رییس اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد جنبش عدم تعهد برای افزایش میزان اثرگذاری خود باید علاوه بر فعالیت در زمینه‌های سیاسی در امور اقتصادی نیز فعال شود.

«امروز جنبش عدم تعهد برای افزایش میزان اثرگذاری خود باید علاوه بر فعالیت در زمینه‌های سیاسی در امور اقتصادی نیز فعال شود.» رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب، حضور اعضای جنبش در تهران را فرصتی برای گسترش فعالیت‌های ایران درمجامع بین‌المللی برشمرد.

به گزارش خبرآنلاین «محمد نهاوندیان» رئیس اتاق ایران، برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در ایران را فرصتی برای افزایش حضور ایران درمجامع بین‌المللی دانست و تصریح کرد: «با این اقدام، جنبش عدم تعهد می‌تواند به شکل مؤثرتر در صحنه جهانی حرکت کند.»

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: «در گذشته این جنبش در زمینه‌های سیاسی فعال‌تر بوده است، این درحالی است که اگر بخواهد در زمان حاضر نیز اثرگذاری خود را حفظ کند، باید درحوزه اقتصاد وارد شده و فعالیت‌های خود را دراین زمینه افزایش دهد.»

وی با اشاره به وسعت بازار کشورهای عضو جنبش تأکید کرد: «این کشورها دارای بازارهای مناسبی در سطح دنیا هستند، اگر بتوانند هم‌گرایی و ارتباط اقتصادی را بین خود ساماندهی کنند و نهادهای اقتصادی به وجود آورند و از سوی دیگر همکاری بانکی، بیمه‌ای، حمل‌ونقل و مخابراتی داشته باشند، قادر خواهند بود زمینه سودآوری خود را بالا برده و عواید توسعه‌ای مشترکی را به دست آورند.»

گفتنی است، جنبش عدم تعهد برپايه اصول احترام به تماميت ارضي و حاكميت ملي كشورهاي عضو، عدم تجاوز، عدم دخالت در امور داخلي يكديگر، برابري و امتيازات متقابل و هم‌زيستي مسالمت آميز دراوایل دهه 1960 شكل گرفت. اين تشكل به عنوان يك تشكل مهم بين‌المللي، يكي از مجموعه‌هاي تأثيرگذار برروند تحولات جهان است.

اين جنبش به مثابه نشانه‌اي از پايان دوران استعمار، اعلام مخالفت با پذيرش سلطه قدرت‌هاي بزرگ و تريبوني آزاد براي اعلام نظرات و مواضع كشورهاي جهان سوم و در حال توسعه بود و عضويت در آن به منزله دستيابي به استقلال سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به شمار مي‌آمد و اكنون 120 کشور عضو این جنبش هستند.

قرار است شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد از پنجم تا دهم شهریور ماه در تهران برگزار شود که روزهای نهم و دهم شهریور ماه به اجلاس سران این جنبش اختصاص دارد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =