وزیر علوم به تازگی اعلام کرده است که اساتید سکولار باید از دانشگاه اخراج شوند و این موضوع در جذب نیروهای هیات علمی دانشگاهها هم لحاظ می شود.

زهرا تالانی:اما علی مطهری نماینده مجلس با این موضوع مخالف است و می گوید: حکم یک استاد سکولار در دانشکده مهندسی با دانشکده علوم انسانی متفاوت است.
نماینده مردم تهران همچنین از طرفداران ازدواج موقت و چند همسری است و می گوید:البته در مواردی ازدواج مجدد موفق است که هر سه طرف یعنی مرد، همسر اول و همسر دوم از سطح خوبی از معارف اسلامی برخوردار باشند یعنی آن را راه‌حلی برای یک معضل اجتماعی بدانند و آماده فداکاری باشند.مطهری در کافه خبر به بررسی تفکیک جنسیتی در دانشگاهها و موضوع ازدواج مجدد پرداخت.


چندی پیش وزیر علوم اعلام کرد که اساتید سکولار برای دانشگاه‌های کشور ما مناسب نیستند و اخراج می‌شوند. شما با اخراج این اساتید موافق هستید یا اینکه باید اجازه داد دیدگاههای مخالف در دانشگاه به بیان نظریاتشان بپردازند و آزادی بیان در دانشگاهها داشته باشیم؟
باید دید مقصود ایشان چه بوده است. اگر مقصودشان این بوده که اساتید سکولار به طور مطلق باید اخراج شوند، حرف درستی نیست اما اگر مقصود اساتیدی است که تبلیغ سکولاریسم می‌کنند، دو حالت دارد، یک وقت بدون ارتباط با درس ،تبلیغ سکولاریسم می‌کنند و از درس خود کم می‌گذارند و یک وقت در ارتباط با درس و در حالی که متن مصوب را تدریس می‌کنند نظر شخصی خود را هم بیان می‌کنند و جنبه تبلیغی ندارد بلکه جنبه فکری دارد که دیگران باید به او پاسخ بدهند. در حالت اول باید با آن استاد برخورد شود، اما حالت دوم این گونه نیست. به هرحال مسئله ظریف است و باید توجه داشت که در حوزه‌های مختلف حکم استاد سکولار مختلف است. مثلا حکم یک استاد سکولار در دانشکده مهندسی با دانشکده علوم انسانی متفاوت است. آن طور که من فهمیدم، نظر وزیر هم به همان دسته اول است.


آیا در بخش علوم انسانی این اساتید باید اخراج شوند؟
در بخش علوم انسانی به نظر من استاد باید متن مصوب را تدریس کند و اگر در ضمن تدریس، نظریات خودش را هم بیان کند و نظر شخصی بدهد به طوری که بحث جنبه فکری داشته باشد نه سیاسی، گناهی نیست. فضای علمی دانشگاه را نباید بست. شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب اعلام کردند که حتی در دانشکده الهیات، استاد معتقد به مارکسیسم باید داشته باشیم و به او اجازه تدریس چند واحد مارکسیسم بدهیم و در مقابل، پاسخ او را بدهیم.


شما اشاره کردید که نباید فضای دانشگاه را بست. در حال حاضر موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاهها مطرح می‌شود. شما این موضوع را قبول دارید؟
منظور من بستن فضا از نظر آزادی بیان بود، اما تفکیک جنسیتی اگر درست و در جای خود انجام شود امر مثبتی است و در درجه اول به معنی تأسیس دانشگاههای دخترانه است. متأسفانه ما هنوز دانشگاه دخترانه به اندازه کافی نداریم و مهمترین دانشگاه ما همان دانشگاه الزهرا است که قبل از انقلاب تأسیس شد و به نام دانشگاه فرح بود. یعنی بعد از انقلاب تلاش جدی در این راه نشد و کارنامه رژیم شاه در این موضوع بهتر از ماست. امروز در آمریکا هم از دانشگاه‌های دخترانه استقبال شده است. بسیاری از خانواده‌ها مایلند که دخترشان در دانشگاه دخترانه تحصیل کند. اما در دانشگاههای فعلی که از ابتدا به شکل مختلط تأسیس شده‌اند، دو حالت دارد. گاهی فضای دانشگاه اجازه این تفکیک را می‌دهد و عسر و حرجی پدید نمی‌آید. در این صورت بهتر است که این کار انجام شود و گاهی فضا اجازه نمی‌دهد، در این صورت اگر دختر و پسر ساده به دانشگاه بیایند و پوشش اسلامی را رعایت کنند و موجبات تحریک جنسی را فراهم نکنند مشکلی نخواهد بود گرچه در بیشتر موارد عملا این گونه نیست و معمولا اختلاط زن و مرد منجر به رقابت بین آنها می‌شود و مفاسدی در پی دارد.
یادم هست 15 سال پیش با یک عده جوان دختر و پسر انگلیسی که تازه مسلمان شده‌بودند در کتابخانه پدر، یک ساعتی درباره مسائل مختلف صحبت کردیم به طوری که از نزدیک دور مرا گرفته بودند. بعد که رفتند با خودم فکر کردم که چطور این نشست این قدر برایم عادی بود و معذب نبودم، فهمیدم علتش این بود که خیلی ساده بودند و آرایش نداشتند.


سال گذشته وقتی در لایحه حمایت از خانواده بحث چند همسری و ازدواج مجدد مطرح شد شما از موافقان طرح بودید، اما مخالفتها سبب شد که این ماده از لایحه حذف شود. چرا شما موافق چندهمسری و ازدواج موقت هستید؟
من در این لایحه از ضابطه‌مند شدن تعدد زوجات که حکم اسلام است دفاع کردم. معمولا در اکثر جوامع، تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر است به خاطر مرگ و میر بیشتر مردان و مقاوم بودن زن در برابر بیماری‌ها، و در نتیجه تعدادی از زنان بدون شوهر باقی می‌مانند و طبیعی است که مشکلاتی برای جامعه به وجود می‌آورند. راهی که اسلام برای حل این معضل اجتماعی پیش‌بینی کرده تعدد زوجات است تا برخی مردان با داشتن شرایطی یعنی توان جسمی، روحی و مالی و نیز بیم نداشتن از عدم رعایت عدالت، بتوانند همسر دیگر اختیار کنند. در این زمینه راه‌حل غرب روابط آزاد است و یا این که افرادی مثل راسل گفته‌اند دولت تأمین مالی این زنان را به عهده بگیرد. اما اسلام همه نیازهای روحی و جسمی و مادی را در نظر دارد و چون زن علاوه بر نیاز مادی نیاز به یک همدم و حامی دارد راه حل چندهمسری را ارائه کرده است که اگر این حکم را رد کنیم به معنی رضایت به رواج فحشا خواهد بود.
مهم این است که مرد شرایطش را یعنی توانایی مالی، جسمی و روحی و توانایی رعایت عدالت را داشته باشد. مرد کم حوصله یا ضعیف از نظر اجرای عدالت نباید این کار را انجام دهد. البته عدالت به این معنا نیست که هردو همسر را یکسان دوست داشته باشد چون به اختیار او نیست، بلکه در رفتار باید عادل باشد که این در عمل کمتر اتفاق می‌افتد و مردانی که ازدواج دوم می‌کنند معمولا همسر اول را فراموش می‌کنند و قانون درست اجرا نمی‌شود. مردان هوسران دنبال ازدواج مجدد نمی‌روند چون تعهد می‌آورد. از آنجا که گاهی این حکم توسط مردانی اجرا شده که شرایط آن را نداشته‌اند و این امر مشکلاتی به وجود آورده، تا این موضوع مطرح می‌شود سریع می‌گویند حقوق زن ضایع می‌شود در حالی که شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام می‌گویند تعدد زوجات از حقوق زن است نه مرد. اسلام با این شیوه از حقوق زنان بی‌شوهر دفاع کرده است.
معمولا زنان بیوه موافق این حکم هستند و زنان شوهردار مخالف، و این درست نیست. ما باید قانونی برای اداره جهان داشته باشیم و حکمی بدهیم که بتوانیم دنیا را اداره کنیم، نه این که بگوییم من خوشم می‌آید یا نه. البته در مواردی ازدواج مجدد موفق است که هر سه طرف یعنی مرد، همسر اول و همسر دوم از سطح خوبی از معارف اسلامی برخوردار باشند یعنی آن را راه‌حلی برای یک معضل اجتماعی بدانند و آماده فداکاری باشند. در غرب راسل گفته دولت سرپرستی این زنان را به عهده بگیرد اما مشکل روحی و روانی آنها با این شیوه حل نمی‌شود.


بنابراین طبق حکم اسلام، ازدواج دائم اولویت دارد اما آنجا که امکان ازدواج دائم نیست می‌توان ازدواج موقت کرد؟
بله، در شرایط اضطراری. یعنی کسی در شرایطی باشد که به گناه می‌افتد و دچار فشار روحی و روانی می‌شود. اگر امکان ازدواج دائم نیست، موقت. مثلا کسی که در اروپا مدتها بدون همسر زندگی می‌کند و امکان ازدواج دائم هم برای او نیست، اسلام نگفته به خودت فشار بیاور، بلکه راه حل ازدواج موقت را پیش پای او گذاشته است. راسل هم با نام ازدواج آزمایشی در غرب شبیه این را مطرح کرد و مورد تمجید روشنفکران قرار گرفت اما وقتی اسلام همان را می‌گوید، مخالفت می‌شود. در واقع اسلام با این احکام خواسته ذهن انسان از مسائل جنسی خارج شود یعنی غریزه ارضاء شود و شخص در کارهای علمی و غیره متمرکز شود.
به نظر من اگر بین برخی دختر و پسرها دوستی‌هایی هست و پدر و مادر آنها هم اطلاع دارند، ضروری است آن را در قالب ازدواج موقت قرار دهند و اگر لازم است، ثبت کنند تا ارتباطات به صورت گناه نباشد. متأسفانه برخی خانواده‌ها ارتباط نامشروع را بر ازدواج موقت ترجیح می‌دهند. یعنی اگر یک مردی معشوقه‌هایی داشته باشد اشکالی ندارد اما اگر چند همسر داشته یا ازدواج موقت کرده باشد همه او را نکوهش می‌کنند. این نگاه که تحت تأثیر فرهنگ غربی است باید تغییر یابد چون این مواردی که من مطرح کردم حکم اسلام است. البته روشن است که طبیعی‌ترین شکل ازدواج تک‌همسری است و تعدد زوجات و ازدواج موقت برای شرایط خاص، افراد خاص و برای حل یک معضل اجتماعی و حفظ نهاد خانواده تشریع شده است.
45232

 

کد خبر 242225

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    من ترجيح مي دهم پسرم رابطه دوستي و مخفي داشته باشد تا ازدواج موقت. هرگز اين مساله را نخواهم پذيرفت
    • بدون نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
      چرا نمی پذیرید همین امثال شما با این تفکراتتون هستید که عامل شیوع زنا و بی بند وباری میشوید چیزی را که خدا و پیغمبر حلال کردند من و شما کی هستیم که بخواهیم نپذیریم همه ما میدانیم که شهوت همه زندگی و افکار یک جوان مجرد را تحت الشعاع قرار می دهد و ازدواج موقت تنها راه نجات از این بحران است البته نه برای انسانهای هوسران
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    فساد درجامعه بیشتر میشه فکر می کند با ازواج موقت مشکل حل میشه در صورت که خود ازواج موقت یعنی فساد درجامعه
    • بدون نام IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      13 27
      نه خیر ازدواج موقت یعنی داشتن هم دنیا و هم آخرت
  • ee IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    23 60
    احسن بر شما
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    ببخشید چه فرقی بین ازدواج موقت وغیر شرعی است هردو بنیاد خانواده را به خطر میاندازد .مشکلات بهداشتی وراهی برای مردان هوس باز است
    • بدون نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
      26 93
      فرق ازدواج موقت با زنا نمی دونی چیه؟ کی گفته باعث ....؟ تو از خدا و اهل بیت(ع) بالاتری یا دانا تر یا عالم تر؟!!! زنا حکم شیطان و ازدواج خواست خدا!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    71 18
    جناب مطهري تحليل شما از ترجيح خانواده غلط است. اگر خانواده به فرزند خود در مورد رابطه قبل از ازدواج سخت گيري نمي كند در اكثر مواقع اين به معناي چراغ سبز جهت ايجاد رابطه بي ضابطه جنسي نيست. اما آقاي مطهري عزيز آيا ازدواج موقت در مواقعي كه به گفته حضرتعالي "ضروري" نيست آيا مجوز ايجاد ارتباطي نيست كه نهايتا منجر به رابطه جنسي شده و خود مي تواند عواقبي به مراتب بدتر از دوستي پيش از ازدواج از جمله افزايش كودكان بي سرپرست و آسيب ديدن عواطف طرفين و ايجاد ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي خصوصا در زنان شود؟
  • منا IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    77 22
    " چند همسري و ازدواج موقت" چه كلماتي؟ هيچ وقت دوست ندارم به گوشم بخوره..
  • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    48 8
    آقاي مطهري با رعايت عدالت در دوست داشتن است كه زمينه ساز و فراهم آوري عدالت هاي ديگر مثل اقتصادي و غيره ميشود در صورتيكه مردي يكي از همسران را دوست نداشته باشد چطور ميتوان نسبت به ديگر مسائل آن همسراحساس مسئوليت كند پس همچين رهنمودهائي است كه ازدواج موقت منفور ميشود
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    88 6
    الان توي دانشگاه هاي ما اساتيد مذهبي حتي نظرات عادي خودشون رو هم نميتنونند بدهند! نظرات سكولار و سياسي موافق كه يشكش!
  • عادل IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    20 78
    اگه این کار نشه باعث میشه فحشا تو جامعه رواج پیدا کنه بعد همه رو به اتیش می کشونه
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    84 6
    علی مطهری: کارنامه رژیم شاه در این موضوع بهتر از ماست!!! الله اکبر! وا مصیبتا
  • اسماعیل IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    42 11
    در مورد اساتید منطقی صحبت کرده، بقیش رو هم که اصلا نخوندم.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
      28 22
      هیچ بخش صحبت منطقی نبود!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    95 9
    یه سوالی تو ذهن من همیشه هست بدون جواب و اون اینکه آیا پسری حاضر می شود با زنی ازدواج دائم بکند که قبلاً اون زن در زندگیش مثلاً با 2 مرد دیگر ازدواج موقت داشته؟ آیا برعکس دختری حاضر است با پسری که قبلاً ازدواج موقت داشته عقد دائم ببندد؟ واقعاً دلم میخواهد جواب کاربران شما (خبر آنلاین) را بصورت یک جامعه آماری کوچک بدانم
    • دانشجو IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
      22 75
      بله حاضرم و هیچ ایرادی هم نداره چقدر بسته و محدود فکر میکنید
    • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      39 11
      مطمئنی بااین نظرتو دانشجویی
  • رضا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    20 59
    بنده با فرمایشات جناب مطهری کاملاً موافقم. از اینکه ازدواج موقت جزء احکام اسلام هست هیچ شکی نیست. اما بایستی این موضوع به روشنی و مطابق شرع عمل بشه تا جلوگیری بشه از سوء استفاده و هوسرانی مردان. و گرنه مردی که در کنار همسرش زندگی میکنه و همسرش هیچ ناتوانی جنسی نداره چه دلیلی داره به ازدواج موقت بپردازه؟ به نظرم نحوه ی اجرای قوانین اسلام بایستی شفاف باشه
  • hhhhhhhhh IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    62 6
    مرد همسر اول همسر دوم از سطح خوبی از معارف برخوردارباشند و اینو یه معضل جامعه بدونن و اماده فداکاری باشن؟فداکاری؟مرد چه فداکاری می کنه؟ ما این همه پسر مجرد داریم شرایط ازدواج داعم رو فراهم کنیم به جای این حرفا..........ازدواج موقت ازنظر شرعی درست است ولی زن اول ازنظره روحی تخریب میشه این اصلا اهمیت نداره؟ازدواج موقت فشار روانی زیادی به همه زن و بچه ها و حتی به خوده مرد چون مرد دیگه ارامش روانی سابق و نداره... و خیلی وقتا زن اول از مرد جدا میشه یه زنو از بیوه بودن نجات میدیم زن دیگرو مطلقه می کنیم.دیگه از این زنای فرشته که بتونن تحمل کنن خیلی کم پیدا میشه.
  • حسین NL ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    66 2
    به علم و دانش استادها بها بدیم نه به تظاهر کردنش!!!
  • وحید IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    70 6
    من قبلا براتون نوشتم و امیدوارم خبر آلاین نظر من رو به شما نشون داده باشه آقای مطهری بازم میگم دفاع شما فقط کار مردها و حتی زنهای هوسباز رو راحت میکنه نه جوانهایی که از فشار اقتصادی قادر به ازدواج نیستن یکی از همین خانمهایی که شما باشون دل میسوزونین زندگی مارو به آتش کشید اونقدر وقیح بود که به مادرم گفت این تویی که باید از این زندگی بری بیرون!! زنهایی که یکشبه میخوان ره صد ساله برن و صاحب همه اون چیزی بشن که زن اول با خون دل طی سالها به دست آورده شما رو بخدا اگرم حرفی میزنین واضخ بگین منظورتون مردهای مجرد یا زن مرده یا طلاق گزفته هست نه هرکی خونه و زندگی داره که فقط باعث متلاشی شدن خونواده ها میشه وبس
    • hhhhhhhhhhhh IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
      42 4
      کاملا با نظرتون موافقم. اگه خانوم بیوه میخواد ازدواج کنه دوباره مردهای زیادی که همسرشون فوت شده یا طلاق گرفتن حاضر به ازدواج هستن چرا با یک مرد متاهل ازدواج کنه یه زندگیو ازهم بپاشونه؟دلیلش روشنه...به خاطر پول.هیچ زنی باعقل سلیم به جزموارد استثناحاضربه ازدواج با مرد متاهل نیست مگربه خاطر پول.اگرم شخص زن نداشته باشه بخواد ازدواج موقت کنه اولا دختری که ازدواج نکرده باشه کی حاضربه ازدواج موقت میشه؟اون شخص باید با زن بیوه ازدواج موقت داشته باشه که مشکلات زیادی واسه اینده اون پسرمخصوصازمانی که بخوادبا یکی ازدواج داعم و درست و حسابی داشته باشه به وجود میاره چون خودم شخصا اگه بفهمم همسره ایندم باکسی قبلا ازدواج موقت داشته حاضربه ازدواج نمیشم
    • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      37 1
      با نظر وحید کاملا موافقم همسر اول با نداری و بی پولی مرد میسازه تا آروم آروم یه زندگی ساخته بشه بعد که همه چی داره به آرامش میرسه یه زن طمعکار از راه میرسه و همه چیز رو نابود میکنه فقط واسه اینکه حاضر نیستن خودشون سختی بکشن و یه زندگی رو بسازن. اسلام اینو گفته؟! تا اونجایی که من فهمیدم مهمترین چیزی که تو اسلام تاکید شده حق الناس هست. پس حق اون زن چی میشه؟ نکنه میخواین بگین جق و جقوق فقط نون و آبگوشتش براه باشه تمومه! پس احساسات و عواطف چی؟ پس انسانیت چی میشه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    32 40
    متاسفم که حتی علی مطهری از برخورد با اساتید سکولار تا حدی دفاع می کنه
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    65 21
    دیگه به مطهری رای نمی دم خوبشدفهمیدم
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    71 5
    با این دلار 2500 تومانی خود ازدواجش جرات میخواد چه برسه به مجدد!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    49 11
    امروز فیلم اعدام عقرب سیاه رو دیدم. برید ریشه یابی کنید و دلیل کار این پسر رو در بیارید. ببینید از نداشتن شغله یا مشکلات جنسی. به جای شعار دادن ریشه ای با مسائل برخورد کنین.
  • بدون نام EU ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    38 13
    این ها همه پاک کردن صورت مساله است عزیز من چرانباید یه جامعه این قدرپیشرفت کنه که جوان بدون ترس ازآینده وبدون دغدغه شغل و... بره سراغ ازدواج؟؟ فکرش راکردید که اگه ازدواج موقت سربگیره دیگه کسی حاضرنیست مسؤولیت سنگین خانواده اربه عهده بگیره وبه عبارتی همه میرن سراغ بازار آزاد؟؟؟ نه عزیزم داری خودت را گول میزنی ما بادرآمد وثروت بسیارکشورمون می تونیم یک جامعه خوب داشته باشیم ولی ....
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    34 8
    آقای مطهری، خودتان یک بار دیگر به صحبت هایتان در باره ازدواج موقت نگاهی بیندازید تا ببینید طبق معمول و شبیه دیگران تنها آن را از زاویه نگاه مردان دیده اید. در مورد دانشگاه فرح در پیش از انقلاب، این کار برای جدایی دانشجویان بر اساس جنسیت نبود. آن دوره دختران کمی وارد دانشگاه ها می شدند و با این کار دولت وقت می خواست فرصت و امتیازی به دختران بدهد. در حال حاضر چون دختران بر اساس توانایی ها و تلاش خود جایگاهشان را در دانشگاه ها یافته اند، این مورد دیگر موضوعیت ندارد.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      1 0
      یعنی هنوز نفهمیدی که تو ورودی های دانشگاه دارن انتخاب جنسیتی میکنن و میگن چون ورودی کنکور دحترها زیاد هست قبولی هاشون هم باید زیاد باشه نه اینکه واسه سعی و تلاششون باشه؟!! کی میخوایییم ما بیدار بشیم نمیدونم
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    39 4
    یه پدیده ای توی بعضی از اطرافیانم دیدم. بعضیشون پایبندی چندانی به مسائل اخلاقی ندارن و لی به ازدواج موقت هم اعتقادی ندارن. یکی بگه این یعنی چی؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    44 8
    یک درخوست: یک مجتهد بیارین توی سایت تا اشکالات وارده را بپرسیم تا شفاف سازی بشه/ گیریم که تمام شرایط ازدواج موقت فراهم باشه. اینکه ین ازدواج میتونه حتی برای یک ساعت هم باشه این یعنی چی؟ در اینصورت فرقش با فحشا چیه؟ چجوری میشه اونو از فحشا تمایز داد؟
  • بدون نام CA ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    52 4
    ///یادم هست 15 سال پیش با یک عده جوان دختر و پسر انگلیسی که تازه مسلمان شده‌بودند در کتابخانه پدر، یک ساعتی درباره مسائل مختلف صحبت کردیم به طوری که از نزدیک دور مرا گرفته بودند. بعد که رفتند با خودم فکر کردم که چطور این نشست این قدر برایم عادی بود و معذب نبودم، فهمیدم علتش این بود که خیلی ساده بودند و آرایش نداشتند./// همین الان اقای مطهری ما دانشجویان دکتری ایرانی مقیم خارج موقع درس دادن 30 تا دختر حتی ارایش کرده اطرافمون رو میگیرن و واقعا اتفاقی نمیفته و بسیار عادی هست و هیچ کس معذب نیست.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    7 17
    هر جا که حکم خداست و درست اجرا بشه سمعا و طاعتا
  • سارا احمدی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    23 7
    هدف از ازدواج رسیدن به آرامش و تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزندانی سالم برای ورود به جامعه است،ولی می خواهم بدونم کدوم یک از ازدواج مجدد یا موقت با این اهداف سازگاری داره؟؟؟ همه ما می دونیم که با این نوع ازدواجها بنیان خانواده ها از هم می پاشه پس این همه توجیه برای چیه؟با این حرفا مثلا می خوان وضعیت جامعه رو درست کنن ولی در واقع اوضاع بدتر خواهد شد. و یه سوال دارم در وضعیتی که مثلا بر اثر حوادثی مثل زلزله اخیر که اکثر مردان سر کار بودن و همسرانشون رو از دست دادن و میشه گفت تعداد مردان بیشتر از زنان است تکلیف مردای بی زن چیست؟آیا در اینجا هم چند مرد با یک زن باید ازدواج کنن؟؟؟تا مردا بی زن نمونن؟؟؟!! واقعا خودتون می دونین چی می خواهید؟؟؟ این هم شد راه حل؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    12 5
    جناب مطهري ازدواج موقت را فقط از نگاه مرد ديده اند .به نظر من كه يك مرد هستم در اين مورد به ديدگاه زن توجهي نشده است .آيا در ازدواج موقت عشق و دوست داشتن تعريف شده است يا فقط غريزه جنسي ملاك قرار گرفته شده است ؟ آيا مي توان شاخصي براي اينكه يك مرد به توانايي لازم جهت برقراري عدالت و توانايي جسمي و روحي پيدا كرد يا اينكه دو باره با مشكلات بيشتري در رابطه با اين نوع ازدواجها پيش مي آيد.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین