دبیرکل سازمان ملل متحد تهران را ترک کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بان‌کی مون عصر امروز جمعه در نشستی خبری که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، گفت: همانطور که به دفعات در خلال دیدارهایم گفته‌ام، با پذیرش مسئولیت ریاست جنبش عدم تعهد، این موضوع برای ایران فرصتی به وجود آورده تا بتواند یک نقش معتدل‌ و بسیار سازنده‌ای را در سطح جهانی ایفا کند.
وی افزود: ایران به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار سازمان ملل، به نقش کلیدی خود در ایجاد ابتکارات خلاق به ویژه در منطقه عاری از هرگونه سلاح های هسته‌ای در خاورمیانه و گفت‌وگوی میان تمدنها مشهور است.
گزیده سخنان دبیر کل سازمان ملل در ادامه به نقل از فارس می آید:
• ایران نقش بسیار مثبتی در کمک به مردم افغانستان در دوران ناآرامی و آشوب ایفا کرده است این بدان معناست که میزبانی و حمایت میلیون ها آواره افغانی را داشته که کار بسیار مهمی است و چالش‌های عمده‌ای را می‌طلبید.
• از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی، ما انتظار داریم که ایران بتواند به صورت معناداری به برنامه‌های جهانی و منطقه‌ای و صلح جهانی و امنیت توجه کند. به همین دلیل من به تهران آمدم و با چالش ها آشنا شدم و همچنین خرسند از این هستم که پیام ها را انتقال دادم و این پیام ها صرفا در این مقطع حساس می توانست انتقال داده ‌شود.
• درباره فلسطین موضع سازمان ملل کاملا واضح است، تصویر دو دولت زمینه‌ای است برای تداوم صلح؛ ما از طرح دو ملت، مردم فلسطین و اسراییل که با صلح و امنیت زندگی کنند حمایت می‌کنیم. من روی این موضع به دفعات تأکید کردم و امروز آقای محمود عباس را دیدم و این مسئله را یادآوری کردم.
• درباره سوریه با انتصاب أخضر ابراهیمی به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه بسیار مهم است که تمام اعضای سازمان ملل از وی حمایت کنند. از مقامات ایران خواستم که حمایت خود را از این موضوع داشته باشند.  هدف دیپلماتیک ما، ایجاد صلح و پایان دادن به خشونت در سوریه است. در این مقطع آنچه که حائز اهمیت است اینکه تمام طرفین باید از این خشونت‌ها دست بردارند و درگیری‌ها را متوقف کنند.
• تمام بازیگرانی که می‌توانند نقش تجهیز و سلاح دادن را داشته باشند، چه از طرف دولت و چه گروه اپوزیسیون و مخالف باید از این کار دست بردارند و آن را متوقف کنند. هرگونه نظامی‌سازی موقعیت، فقط این رویداد و واقعه غم‌انگیز را طولانی‌تر می‌کند و باعث می‌شود مردم سوریه تحت فشار قرار گیرند. بسیار مهم است که مردم و دولت سوریه این احساس مسئولیت را حس کنند و تضمینی باشد که متوجه شوند همه شهروندان دارای زندگی امن و سالمی هستند.
• مذاکرات من با مقامات و مسئولان ایرانی در خصوص مسائل سوریه به این دلیل بود که این مباحث بسیار دنبال می‌شود و تضمین شده که حرکت به سوی صلح و امنیت در سوریه پیش خواهد رفت.
/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239680

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    41 99
    فکر نمی کنم سازمان ملل دبیرکلی بی عرضه تر و بی لیاقت تر و ترسوتر و بی کفایت تر از این بان کی مون کره ای دیده باشد!
    • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
      55 15
      حرفش واست تلخ بود؟
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    50 5
    در مورد موضوع ديگري صحبت نكرد؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    18 10
    در پاسخ به دوست بدون نام اول بایستی گفت که اتفاقا بان کی مون کره ای خیلی مواضع معتدل و خوبی اتخاذ کرده و خیلی خیلی سعی کرده همانگونه که همه را به دوری از افراط و تفریط توصیه کرده، خودش هم همینگونه عمل کند. سخنرانی های او را بخوانید بر اساس وظیفه اش که دبیرکل سازمان ملل است سعی کرده طوری حرف بزنه که طرف همه را داشته باشه و هم به ایران توصیه هایی کرده و هم به دیگران. یعنی دقیقا سعی کرده مثل یک قاضی عادل حرف بزنه. البته اینکه حالا ظاهر را نگه داشته یا نه صحبت دیگری است. اما مبنای قضاوت ما هم همین سخنان اوست .
  • عمار IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    3 1
    دوست عزيز بدون نام ، حرفشون حرف نبود تا تلخ بخواد باشه ، ايشون تاكنون كوچكترين تذكر يا حرفي به كشورهاي استعماگر در مورد جنگ طلبي هاشون داده ؟ اسرائيل داره مارو شبانه روز به جنگ تهديد ميكنه و جناب دبير كل ناراحت نميشن و تذكري به آنها نميدهند ، اما حرف ما به رگ غيرت ايشان برميخوره ، پس چرا اينقدر ما سنگ ديگران رو به سينه ميزنيم ، دنيا داره متوجه ميشه كه بخوادنخواد ميبايست ايران هسته اي رو بپذيره و اين حرفهاي بان كي مون نشون ميده كه اربابان غربيش دارند البته با اكراه اين موضوع رو ميپذيرند ، پس لااقل خودمونو كمي باور داشته باشيم و به قول معروف: « گر صبر كني ، ز غوره حلوا سازي » ، ما هم داريم همچين كاري ميكنيم ، سخته ولي ممكنه ، نشانه هاشم هويداست ، فقط بايد كمي هوشيار باشم كه انشاءا... هستيم .
  • موسوی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    2 0
    برادر من کدام موضع عادلانه،سازمان ملل همیشه تحت حاکمیت همه جانبه قدرتهای بزرگ بوده و هست.تمام معادلات سیاسی دنیا بر اصل بی عدالتی پایه گذاری شده و حالا ما تو این جنگل انتظار اجرای عدالتو داریم ،کدام عدالت؟ تعریف این حضرات از عدالت چیه؟ هر کی شکمش گنده تره حق داره بیشتر بخوره و هر کی ... چه کسی قراره این عدالت رو پیگیری کنه ..؟ امریکا یا انگلیس!!!؟ واقعا چه ساز و کاری برای اجرای این عدالت و قضاوت منصفانه لازمه؟ رژیم صهیونیستی غاصبه و جالا بعد اینهمه ظلم میگن بیاید بشینید سر میز مذاکره تا ما عدالت رو بین شما اجرا کنیم ،شمارو بخدا خنده دار نیست
  • بی بضاعت IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    2 1
    باز هم مجبوریم برای خواندن کامل حرفهای بان کیمون به رسانه های دشمن سشر بزنیم بعدا نگین چرا؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    3 0
    درباره فلسطین موضع سازمان ملل کاملا واضح است، تصویر دو دولت زمینه‌ای است که مي گويند برای تداوم صلح؛ ما از طرح دو ملت، مردم فلسطین و اسراییل که با صلح و امنیت زندگی کنند حمایت می‌کنیم. من روی این موضع به دفعات تأکید کردم و امروز آقای محمود عباس را دیدم و این مسئله را یادآوری کردم. چقدر موضع دبیر کل سازمان ملل با موضع ایران درباره فلسطین نزدیکه واقعا!!!!!