكو ديزل پر دور براي مخودروهاي سواري مي باشد كه مطلقا هيچ ربطي به هم ندارند. لطفا بصورت صحيح اطلاع رساني فرماييد. با تشكر