واحد مرکزی خبر نوشت:

مصر روز چهارشنبه به طور رسمی از صندوق بین المللی پول تقاضای چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار وام کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، یاسر علی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر به مناسبت سفر کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول به مصر اعلام کرد این کشور از این نهاد مالی تقاضای چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار وام کرده است.
وزیر دارایی مصر هفته گذشته اعلام کرده بود دولت این کشور با صندوق بین المللی پول مشغول گفتگو درباره دریافت وامی است که مبلغ آن از رقمی که قبلا اعلام شده بود خیلی بیشتر است. قبلا اعلام شده بود مصر می خواهد سه میلیارد و دویست میلیون دلار از صندوق بین المللی پول وام دریافت کند.
بر اساس این گزارش، حضور کریستین لاگارد در قاهره که به دعوت مصر انجام گرفت می تواند مبین اراده دو طرف برای نهایی کردن توافقنامه ای باشد که از خیلی وقت پیش انتظار آن می رفت. بعد ازآنکه دولت محمد مرسی سر کار آمد ، همگی انتظار داشتند که صندوق بین المللی پول با اعطای وام به مصر موافقت کند.
یاسر علی در این باره گفت به طور رسمی از صندوق بین المللی پول تقاضای وامی به مبلغ چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار کرده ایم و مذاکرات در این باره بین نمایندگان دو طرف در حال انجام است. یکی از نمایندگان صندوق بین المللی پول نیز که اکنون در مصر حضور دارد این خبر را تایید کرد.
از زمانی که رژیم حسنی مبارک در مصر سرنگون شده است دولت هایی که در این کشور پشت سر هم تشکیل شده اند با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام مذاکره کرده اند اما تاکنون به هیچ نتیجه ای در این خصوص نرسیدند.
در این مدت زمان یعنی از زمانی که رژیم مبارک سرنگون شده است اوضاع بودجه و تراز پرداخت های مصر بی وقفه بدتر شده و این در حالی است که اقدام سرمایه گذاران خارجی در خارج کردن سرمایه های خود، بانک های محلی را مجبور کرده است که بار بخش بزرگی از مسئولیت تامین مالی هزینه های عمومی را برعهده گیرند.
دولت مصر برای رفع بخشی از مشکلات مالی خود مجبور شده است از بانک مرکزی این کشور وام دریافت کند.
بر اساس این گزارش ، از اول سال دو هزار و یازده تاکنون ذخایر ارزی مصر به نصف کاهش یافته است و نگرانی از کاهش شدید ارزش لیره مصر در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان ، نیز همچنان سرمایه گذاران خارجی را از بازگشت به بازار مصر منصرف می کند.
در صورتی که توافقنامه ای بین مصر و صندوق بین المللی پول برای دریافت وام از این نهاد مالی به امضا برسد مصر می تواند نیاز مالی اصلاحات اقتصادی خود را تامین کند. این مسئله از آنجا مهم است که بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در مصر و جلب اعتمادشان به اقتصاد این کشور منتظر انجام اصلاحات اقتصادی هستند.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =