۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس فرضیه‌های اقتصادی افزایش قیمت ارز به معنی گرانتر شدن قیمت کالاهای خارجی است که این خود باعث کاهش میل به واردات و سودآوری بیشتر کالاهای صادراتی ایران می‌شود.

ˈعبدالرضا شیخ الاسلامیˈ، افزود: همچنین می‌بایست سهم کالاهای وارداتی به لحاظ مصرفی، واسطه‌ای و اولیه را بررسی کرد در صورتی که حجم بیشتر واردات شامل کالاهای مصرفی باشد این موضوع به نفع ما است زیرا کالاهای ایرانی (تولید داخل) به دلیل ارزانی جایگزین کالاهای وارداتی خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش تولید داخل و به ‌تبع آن افزایش اشتغال می‌شود.

وی با اشاره به مفید بودن یکسان‌سازی نرخ ارز،تصریح کرد که در مجموع باید اختلاف قیمت داخل و خارج کشور که ناشی از غیر واقعی بودن نرخ ارز است رفع شود و به‌عبارتی قیمت واقعی ارز در بازار تعیین شود.

شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت: شاید این موضوع در کوتاه‌مدت مشکلاتی به‌همراه داشته ‌باشد اما در بلند‌مدت به طور یقین یکسان‌سازی نرخ ارز به نفع تولید داخل خواهد بود.

وی افزود: وجود تحریم‌های اقتصادی و شدت یافتن آن در طول زمان مبادلات و مراودات بنگاه‌های اقتصادی با خارج از کشور را دشوار و پرهزینه می‌‌کند. مشکلات تامین مواد اولیه و واسطه در برخی از فعالیت‌های اقتصادی و عدم کفایت منابع مالی داخلی جهت راه‌اندازی طرح‌های بزرگ و زیربنایی به ویژه در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع سنگین کشور نیز به طور قطعی سرعت رشد و توسعه اقتصادی در کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شیخ الاسلامی معتقد است: شرایط یاد شده در کنار رکود اقتصادهای جهانی تولید را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن نیروی انسانی را در کسب فرصت‌های شغلی دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین از این منظر تحریم‌های شدید اقتصادی دارای آثار منفی بر تحولات بازار کار کشور است اما اقدامات و تدابیر لازم برای کاهش اثرات نامطلوب تحریم‌ها بموقع اتخاذ شده و تداوم خواهد یافت.

وی اظهار داشت: بدیهی است روی دیگر سکه تحریم‌ها اتکا به قابلیت‌های نیروی داخل و جایگزینی تولیدات خارجی با محصولات تولید ملی است. واقعی شدن نرخ ارز به محدودیت واردات ارزان کالای خارجی خواهد انجامید و محصولات داخلی فرصت عرض‌اندام در بازار محصولات را خواهند یافت.بنابراین رونق تولیدات داخلی افزایش سطح اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: در این مورد سعی شده منابع بانکی کشور برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال به‌منظور رشد اقتصادی و افزایش رفاه، بسیج شود. در این راستا با مدیریت شورای عالی اشتغال، تسهیلات قابل توجهی توسط سیستم بانکی تجهیز شده ‌است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    263 5
    میگم اینم یه نظری برای خودش. آقای وزیر فقط اجناس خارجی وابسته به قیمت ارز نیستند افزایش قیمت دلار یعنی بیشتر شدن فاصله طبقاتی وغنی تر شدن اغنیا وضعیف تر شدن طبقه معروف به زیر خط فقر که کم هم نیستند
  • امیر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    280 3
    خوب شما که تو داخلم چیزی نمتونید تولید کنید به بازار یه سری بزنید بزرگترین یارانه بگیرتون یعنی خودروسازها اوضاع خوبی ندارن
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    234 5
    آقاي وزير با اين شرايط كه هر چي پول توي بانكها بود شد دلار و در خانه ها ذخيره شد با كدام پول مي خواهيد توليد رونق پيدا كند ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    237 2
    یعنی تا الان این گرانتر شدن ارز و بی ارزش شدن پول ملی تاثیری نداشته و باز باید ارز گرانتر بشه تا ... !!!!! عجبا از این درایت!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    آقای وزیر منه دانشجو چه گناهی دارم؟ خانواده من چه گناهی دارن؟؟ ارز دانشجویی بلاتکلیف ارز آزاد هم که معلومه چرا یک طرفه به قضاوت میکنید؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    202 3
    آقای وزیر محترم افزایش دلار یعنی کاهش ارزش پول ملی برادر این خوبه؟!!!
  • اکبر قهرمانی خواه TJ ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    137 3
    سقوط ارزش پول ملی (افزایش ارز های خارجی) نه برای تولید و نه برای اقتصاد کشور نمی تواند سودمند و افتخار اقتصادی باشد . نگاهی بس کوتاه به وضعیت بنگاه های تولیدی و اقتصادی کشور بسیار وقت شما را نمیگیرد!!!!!صادرات: 55تن خرما از منطقه جنوب ایران تا آسیای میانه قبل از افزایش ارز 12میلیون تومان بود، حاضر با افزایش دلار 50میلیون تومان هزینه صادرات گردیده که در کشور مقصد قابل رقابت با خرمای تونس و عراق و...نمیباشیم حال با افزایش ارز هم کالاهای وارداتی قیمت شده و متاسفانه بعلت نبود حمل و نقل مناسب داخلی برای صادرات با افزایش چشم گیر کالاهای صادراتی هستیم جناب وزیر محترم.
  • شهروزی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    128 4
    باسلام با گران شدن فی روزانه دلار قیمت کالای مصرفی مردم بشدت روند سرعتی به خود گرفته است . در این میان این فشار بیش از همه بر ذوش کارگران زحمتکش وباز نشستگان معیل سنگینی میکند . چناب وزیر متعهد واگاه به مسایل روز چگونه میتوان این زجر را علاج کرد./
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    109 2
    وزیر کار عنوان میکنند که افزایش قیمت دلار باعث کاهش واردات و افزایش تولید میشود، خوب یک سری مشکلاتی اینجا پیش میاد: 1 - دانشجو یا متخصصی که نیاز به تجهیزات کامپیوتری و لپ تاپ داره به چه قیمت سر سام آوری باید کالای مورد نظرشو تامین کنه؟ 2 - الان تعرفه واردات خودرو زیاده و خودروهای خارجی با قیمت زیادی باید خریداری بشن، آیا خودروهای تولید داخل کیفیت خودروهای داخلی رو دارند؟ در مورد سایر کالاهای تولیدی هم همینطور. 3 - بسیاری از بیماران نیازمند استفاده از داروهای خارجی هستند، تکلیف اینها چی میشه؟ چقدر باید برای سلامت خودشون هزینه کنند؟ مواد اولیه بسیاری از کارخانه های داروسازی از کشورهایی مثل سوئیس وارد میشه، هزینه ی تولید دارو زیاد نمیشه؟ و خیلی چیزای دیگه .....
  • امیر سالار A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    134 2
    مگر الان قیمت کالاهای ایرانی ارزان هست نسبت به کالاهای خارجی؟خودرو تولید داخل ماکسیما که مجبور بودیم قطعه رو از خارج وارد کنیم 30 میلیون گران شده از طرفی خودرو پرشیا 206 حتی سمند رو که کلا خودمون تولید میکنیم 40 درصد گران شدن.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    157 2
    یعنی وزیر کار ما نمیدونه که ما بیشتر مواد اولیه رو از خارج وارد میکنیم و عوض تولید کننده مونتاژ کننده هستیم و متناسب با دلار قیمت تولید داخل هم بالا میره؟؟؟
    • اکبرقهرمانی خواه TJ ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
      دوست عزیز مواد اولیه با ارز های سرگردان خارج از کشور با قیمت زیر دولتی وارد و محصول آن با ارز آزاد عرضه بازار میگردد.
  • atila IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    220 2
    پس اگه یه خونه ای تو زمستون آتیش بگیره خیلی خوبه ! چون باعث تولید گرما میشه !
    • مهدی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
      56 2
      هزارتا لایک
  • بهنام LU ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    145 2
    احسنت اين شد حرف حساب.بابابه كشورهاي ديگه بگيم بيان يه خورده مديريت واقتصادازمايادبگيرن.اصلااگه ميخواين همه ايرانيهاصاحب شغل بشن دلاروبكنين 20000تومن.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    128 2
    نه اینکه کالاهای داخلی گرون نشده
  • بدون نام MY ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    108 7
    لطفا به وزیر کار بفرمایید که تولید کننده داخلی با چه پولی این مواد اولیه رو وارد کنه؟ اصلا با این وضعیت انصافا می شه برنامه ریزی کرد؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    94 4
    اين يعني پاك كردن صورت مسئله. چه طور تا چند وقت قبل دلار 900 هم نمي ارزيد اما حالا دلار گرون براي اقتصاد خوبه از طرفي بر فرض كه بالا رفتن ارز به نفع صادرات باشه در اين صورت دولت بايد از اول در برنامه ريزي بلند مدت و با شيب ملايم قيمت ارز را بالا مي برد نه اينكه در عرض يكسال دلار دو برابر شود اونم در حالي كه بسياري از ما يحتاج مردم و حتي مواد خام توليدات داخلي وارداتي است
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    72 3
    فرقی نداره چه دلار ارزون شه چه گرون شه بعضی ها به خاطر سود خودشون کالا وارد میکنن کشاورزای ما هر سال کلی از میوه هایی که کاشتنو میریزن دور به خاطر همین واردات بی حساب و کتاب
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    80 4
    به عنوان مسئول در کشور حتماً می دانید که که کشور ما با مدیریت همکاران شما به یک کشور بیشتر وارد کننده تبدیل شده است نه صادر کننده ، پس گرانی ارز حتما به ضرر مصرف کننده هست ، این موضوع شامل صنایه تولیدی ما هم می شود چون بیشتر مواد اولیه وارداتی هست .
  • امین IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    72 3
    تمامی تجهیزات صنایع ایران و اکثر مواد اولیه با دلار خریداری میشه و این یعنی قیمت تمام شده کالای داخلی با افزایش دلار میره بالا و فاکتور رقابتی کالاهای ایرانی که اکثرا حول قیمت پایین میچرخه از بین میره..و خروجی این سیاست غلط تعطیل شدن خطوط تولید ، افزایش بیکاری و تبدیل سرمایه صنایع به نقدینگی و تزریق ان به بازار ارز و سکه خواهد بود...و در پایان کار هم تورم شکل میگیره
  • مصرف کننده جنس داخلی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    97 2
    کدام تولید داخلی همان تولیدی که کوچکترین قطعاتش از چین وارد می شود شاید چین هم با ریال کار می کند ما خبر نداریم اگر تولید داخلی داریم چرا جنسهای به ظاهر داخلی بیشتر از جنس های خارجی تحت تاثیر قیمت دلار می باشند
  • ندا IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    83 2
    جناب وزیر کار قدرت پول ملی بسیار مهم است. راههای بسیار مهمتری برای سودآوری کالاهای صادراتی ایران وجود دارد. بنابراین گفته شما توجیه خوبی برای افزایش قیمت دلار نیست.
  • امید PL ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    110 4
    جناب وزیرمن الان31سالمه می خوام ازدواج کنم باید از کجا طلا بخرم برای مراسم عروسیم ایا جایی را سراغ داری طلای ارزان بده الان چه چوری برای عروسیم طلا بخرم قربان با این گرانی دلار
  • رضا IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    129 5
    هر چه دلار گرانتر ، پول نفت بیشتر ، فقط برای دولت
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    17 5
    چرا قانونی مصوب نمی کنیدکه هر نوع کاری تحت عنوانی و برای هر مدت زمانی در سایتی و سامانه ایی ثبت شود و کد رهگیری داشته باشد و شرح وظایف و امور در آن باشد و عدم ثبت آن هم جریمه سنگین و مجازات داشته باشد و یک نسخه از آن را هم به شاغل ملزم باشند بدهند؟
  • محمد DE ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    64 6
    من ایشان را راهنمایی می کنم مبنی بر اینکه حتی دستمال کاغذی که کوچکترین صنعت کشور است 80% وابستگی به واردات دارد چه برسد به پتروشیمی و صنایع سنگین و عظیم که بخش عظیمی از آن به واردات نیاز دارد پس گرانی دلار!!!! فقط واردات کالا را فلج نمی کند
  • lمصطفی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    26 1
    بر حسب ریال حقوق میگیریم بر حسب دلار باید زندگی کنیم! این آقای وزیر اگه راست میگه افزایش سالانه حقوق کارگران رو هم بر اساس دلار حساب کنه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    5 0
    حقوق کاگرا و کارمندا و به دلار بدین حتی اگر دلاربرابر20هزارتومن بشه مهم نیست نه اینکه حقوق ریالی دلارش بشه 20هزارتومن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    2 0
    آقای وزیر کار یعنی تا چه حد باید نرخ ازر افزایش پیدا کنه ؟ آیا با انکه تولیدات داخلی کیفیت کالای خارجی و نداره و تولید کننده ها سعی بر این ندارن که کیفیت کالای داخلی و افزایش بدن این امر تحقق پیدا میکنه ؟ آیا با اینکه مواد اولیه تولیدات داخل از خارج تهیه می شه این امر امکان داره ؟ آیا در یک اقتصاد ی به نحوی بسته این امر امکان داره؟ آیا در کشوری که شرایط رکود تورمی داریم این امر امکان داره ؟ ..................