رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنرمندان باید در تشریح تفکر شیعی برنامه‌ریزی کنند، گفت: به طور حتم معارف اهل بیت (ع) بسیار عمیق و تاثیرگذار است، از این‌رو هنرمندان باید با آثار خود این معارف را انعکاس دهند.

دکتر علی لاریجانی شب گذشته در دیدار با هنرمندان استان قم با بیان اینکه متاسفانه تاکنون ظرفیت‌های هنری و فرهنگی این استان به طور کامل معرفی نشده است، گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار این حوزه، سیستم و مدیریت نتوانسته است که حمایت‌های لازم را انجام دهد، اما خوشبختانه روحیه شما هنرمندان بسیار خوب و بالنده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سبقه کارهای هنری در قم سبقه دینی است، افزود: توجه به این موضوع در استانی مانند استان قم امری طبیعی است، از این‌رو هنرمندان این نسل استان باید در جهت تحول این امر تلاش کنند.
اهم سخنان لاریجانی در ادامه به نقل از ایسنا می‌آید:
  • در ادوار گذشته بعضی از هنرها کار سرگرمی داشته و هیچ ارتقایی نداشته‌اند، از طرف دیگر قسمتی دیگر از هنر تقلیدی بوده است که در جاهای مختلف ضرر هم به دنبال داشته است. در این نوع هنر ابداع کمی دیده می‌شده است.
  • یکی دیگر از انواع هنر نوع آشکار شدنی بوده است. در این نوع هنر هدف آشکار کردن حقیقت و پرده کنار زدن بوده که مهمترین آن حقیقت معارفی بوده است که در ذهن ما هم وجود دارد.
  • حکمت یمانی با تعقلات عقلانی فاصله دارد.ممکن است سبقه غرب در این مسائل زیاد باشد اما به طور حتم غرب سئوالات زیادی را مطرح کرده است و عالمان شرقی توانسته‌اند در این رابطه پاسخ‌های بزرگی را مطرح کنند.
  • در هنر شرقی یک نوع بی‌خانمانی با فرهنگ غرب وجود دارد. در این موضوع غربی‌ها سوالات بزرگی را مطرح کردند اما به طور حتم برای این سئوالات جواب ندارند، اما از طرف دیگر فرهنگ شرقی ظرفیت‌های بسیاری را برای پاسخ دادن به سئوالات بزرگ دارد که به طور حتم این پاسخ‌های بزرگ از معارف اهل بیت (ع) برمی‌آید.
  • متاسفانه در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی مکتب‌سازی انجام نشده است. هم‌اکنون در بعضی از حوزه‌ها مانند شعر و خط کشور ما سبقه بسیاری دارد، ولی در بخش‌های مدرن کار پژوهشی زیادی انجام نشده است.
  • همیشه هنر دینی مضمون تاریخ ادیان ندارد. در هنر دینی هدف آشکار کردن حقیقت است، از این‌رو باید برای شکوفایی این هنر از افراد خبره و باتجربه استفاده کرد. هم‌اکنون در حوزه هنری افراد خوش‌فکر و بااستعداد بسیاری وجود دارد. منتهی باید این افراد ساماندهی شوند.
  • علت شکوفایی قم در حوزه هنری دسترسی آسان به منابع و افراد باتجربه است. وجود شما هنرمندان با علایق مختلف و متفاوت بسیار ارزشمند است، اما به طور حتم شما باید این استعدادها را آشکار کنید.
  • ایجاد گردش اقتصادی مطلوب در حوزه هنری در گرو تولیدات متکثر و متنوع است. اما به طور حتم مسئولان باید فضا را برای هنرمندان به‌وجود بیاورند.
  • هنرمند باید هنر تکثیر و تدبیر زندگی داشته باشد. تحقق این موضوع به خود هنرمند برمی‌گردد، اما مسئولان نیز باید زیرساخت‌های آن را ایجاد کنند.
  • به طور حتم با برنامه‌ریزی مسئولان باید ساختمانی مناسب شأن هنرمندان با کمک شهردار، استاندار و وزارت ارشاد ایجاد شود.
  • هنرمندان باید با فکر قوی اهداف خود را تحقق بخشند. به طور حتم در تمام اقدامات دولت نباید پیش‌قدم و سرمایه‌گذار باشد، از این‌رو فکر هنرمند می‌تواند در این موضوع کارساز و تاثیرگذار باشد.
  • هنرمندان باید در تشریح تفکر شیعی برنامه‌ریزی کنند. به طور حتم معارف اهل بیت (ع) بسیار عمیق و تاثیرگذار است، از این‌رو هنرمندان باید با آثار خود این معارف را انعکاس دهند.
  • انقلاب اسلامی ایران ظرفیت بسیار بالایی در تولید آثار هنری دارد. هنرمندان باید با تشکیل کارگروه‌هایی از بخش‌های هنری موضوعات پیرامون کشور را پیگیری کنند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =