نائومی کلین

جسیکا لینچ وراشل کوری می توانستند به طور اتفاقی خواهر یکدیگر باشند.
دو ختر بلوند آمریکایی، دو سرنوشت که برای همیشه در منطقه جنگی خاور میانه رقم خوردند.
سرجوخه جسیکا لینچ ، سرباز ، در شهر فلسطین در ایالت وست ویرجینیا به دنیا آمد.
راشل کوری فعال سیاسی ، در فلسطین اشغال شده توسط اسرائیلی ها کشته شد.
کوری چهار سال بزرگتر از جسیکا لینچ 19 ساله بود.
بدن او درست هفت روز پیش از آنکه جسیکا لینچ در 23 مارس 2003 به اسارت نیروهای عراقی در آید، در زیر بولدوزرهای اسرائیلی در غزه، له شد.
جسیکا لینچ پیش از آنکه به عراق برود یک برنامه «دوست مکاتبه ای» برای یک کودکستان محلی سازمان دهی کرد.
کوری قبل از اینکه آمریکا را به مقصدغزه ترک کند یک برنامه «دوست مکاتبه ای» برای بچه های محله خودش ، المپیا واقع در واشنگتن و بچه های رفح در فلسطین اشغالی سازماندهی کرد.
لینچ به عنوان سربازی که وفادار به دولتش بود به عراق رفت.
به قول جی. راکفلر ، سناتور وست ویرجینیا : اوبه جای اینکه از جنگ بترسد ، با عزمی راسح ضرورت آن را پذیرفت.
کوری به غزه رفت تا بر علیه اقدامات دولتش اعتراض کند.
او به عنوان یک شهروند آمریکایی معتقد بود که مسئولیت دارد تا از فلسطینی ها در مقابل سلاح های ساخت آمریکا که اسرائیل آنها را باز با کمک آمریکائیها ، خریداری کرده است ، دفاع کند.
در نامه هایش به خانه ، به وضوح شرح می دهد که چگونه آب آشامیدنی تازه و گوارا ، از غزه به سمت شهرک های اسرائیلی منحرف می شود و چطور در آنجا مرگ، بسیار عادی تر از زندگی به نظر می رسد.
او نوشته بود : این چیزی است که ما برای آن مالیات می پردازیم.
برعکس لینچ ، کوری به غزه نرفته بود تا در گیر جنگ شود.
او رفته بود تا آن را تمام کند. او به همراه برخی دیگر از اعضای جنبش همبستگی بین المللی (ISM) معتقد بود که حضور وسیع نیروهای بین المللی در سرزمین های اشغالی می تواند تا حدود زیادی از حملات و یورش های اسرائیلی ها بکاهد.
فکر او این بود که کشتن فلسطینی ها ممکن است در رسانه ها عادی شده باشد اما اسرائیلی ها هرگز دوست ندارند با کشتن یک دانشجوی آمریکایی در سرزمین های اشغالی یک رسوایی رسانه ای بزرگ برای خودشان ببار بیاورند.
در حقیقت او می خواست از موضوعی بهره ببرد که تنفرانگیز ترین چیز در مورد کشورش بود و آن این عقیده بود که جان آمریکائیها بسیار بیشتر از سایرین می ارزد و او می خواست با حضور آمریکاییها در سرزمین های اشغالی سبب شود تا خانه های کمتری از فلسطینی ها ویران و تعداد کمتری از آنها کشته شوند.

 

راشل کوری فعال صلح طلب که توسط اسرائیلی ها کشته شدسرجوخه جسیکا لینچ که داستانی خیالی از قهرمانی های او در عراق ساخته شد که بلافاصله توسط رسانه ها کشف و برملا شد.
با اعتقاد به اینکه ژاکت نارنجی رنگ روشنش می تواند نقش جلیقه نجات را برای او بازی کند و بلندگوی بزرگی که در دست دارد گلوله ها را باز می گرداند ، کوری در برابر بولدوزرها در کنار چاه های آب ایستاد و بچه ها را به سمت مدرسه هدایت کرد.
اگر حمله کنندگان انتحاری بدنهایشان را به سلاح های مرگ آور تبدیل می کنند ، کوری بدن خود را به عکس آن تبدیل کرد: سلاح زندگی ، یک «سپر انسانی».
اما وقتی راننده اسرائیلی بولدوزر به ژاکت روشن کوری نگاه کرد و پدال گاز را فشرد ، استراتژی او با شکست مواجه شد.
حالا مشخص می شود که جان چند شهروند آمریکایی حتی چند زن سفید پوست جوان و زیبا چقدر می ارزد! و هیچ چیزی این را دقیق تر از پاسخ های متضاد به راشل کوری و جسیکا لینچ نشان نمی دهد.
وقتی پنتاگون نجات موفقیت آمیز لینچ از یک درگیری در عراق را اعلام کرد ، او به یک قهرمان یک شبه تبدیل شد که با عبارات جذاب و منجمد کننده ای چون «آمریکا عاشق جسیکا است» ، برچسب ها ، تی شرت ها ، آوازهای مردمی و یک فیلم تلویزیونی که قرار است شبکه ان بی سی برای او بسازد تکمیل شد.
به گفته آری فلیشر ، سحنگوی کاخ سفید ، پرزیدنت بوش از بابت جسیکا لینچ بسیار شادمان است.
به ما گفته شد که نجات سرجوخه لینچ گواهی بریک ارزش اساسی آمریکایی است: همانگونه که سناتور راکفلر در سخنان خود در کنگره گفت ما از مردم خود حمایت می کنیم.
آیا اینطور است؛ مرگ کوری ، که دو روز در روزنامه ها مطرح و سپس ناپدید شد ، علی رغم شهادت شاهدان عینی مبنی بر عمدی بودن قطعی آن ، تقریبا با سکوت کامل مقامات رو برو شد.
رئیس جمهور آمریکا هرگز در خصوص یک شهروند آمریکایی که توسط بولدوزرهای ساخت آمریکا و خریده شده با مالیات های آمریکائیها در اسرائیل کشته شد ، سخنی به زبان نراند.
قطعنامه کنگره آمریکا که برانجام تحقیقات مستقل در خصوص مرگ کوری دلالت می کرد در کمیته مربوطه با استناد به تحقیق ارتش اسرائیل به عنوان تنها تحقیق رسمی که در آن به راحتی خود را از انجام هرگونه خطایی مبرا کرده بود ، مدفون شد.
ISM می گوید که این بی مسئولیتی حامل علامت بسیار روشن و خطرناکی است.
به گفته اولیویا جکسون یک شهروند انگلیسی 25 ساله که هنوز نیز در رفح زندگی می کند پس از آنکه کوری توسط سربازان اسرائیلی کشته شد ، ارتش اسرائیل منتظر عکس العمل دولت آمریکا شد و این عکس العمل بسیار ضعیف بود.
آنها دریافته بودند که می توانند سر و ته قضیه را هم بیاورند و این امر آنها را به ادامه کارشان تشویق کرده است.
ابتدا برایان آوری شهروند 24 ساله در پنجم آوریل از ناحیه صورت مضروب شد.
سپس تام هرندال ، یکی از فعالان سیاسی ISM از ناحیه مغز مضروب شد که در اثر مرگ مغزی در یازدهم آوریل در گذشت.
بعد از آن اسرائیلی ها عکاس خبرنگار انگلیسی جیمز میلر را که جلیقه مخصوص خبرنگاران که کلمه «تلویزیون» را روی خود دارد بر تن داشت هدف قرار داده و از پای درآوردند.
در تمام این موارد به گفته شاهدان عینی ، گلوله ها توسط سربازان اسرائیلی شلیک شده بودند.
جسیکا لینچ وراشل کوری در چیز دیگری نیز با یکدیگر اشتراک دارند: داستان هر دوی آنها توسط منابع نظامی به نفع ارتش تحریف شد.
بر اساس گزارشات رسمی ، لینچ در یک نبرد خونین مسلحانه در حالیکه مجروح بوده است به دست عراقی ها می افتد و به شدت توسط یک پزشک عقده ای عراقی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و سپس در یک عملیات طوفانی مسلحانه دیگر توسط همرزمان قهرمانش نجات پیدا می کند.
در هفته های گذشته نسخه جدیدی از داستان ظهور کرد.
پزشکانی که او را مداوا کرده بودند گفته اند که هیچ نشانه ای از جراحت ناشی از جنگ بر بدن او نبوده است و تازه آنها برای نجات جان وی خون بدن خودشان را هم به او هدیه کرده اند.
از همه شرم آور تر اینکه شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند تفنگدارانی که برای نجات او به بیمارستان هجوم برده بودند از قبل می دانسته اند که هیچ نیروی عراقی در آن اطراف نیست.
اما در حالیکه داستان لینچ تحریف شد تا شخصیت او را به عنوان یک قهرمان نشان دهد ، داستان کوری که پس از مرگ او به چاپ رسید به گونه ای تحریف شد که او و همکارانش موجوداتی خطرناک جلوه داده شوند.
ماهها اسرائیلی ها به دنبال بهانه و راهی بودند تا از شر ISM (دردسر سازها) خلاص شوند و نهایتا، آن را در وجود عاصف محمد حنیف و عمر خان شریف ، دو حمله کننده انتحاری انگلیسی پیدا کردند.
کاشف به عمل آمد که این دو در مراسم یادبودی که ISM برای راشل کوری برگزار کرده بوده شرکت داشته اند و این بهانه ای شد تا اسرائیلی ها ISM را به داشتن رابطه با تروریسم متهم نمایند.
اعضای ISM در پاسخ به اتهام مطرح شده عنوان کردند که مراسم یاد بود برای همگان ازاد بوده و آنها به هیچ وجه از نیت و هویت همه افرادی که در آن شرکت داشته اند مطلع نبوده اند.
ISM سپس هرگونه هدف قرار گرفته شدن شهروندان را خواه با بولدوزر اسرائیلی و خواه با حملات انتحاری محکوم کرد.
اما هیچ فایده ای نداشت . در دوهفته اخیر بسیاری از اعضای ISM دستگیر ، اخراج و مورد بازجویی قرار گرفتند و دفتر این سازمان مورد هجوم واقع شد.
حملاتی که هم اینک سازمان های بین المللی را هدف قرار داده است به این معنی است که مردم کمتر و کمتری از این پس در سرزمین های اشغالی شاهد ادامه جنایات و ظلم و ستم اسرائیلی ها خواهند بود و یا کمتر کسی به کمک قربانیان خواهد شتافت.
چندی پیش هماهنگ کننده سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه در گزارشی به شورای امنیت گفت که کمک یاران این سازمان توسط سربازان اسرائیلی از ورود و خروج به غزه منع شده اند و آن را مغایر قوانین وضع شده از سوی مقامات اسرائیلی دانسته اند.
پنجم ژوئن ، روز بین المللی اقدام برای حقوق فلسطینی ها خواهد بود.
یکی از اساسی ترین درخواست ها از سازمان ملل اعزام یک هیئت نظارت به سرزمین های اشغالی است.
تا زمانیکه این مهم تحقق پیدا نکرده است بسیاری قصد دارند راه کوری را علی رغم خطرناک بودن آن ادامه دهند.
نزدیک به چهل نفر از دانشجویان سابق او در اولیمپیا ، هم اینک برای اعزام به غزه توسط ISM در تابستان جاری ، ثبت نام کرده اند.
چه کسی قهرمان است؛ در طی حمله به عراق برخی از دوستان کوری ای میل هایی برای شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی فرستادند و از آنها خواستند تا نام کوری را نیز در لیست «دیوار قهرمانان» این شبکه همراه با جسیکا لینچ ثبت نمایند اما این شبکه چنین کاری نکرد اما کوری به طریقه دیگری ستایش و قدرانی شد.
بیشتر از ده ها هزار نامه همدردی و تسلی از سراسر کشور برای خانواده کوری ارسال شد.
سازمان ها و جمعیت های بزرگ داخل کشور یادبود با شکوهی برای او به پا ساختند و از همه گذشته بچه های دختر سراسر سرزمین های اشغالی از این پسراشل نام خواهند گرفت.
این نوع قدر دانی اگرچه از نوع قدردانی هایی برای تلویزیونی نیست اما شاید بهترین آن باشد. خانم نااومی کلین از ستون نویسان مشهور و قدیمی روزنامه گاردین است.

 

نائومی کلین، ستون نویس معروف روزنامه گاردین است.
ترجمه : محمد رضا نوروزپور

 

گاردین 22 می 2003

 

این ترجمه در جام جم آنلاین دوشنبه 05 خرداد 1382 منتشر شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =