سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید به دنبال طراحی چارچوب توافقی با آژانس در خصوص ابهاماتش هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی جمعه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر مدیر کل آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای کشورمان، اظهار داشت: چیزی که در این گزارش باید برجسته شود و واقعا یک پیام واضح دارد آن است که «گزارش صراحت دارد که هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران و رویکرد به اهداف نظامی مشاهده نشده است.»

سطانیه که می گفت ترجیح می دهد در روزهای اجلاس عدم تعهد به موضوع ادعایی آژانس در خصوص نگرانی ها نپردازد، چون که این موضوعی را فرعی می داند،افزود: آژانس کماکان به راستی آزمایش ادامه می دهد و بازرسی ها ادامه داد. در عین حال این گزارش نشان می دهد که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران رو به جلو است و هر گزارش مدیرکل نشان دهنده پیشرفت های بیشتر فعالیت های صلح آمیز جمهوری اسلامی است و برنامه های ویروسی و حمله ها هیچ تاثیری برآن نداشته است.
وی خطاب به مقامات آمریکا و اروپا اظهار داشت: این پیام را دوباره تکرار می کنم، مسئولان آمریکای صادقانه به مردم خودشان اعلام کنند که «تحریم ایران، مردم را نشانه گرفته است ولی روی سانترفیوژها هیچ تاثیری نداشته است. به دلیل اینکه قطعات این سانترفیوژها در داخل ساخته می شود و وارداتی نیست.»

نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی ادامه داد: همین گزارش آژانس سخنان ما را ثابت می کندکه فعالیت های صلح آمیز ما با ثبات ادامه دارد و تحریم هیچ تاثیری بر روی فعالیت های هسته ای نداشته است.
وی در خصوص مورد اتهامات هم آژانس هم گفت: با اتهامات می خواهند پرونده هسته ای ایران را باز نگاه دارند این در حالی است که ما ثبات کردیم که این اتهامات بی اساس است.
سلطانیه با بیان اینکه از آنجا که قصد داریم حسن نظرمان را نشان دهیم و به همه ثابت کنیم که فعالیت هسته ای ما صلح آمیز است، مذاکراتی را با آژانس آغاز کرده ایم، خاطر نشان کرد: اگر چه برداشتن برخی از گام ها فراتر از ان. پی. تی است، اما ما مذاکراتی را با آژانس آغاز کردیم تا بتوانیم چارچوب و مدالیته ای را طراحی و سوالات و ادعاها را بحث کنیم. چرا که بازرسی های عادی تعریف شده است و استاندارد دارد ولی در مورد چیزهایی خارج از ان. پی. تی مثل موارد و ادعاهایی که درباره ابعاد نظامی آن مطرح می کنند، خارج از ان. پی. تی است.

ایران پیش از این در دوران محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس در قالب یک مدالیته 6 ماده ای به تمام ابهامات آژانس پاسخ گفته بود.
سلطانیه گفت: بنابراین ما حق داریم ضوابطی را معین کنیم و مطمئن شویم آنها وارد حریم امنیت ملی ما نمی شوند و خطوط قرمز ما را رعایت می کنند. و این چیزی است که روی آن مشغول کار شدن است.
به گزارش خبرآنلاین، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی که می گفت چند ماه است روی گزارش اخیر کار شده است و اختلاف نظرهایی هم درباره آن وجود داشته است، ادامه داد: برخی از رسانه ها اظهارت معاون مدیرکل را نادرست مطرح کردند چون آقای ناکاس نگفتد پیشرفتی داشتیم یا نه. بنده بودم که عرض کردم پیشرفت داشتیم که به نسبت چون برخی از پاراگراف ها مورد توافق ما و آژانس قرار گرفت.
سلطانیه به مصادیق این توافقات اشاره ای نکرد اما در عین حال از وجود برخی از اختلافات بین ایران و آژانس سخن گفت.
سلطانیه که می گفت اجازه دهید بیش از این در این باره اظهار نظر نکنم، در پایان اظهار داشت: در یک کلام ما به عنوان کشور مسئول، همکاری مان را به آژانس ادامه می دهیم اما از حق غنی سازی خود حتما چشم پوشی نمی کنیم و در مورد ادعا ها هم مذاکراتمان را برای رسیدن به یک چارچوب ادامه می دهیم ولی همان طور که جمهوری اسلامی و طرف غربی در استانبول 2 توافق کردندحق غنی سازی ما باید به رسمیت شناخته شود و هر گامی که فراتر از آژانس بر می داریم، طرف مقابل هم باید یک گام به جلو بردارد. 
/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239706

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    3 1
    من همیشه موافق این موضوع بوده ام که ایران و آمریکا بر روی یک میز بنشینند و مشکلات خود را حل کنند. ولی با این وضع تحریم ها که دقیقا برای مردم کمرشکن شده است دیگر از چه کسی میتوان انتظار داشت. مسئولان آمریکایی هم دهان بین هستند و هر چه اسرائیل بگوید باور میکنند.