رئیس مجلس شورای اسلامی طی حکمی عباسعلی کدخدایی را به عنوان رئیس هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین منصوب کرد.

رضا الیاسی: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که در دوره مجلس هشتم از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی ریاست هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین را بر عهده داشت، در دوره نهم و با انتخاب اعضای این هیات مجددا در سمت خود ابقا شد.

اعضای هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین از بین کارشناسان در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انتخاب می شوند تا در مسائل مختلف توانایی کار کارشناسی و ورود داشته باشند. در انتخاب اعضای این هیات از نمایندگان ادوار مجلس نیز استفاده می شود.
هیات مذکور در دوره مجلس هشتم به لحاظ عملکرد، فعال تر از دوره های سابق مجلس بود، چنانکه به محض تصویب مصوبات دولت، موارد در این هیات مورد بررسی قرار می گرفت و نتیجه به رئیس مجلس اعلام می شد.
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در آخرین نشست علنی مجلس هشتم در این باره با بیان اینکه هیات تطبیق قوانین 390 جلسه عمومی داشته و 1983 نظر از رئیس مجلس درباره مصوبات دولت را در 7 جلد کتاب منتشر کرده است، گفت: 22 هزار پرونده بازنگری و بازسازی شده است که همگی در سایه اجرای اصل 138 قانون اساسی –وظایف رئیس مجلس- بوده است.{اینجا}
در اصول 85 و 138 قانون اساسی نیز به موضوع تشکیل هیات تطبیق قوانین اشاره شده است. بر اساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و با قانون اساسی مغایرت داشته­ باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.
همچنین در اصل 138 قانون اساسی تاکید شده است که علاوه‏ بر مواردی‏ که‏ هیأت‏ وزیران‏ یا وزیری‏ مأمور تدوین‏ آیین‏ نامه‏ های‏ اجرایی‏ قوانین‏ می‏ شود، هیأت‏ وزیران‏ حق‏ دارد برای‏ انجام‏ وظایف‏ اداری‏ و تأمین‏ اجرای‏ قوانین‏ و تنظیم‏ سازمانهای‏ اداری‏ به‏ وضع تصویب‏ نامه‏ و آیین‏ نامه‏ بپردازد. هر یک‏ از وزیران‏ نیز در حدود وظایف‏ خویش‏ و مصوبات‏ هیأت‏ وزیران‏ حق‏ وضع آیین‏ نامه‏ و صدور بخشنامه‏ را دارد ولی‏ مفاد این‏ مقررات‏ نباید با متن‏ و روح‏ قوانین‏ مخالف‏ باشد. دولت‏ می‏ تواند تصویب‏ برخی‏ از امور مربوط به‏ وظایف‏ خود را به‏ کمیسیونهای‏ مشتکل‏ از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات‏ این‏ کمیسیونها در محدوده‏ قوانین‏ پس‏ از تأیید رئیس‏ جمهور لازم‏ الاجرا است‏. تصویب‏ نامه‏ ها و آیین‏ نامه‏ های‏ دولت‏ و مصوبات‏ کمیسیونهای‏ مذکور در این‏ اصل‏، ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ رسد تا در صورتی‏ که‏ آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد با ذکر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیأت‏ وزیران‏ بفرستد.

اعضا سابق هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین
اعضا فعلی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین
عباسعلی کدخدایی
عباسعلی کدخدایی
بیژن آشنا
بیژن آشنا
ابراهیم اصغرزاده
ابراهیم اصغرزاده 
مهدی امیری اصفهانی
مهدی امیر اصفهانی
غلامرضا انبارلویی
غلامرضا انبارلویی
مرتضی ایزدپناه
مرتضی ایزدپناه
غفور پاک نهاد
غفور پاک‌نهاد
فرهاد تجری
امیرحسین پورسینا
سعید تقدیسیان
سعید تقدیسیان
سید محمد حسینی
سیدسعید حیدری طیب
محمد رضا خباز
محمدرضا خباز
امین حسین رحیمی
سیدکاظم دلخوش اباتری
عباسعلی رحیمی اصفهانی
عباسعلی رحیمی اصفهانی
امیدوار رضائی میرقائد
محمدمهدی رهبری املشی
حسن سلیمانی
حسن سلیمانی
حبیب الله شاملو
حبیب الله شاملو
محمد حسن صادقی مقدم
محمد حسن صادقی مقدم
غلامرضا اسداللهی
سیدجواد زمانی
موسی قربانی
احمدعلی کیخا
احمد علیزاده
 احمد علیزاده
قربانعلی مهری قربانعلی مهری
محمد مهدی مفتح
محمدمهدی مفتح
علی اصغر ملک محمدی
علی اصغر ملک محمدی
ابوالفضل الموتیان
علی اصغر یوسف نژاد
نوروز کهزادی
 
یوسف نجفی
 
فریدون همتی
 
عزت الله یوسفیان ملا
 

گفتنی است در ماده دو آیین نامه اجرایی اصول 85 و 138 قانون اساسی «هیأت دارای رئیس، اعضاء و کارکنان به تعداد موردنیاز خواهد بود» و «اعضاء ثابت و متغیر هیأت با حکم رئیس مجلس برای مدت 4 سال انتخاب می گردند . عزل و قبول استعفای اعضاء نیـز بـا رئیس مجلس است . تجدیـد انتخـاب آنـان بـرای دوره های بعدی بلامانع می باشد».
همچنین در میان اعضای انتخاب شده، به جز پورسینا، حیدری طیب، دلخوش، رهبری، زمانی، صادقی مقدم، کیخا و یوسف نژاد باقی اعضا در دوره های سابق مجلس نیز عضو این هیات بوده اند.
/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =