مجلس هشتم را باید در مورد نوع پیگیری مطالبات هسته‌ای تکمیل‌کننده اندیشه‌های مجلس قبلی دانست.

 این موضوع را در گفت‌وگو‌ها و نوع نگرش طیف وسیعی از نمایندگان این مجلس و پیگیری آنها درمورد این پرونده به روشنی می‌توان دید. اما آنچه شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد نوع نگاه نمایندگان مجالس قبل است مثلاً برخی از نمایندگان مجلس ششم معتقدند بین مجالس هفتم و هشتم سهم مجلس هشتم بهتر و تخصصی‌تر بوده است و مجلس هفتمی‌ها نیز در این مقایسه مجلس هشتم را ازششم برتر و تأثیرگذار‌تر و در نتیجه متخصص‌تر می‌دانند. درباره مسائل هسته‌ای کشور و نوع تأثیرگذاری این مجلس در مقایسه با مجالس قبل بر روی پرونده هسته‌ای با نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کردیم. کرمی‌راد به تأثیر‌گذاری مجلس ششم نمره 10 و به مجلس هشتم نمره 18 را در مورد میزان تأثیرگذاری‌ها داد. وی در ضمن صحبت‌هایش به مسئله مهمی نیز اشاره کرد و آن مسئله زیاده‌خواهی برخی از طرف‌های مذاکره با ایران است که اگر ادامه یابد مجلس هشتم موظف است قانون خروج از NPT را تصویب کند. وی معتقد است که اگر پایمردی دولت نهم و مجلس هفتم و هشتم نبود در شرایط فعلی شاهد چنین شرایطی که وی در پرونده هسته‌ای کشور نبودیم...

آقای کرمی‌راد اگر بخواهید مجالس قبلی را در میزان تأثیر‌گذاری بر پرونده هسته‌ای مقایسه کنید چه نکات برجسته‌ای در این باره می‌توانید مرور کنید؟
به نظر می‌رسد که باید نقش مجلس و نقش دولت راجداگانه بررسی کنیم و نقش مجلس را در این باره کاملاً متمایز بدانیم. موضع مجلس ششم با موضع دو مجلس بعدی بسیار متفاوت بود و قطعاً مجلس هشتم به مراتب بهتر و قوی‌تر اعلام موضع کرده است. نقش دولت نهم در این پرونده نیز بسیار بارز است. این دولت توانست با اقتدار نسبت به مطالبات به حق ملت که حق داشتن تکنولوژی هسته‌ای در چهارچوب مقررات NPT است بایستد.

در ادامه آن سیاست بود که دولت دهم را در انتخابات برنده کرد که قطعاً به تأکیداتی که مقام رهبری در همان ایام نسبت به مسئله هسته‌ای داشت پرداخته است. این دولت همان دولت است و مصمم به دنبال کردن روند رو به رشد و رو به جلوی هسته‌ای است در حالی که این پرونده در دوره مجلس ششم و دولت هشتم دارای ضعف‌های زیادی بود.

مصداقی صحبت کنید...
اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم همان زمان مسئله اطلاعات هسته‌ای ما هم از طریق منافقین و هم از طریق برخی از نمایندگان مجلس منعکس شده و بازتاب آن در رسانه‌ها و گزارشاتی که برای آژانس می‌رفت کاملاً ملموس و مشخص بود. در بررسی‌های به عمل آمده نیز مشخص شد همین چراغ سبزی را که مجلس ششم داده بود در بیانات مقام رهبری هم آمده و اشاره شده بود. در ضمن تزلزلی که در اراده ملی ایجاد شد در مجلس ششم کاملاً محزر به نظر می‌رسد.

در مجلس هفتم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقریباً در حال تسلیم بود و شاید به تعبیری می‌خواستند جام زهر دوم را به رهبر بخورانند. در صحنه بین‌الملل نیز شروط زیادی آوردند و این مشابهت و تشابه را در بحث هسته‌ای و در یک جنگ زرگری در مطبوعات مطرح کردند و دو سال داوطلبانه تعلیق دادند که به ضرر مردم بود.

اما تعلیق در زمان مجلس هفتم رخ داد...
بله اما در ارزیابی‌هایی که بعداً به وجود آمد عملکرد بهتری را در مجلس هفتم ایجاد کرد و بیانیه‌ای که صادر و قانونی که قرار به تصویب آن شد که اگر دست از لجاجت بر ندارند ما از NPT خارج می‌شویم بسیار راهگشا بود. دیپلماسی هسته‌ای در مجلس هفتم به خوبی پایه‌گذاری شد و در مجلس هشتم به خوبی دنبال شد. برخی از موضوعات مربوط به مسائل هسته‌ای در دستور کار مجلس است که اگر هر یک از دولت‌های زیاده‌خواه بخواهند بازی‌های سیاسی در بیاورند چه 1+5 و چه آمریکا قطعاً هر یک از این موضوعات به پیشخوان مجلس می‌آید و مجلسیان تدبیر لازم را به موقع اتخاذ خواهند کرد.

بنابر این گزینه خروج از NPT از دستور کار مجلس حذف نشده است؟
یکی از راه‌ها خروج از NPT است. این اتفاق اگر بیفتد بنابر قوانین بین‌المللی جدای از بحث آژانس فعالیت‌هایمان را ادامه می‌دهیم و این در حالی است که ما در دنیا ناعادلانه نگاه کردن به این مسئله را شاهد هستیم. شما به رژیم صهیونیستی نگاه کنید، این رژیم علاوه بر آن که بمب هسته‌ای دارد و داشته است و مورد حمایت آمریکا و اروپا است هیچ قانونی برای برخورد با آن وجود ندارد، و لی در استفاده صلح‌آمیز ما از حقمان این همه فشار به ایران می‌آورند. در مجموع می‌خواهم به این نتیجه برسم که اگر این پایمردی‌ها در دولت نهم و دهم و در مجلس هفتم و هشتم وحمایت‌های رهبری و آحاد مردم نبود قطعاً ما به این نتیجه نمی‌رسیدیم که پرچم ما در قلل رفیع دارنده‌گان انرژِی هسته‌ای باشد واین جای تبریک دارد.

نقش مجلس هشتم به صورت مشخص در پرونده هسته‌ای چیست و چه تمایزی دراین‌باره با مجالس قبلی دارد؟ از این جهت که به هر حال هر چقدر هم در این‌باره پیشرفت کرده باشیم باز هم اما در آستانه تحریم‌های دوباره‌ایم و مدیریت این مسئله علاوه بر مسئولیت مستقیم دولت، مجلس نیز به عنوان نماینده مردم در آن مؤثر است. نقش مجلس در رایزنی با دولت در ارائه نظرات خود با مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید و این که نقش مجلس را منفعلانه می‌دانید یا...

بدون هیچ گونه تعصبی می‌گویم تا در این موضوع به حامی دولت بودن متهم نشویم. حقیقت مسئله این است که صورت مسئله را که ما می‌بینیم تحریم است، اما ما 30 سال است که در حال تحریم هستیم و از این حرف‌ها و شعار‌ها را نیز زیاد شنیدیم. تحریم در بعد سخت آن عملیات نظامی است که معمولاً رژیم صهیونیستی و دولتمردان آمریکایی هر از چند گاهی در مورد آن صحبت می‌کنند. تهدید نظامی را به عنوان سیاست چماق و هویج در دستور کار قرار داده و از آن نیز بارها صحبت شده در حالی که واقعیت دیگر، این طرف مسئله است که ایران نیز از آمادگی قوی برای پاسخگویی به هر تحرک نظامی برخوردار است و دفاع ما همه جانبه خواهند بود. ارتش، سپاه و بسیج خود را برای یک نبرد نابرابر آماده کرده‌اند. به طور کلی دشمن می‌داند و وارد این معادله نخواهد شد ما هم می‌دانیم و حتی اگر یک درصد هم احتمال تهدید نظامی بدهیم برای این یک درصد، صددرصد نیروهای نظامی ما مجهز و آماده هستند، بدون هیچ نیازی برای دریافت تسهیلات و امکانات ما به پیشرفته‌ترین تکنولوژی تسلیحاتی دست یافته‌ایم و از طرفی انواع سلاح و موشک دوربرد و نفربر و مهمات را در اختیار داریم و اگر قرار باشد کشور ما تهدید شود بدیهی است که نخواهیم گذاشت آرامش برای کشورهایی باشد که حامی دشمنان ما هستند و به آن‌ها اجازه دهند که از پایگاه‌هایشان علیه ما استفاده کنند. از طرف دیگر بحث تهدید سیاسی و سوخت و انرژی است و امروز گفته می‌شود که به ما سوخت نخواهند فروخت. ما به حدی رسیده‌ایم که تحریم بنزین به جایی نخواهد رسید.

آغاز این مسئله از مجلس هفتم بود و دولت نهم هم اقدام کرد و سهمیه‌بندی بنزین برای خودرو‌ها طرحی شجاعانه بود که حرمت آمریکا برای تحریم بنزین را نیز خنثی کرد. امروز همین وضعیت پیش روی ما است و مردم دنیا و دولتمردان اروپایی و غربی اذعان دارند که 30 سال تحریم کردند و راه به جایی نبردند و نتیجه تحریم‌ها موجب خودباوری و اعتماد به نفس جوانان ایرانی و دانشمندان ما شده است. همین تحلیل و ارزیابی نشان داد که ما دربحث مقابله با تهدید‌ها آنقدر مصمم هستیم که سایت جدید فردو را در دل کوه‌ها ایجاد کرده‌ایم که آن تهدید‌های نظامی را هم پیش‌بینی کنیم.

ما ملت مصممی هستیم و همین انسجام ملی ما درمقابل هر گونه تهدید خارجی قوی است و همه قومیت‌ها و اقلیت‌ها نیز در این اتحاد شرکت می‌کنند و حضور فعال داشته و از کیان ملت اسلامی دفاع خواهند کرد. من فکر می‌کنم با این حساب می‌توانیم بگوییم تهدید‌ها چه از بعد نرم چه سخت به جایی نخواهد رسید و ما با تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به جای برخی از یارانه‌های ناحق و ناعادلانه می‌توانیم از برخی پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی و سوخت استفاده کنیم و دیگر نیازی به دنیای خارج نخواهیم داشت.

اگر بخواهید به سه مجلس در زمینه تأثیر‌گذاری بر پرونده هسته‌ای‌ نمره بدهید چه رتبه‌ای خواهید داد؟
مجلس ششم را ناپلئونی 10 می‌دهم و هفتم را بین 15 تا 17 و مجلس هشتم که در نیمه راه هستیم 17 یا شاید 1

البته اعضای مجالس قبل بر این اعتقادند که مجلس هشتم هنوز کار خاصی در این‌باره نکرده است؟
نه این طور نیست و بیانیه‌ها و اعلام موضع‌هایی که در کمیسیون امنیت ملی شده بسیارمؤثر بوده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۰
    0 0
    به نظر من مجلس هشتم ضعیف ترین و مطیع ترین مجلس بوده
  • دانشجو IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۰
    0 0
    مجلس ششم کانون افراد سست عنصر وطن فروش بود . البته اگر روزنامه خبر ناراحت نمیشه!چون شماها نون راستی ها رامی خوریدو به اصلاح طلب ها حال می دهید.حکایت همون اقای معروفی که راهنمای راست را می زد و همیشه به چپ مپیچید!