رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچگونه عملیات نظامی در سوریه انجام نداده است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی "المیادین" به تحولات اخیر در سوریه اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من حل‌شدن مناقشات در سوریه که طی یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده با دخالت نظامی کشورهای منطقه و غربی ها مرتفع نمی‌شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای برطرف شدن مسائل سوریه تمامی کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای عربی باید نقش تعیین‌کننده در حل مسالمت‌آمیز مسئله سوریه ایفا کنند.
گزیده سخنان علی لاریحانی در ادامه به نقل از باشگاه خبرنگاران می آید:
• کشورهای غربی می‌خواهند سوریه را به عنوان یک کشور پیشرو در منطقه ضعیف کنند که البته برخی کشورهای عربی منطقه نیز نگران دموکراسی در این کشور هستند که این کشورها بهتر است به جای دلسوزی برای سوریه به فکر اوضاع دموکراسی در کشور خود باشند.
• موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور سوریه این است که باید اصلاحات در این کشور صورت گیرد اما این اصلاحات با سلاح، تانک و نظامی‌گری انجام نمی‌شود بلکه باید برای حل بحران مردم سوریه تصمیم گیرند و اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.
• کشورهای غربی و آمریکا همواره قصد تغییر در حکومت سوریه را دارند و معتقدند که رئیس جمهور سوریه باید برکنار شود اما جمهوری اسلامی معتقد است که باید مسائل به صورت مسالمت‌آمیز حل شده و اصلاحات در آن کشور از این طریق انجام شود.
• به اعتقاد من مذاکره برای پیدا کردن راه حل است به طوری که کشورهای غربی و آمریکا همواره بر مذاکره در حل بحران سوریه تأکید می‌کنند اما پیش از مذاکرات نتایج مشخص است که این روش صحیحی برای حل مناقشات در سوریه نیست.
• کشورهایی که به سوریه سلاح می‌فرستند باید به عواقب وخیم آن فکر کنند و براساس شواهد موجود برخی کشورها در جهت گسترش دموکراسی در سوریه به این کشور سلاح می‌فرستند که آنها باید نسبت به عواقب وخیم کارهای خود هوشیار بوده و به آن توجه داشته باشند زیرا مردم سوریه خواهان برقراری دموکراسی در کشورشان بدون خونریزی و جنگ هستند.
• اصل برقراری مذاکرات سیاسی در سوریه به دلیل جلوگیری از ورود سلاح به این کشور است که این مسئله باعث می‌شود تا انتخابات آزاد در این کشور انجام شود البته جمهوری اسلامی ایران نیز خواهان برقراری انتخابات آزاد در سوریه بوده و از آن حمایت می‌کند.
• کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر همواره اقرار می کنند که به این کشور سلاح می‌فرستند در صورتی که مهم آن است که همه کشورهای منطقه سرنوشت مردم سوریه را سرنوشت خودشان بدانند و گروهی که حل کننده اوضاع است در این میان نقش‌آفرینی کند.
• ما با کشور ترکیه دوستیم و خواهان گسترش ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با این کشور هستیم اما اختلاف نظرهایی همواره بین ما و این کشور وجود دارد البته دشمنی بین ما وجود ندارد ولی کشورهای غربی به اختلافات میان کشورهای منطقه دامن می‌زنند که باید همه کشورهای منطقه مراقب اینگونه رفتارها در مناسبات سیاسی خود باشند.
• پس از آغاز تحولات در سوریه برخی کشورهای منطقه تصور می‌کردند که دولت سوریه در مدت دو هفته ساقط خواهد شد. پس از آغاز اولین تحولات در سوریه برخی کشورهای عربی منطقه و آمریکا تصور می‌کردند که دولت این کشور ظرف مدت دو هفته سقوط خواهد کرد اما با هوشیاری مردم این کشور نقشه‌های آنها تا کنون بی‌نتیجه مانده که دلیل آن هم این است که اوضاع در کشور سوریه متفاوت است.
• ادامه ناآرامی‌ها و مناقشات در سوریه به ضرر مردم این کشور بوده که تمامی کشورهای منطقه باید نسبت به این موضوع توجه داشته و در حل بحران سوریه از طریق گفتگوی دو جانبه و بر اساس خواست طرفین تلاش کنند.
• برخی کشورهای عربی منطقه و نیز اروپا و آمریکا از بیرون از مرزهای این کشور به سوریه سلاح می‌فرستند که این حرکات موجب گسترش ناامنی در سوریه شده و اوضاع را وخیم‌تر می‌کند که به اعتقاد من سوریه نیاز به اصلاحات و حل مسائل از طریق گفتگو دارد.
• موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه همواره موضع ناصحانه بوده و ما خواهان صلح و آرامش در این کشور هستیم. ایران همواره خواهان برقراری صلح و ثبات در سوریه بوده و معتقدیم که دخالت ما در سوریه با نگاه ناصحانه در قبال طرف‌های درگیر است.
• ایران هیچگونه عملیات نظامی تا کنون در سوریه انجام نداده و معتقدیم که منطق ما منطق صلح و دوستی بر پایه برقراری تفاهم بین طرف‌های مورد مناقشه در حل بحران سوریه است که البته بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس موضع متفاوتی نسبت به بحران سوریه دارند.
• آمریکایی‌ها فوق تخصص به هم ریختن اوضاع در منطقه را دارند به طوری که آثار آن در کشورهایی مانند عراق و افغانستان مشهود است. مهمترین هدف آمریکایی‌ها از به هم ریختن اوضاع منطقه فروش سلاح بیشتر به کشورها و منفعت‌طلبی از منطقه خاورمیانه است که ملت‌ها و دولت‌های منطقه باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند.
• ایران به عنوان یک کشور مقتدر منطقه از جنبه‌های مختلف سیاسی و نظامی هیچگاه قصد تعدی به کشورهای منطقه را نداشته و نخواهد داشت در صورتی که آمریکا همواره نظر دیگری دارد و آنها معتقدند جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای منطقه است که تا کنون اینچنین نبوده و ما تعرضی به خاک کشورها نکرده‌ایم.
• مهمترین دلیل همراهی کشورهای عربی منطقه با آمریکا و غرب در برقراری دموکراسی این است که این کشورها منافع و تعلق خاطری نسبت به غربی‌ها دارند اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما تکلیف ارتباط با آمریکا روشن شد و به صورت شفاف مواضع خود را اعلام کرده‌ایم.
• همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و مصر از گذشته ادامه داشته و پس از این نیز بیشتر ادامه خواهد یافت زیرا دو ملت ایران و مصر دارای سابقه فرهنگی و اجتماعی غنی هستند که این روابط باید در آینده بیشتر گسترش یابد.
• ما از جنبش حماس و حزب‌الله لبنان در تمامی مقاطع همواره حمایت کرده‌ایم به‌طوری که ما منافع بزرگتری برای امت اسلامی خارج از مرزها قائلیم و کشورهای غربی و آمریکا نیز باید به این مسئله دقت لازم داشته باشند.
• ما با کشورهای اروپایی از لحاظ ماهیتی مشکلی نداریم به طوری که خود آنها نیز با ایران مشکلی ندارند بلکه عامل اصلی بر هم‌زدن روابط ایالات متحده آمریکا است که عمده دلیل آن هم این است که منافع این کشور در جمهوری اسلامی ایران تأمین نمی‌شود البته کشورهای اروپایی نیز در سال‌های اخیر به بحران‌های اقتصادی مواجه شده و در حل مسائل خود نیازمند همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران هستند.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    5 0
    دنیای سیاست برخلاف آنچه شما فکر می کنید و البته خیلی دیگر در جاهای دیگر دنیا، دنیای پشت هم اندازی و سرهم شیره مالیدن و مخفی کاری نیست بلکه دنیای عمل و عکس العمل سریع از نوع اندیشه است که البته گاهی همراه با اعمال فیزیکی می شود.