هم اندازه بودن نرخ باروری ایران با کشورهای توسعه یافته و تناقض درآمد ایرانیان با میزان زاد و ولد، نسبت به دیگر کشورها، با واکنش کاربران خبرآنلاین همراه شد.

 کاربری دراین باره نوشته است: "موضوع کاهش زادو ولد توی کشورما فقط اقتصادی نیست.نگاه نسل جدید به زندگی تغییرکرده.جوانان امروز ترجیح میدن کیفیت زندگیشون توی ایام جوانی بالا باشه وآنچنان کسی به فکردوران سالمندی نیست. جوانان امروز ترجیح میدن بجای اینکه برای بچه و دوران سالمندیشون دوندگی بکنن ازلحظات جوانی نهایت استفاده رو ببرن."

کاربری هم نوشته: "اگر دقت کنید ایران جز استثنا های این تحقیق میباشد(کشور در حال توسعه و زادو ولد در حد کشورهای توسعه یافته)."

و مخاطبی هم نرخ باروری را در دو کامنت مختلف چنین تحلیل کرده است: "هزینه بزرگ کردن یک بچه تا سن 18 سالگی در امریکا 204060 دلاره یعنی حدود نیم میلیارد تومن. محاسبات مربوط به سال 2007 هست الان قطعا این عدد بیشتر شده یه خانواده تو امریکا باید برای بزرگ کردن بچه تا سن 18 سالگی یک میلیارد تومن خرج کنه البته تو ایران تا سن 40 سالگی.

اون کشورهایی که با درامد پایین زیاد بچه دار شدن، فقط بچه تولید می کنند، بچه بزرگ نمی کنند. بچه تو خیابان بزرگ میشه بدون تغذیه و بهد اشت و اموزش و... جانداران دیگر هم تقریبا از همین الگو پیروی می کنند ما انسان هستیم و صاحب فکر و خرد نمیشه همینطوری به سبک حیوانات بچه دار شد.

بنابراین هزینه مادی و معنوی که یک خانواده برای بزرگ کردن بچه می دهند مهم است نه صرفا درامد انها در جامعه با درامد بالا هم که ملاحظه کردید هزینه ها بسیار بالا می رود. در جوامع فقیر بچه ها از سن پایین به مخارج خانواده کمک می کنند.

در ایران هزینه بچه ها بسیار بالا رفته است اینده ای هم در انتظارشان نیست (مسکن، کار و...) پس دلیلی برای بچه دار شدن وجود ندارد. علاوه بر این ما در ناحیه خشکی از جهان قرار داریم حدود 40 میلیون نفر جمعیت برای ما کافیه باید به فکر کاهش باشیم نه افزایش (با 5 میلیون نفر هم می توان کشور را به خوبی اداره کرد تهدید نظامی را هم با تقویت سلاح ها جواب داد)"

کاربری هم به سرانه درآمد ایرانیان شک کرده است: "چگونه سرانه درآمد در ایران 5000 دلار است؟ من 1200000تومان در ماه حقوق می گیرم که در سال می شود14400000تومان با دلار 2500 تومان می شود 5760 دلار در سال که سهم هر نفر در خانواده چهار نفری می شود 1440 دلار ، در ضمن بنده تقریبا" جز آن دسته از حقوق بگیران هستم که از نظر دولت حقوق خوب می گیرند.با این وضعیت من توصیه ام به کسانی از این به بعد ازدواج می کنند این است که حتم" همسر شاغل اختیار کنند و بچه دار نیز نشوند."

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به آنها، به این خبر مراجعه کنید.

نکته: نظراتی که در خبر اصلی و یا این خبر منتشر شده است، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست؛ خبرآنلاین تنها نظرات کاربران خود را منتشر می کند.

4747 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالرضا EU ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    56 59
    مشکل اکثر ما جوون ها اینه بخاطر دوران مجردی طولانی و ازدواج دیرمون احساس می کنیم از لحاظ جنسی عقب افتادیم ، و برای جبران این کمبود و عقب افتادگی چند ساله اول رو بچه دار نمی شیم ولی غافل از اینکه زندگی زناشویی تنها سکس نیست که ازش عقب بیفتیم و بخواهیم جبرانش کنیم ،نشکل ما اینه که هنوز مفهموم ازدواج رو نفهمیدیم
    • بدون نام US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      18 56
      آقاى محترم،لازم نيست بديهيات را بگيد
    • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      48 52
      آقاي عبدالرضا ! حرفهاتون كاملا غير منطقي هست. شما جوونهايي كه دير ازدواج كردند رو با اين حرفتون زير سوال مي بريد. بچه دار شدن منافاتي با روابط جنسي زن و شوهر نداره.دليل اصلي دير بچه دار شدن جوونها عدم توانايي تامين مالي كودك هست. خود من 31 سالمه و 3 ساله كه ازدواج كردم ولي تا 4 سال ديگه قصد بچه دار شدن ندارم چون نمي خوام اون همه كمبودهايي كه خودم در كودكي دوران جنگ و نوجواني و جواني داشتم رو به فرزندم منتقل كنم. بااينكه درامد ماهيانه ام حدود يك و نيم ميليون تومانه و همسرم هم شاغله ولي با اين اوضاع باز از بچه دار شدن مي ترسيم.
    • ناصر از یک خانواده مقید IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
      0 1
      بله آقای محترم. اما مشکل ایرانی ها مشکل شما نیست مشکل دایی ها و عمو های من اینها نیست....
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    5 46
    این ها دروغی بیش نیست. یه بچه ننه آیا کافی هست؟
    • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
      2 0
      منظور؟؟
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    67 16
    اصل گزارش درست و منطقی است. در واقع به دلیل فشارهای موجود از جمله تحریم و واقع شدن در بخش نیمه خشک و کمربند بیابانی و اینکه بخش اعظم کشور لم یزرع است نمیتوان به کشاورزی و افزایش درامد سرانه خوشبین بود. جمعیت در حد 25-40 میلیون منطقی است. و اینکه المان با وسعت کمتر از ما 85 میلیون جمعیت و همه در رفاه و کل کشور سرسبز و قابل کشاورزی و صنعت و سکونتگاه انسانی است. نیز زندگی فقط بچه دار شدن نیست. اکنون ارزش انسان بالا رفته و بچه تحصیل-خوراک-پوشاک-انواع اموزشهای حین تحصیل-اینده مشخص و قابل اتکا-میخواهد که هزینه خیلی زیاد دارد.
  • بدون نام GB ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    اونی که عاقل باشه بچه دار نمیشه ! همین ماهایی که هیچ امکاناتی واسمون نیست پدر و مادرمون با افزابش جمعیت توی دهه ی پنجاه و شصت چه پاداشی گرفتن ؟ آینده ما رو کی تامین می کنه ؟
  • man IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    61 2
    سلام اگر مشکلاتی که در آینده(نظیر مسکن، اشتغال و ...) گریبان گیر کودکان امروز خواهد بود را نیز به فرض محال صرفنظر کنیم باید توجه کرد که یک زن و شوهر که اکثرا هر دو مشغول به کار هستن چطور وقت بزرگ کردن بچه رو در زمان حال دارن؟ در زمان قدیم یک نفر کار میکرد 10 نفر زندگ میکردن اما در حال حاضر قضیه برعکس شده حداقل به مسئولین بگین ساعت کاری خانم ها رو بعد از گذشت 6 ماه مرخصی بارداری از 7 و 8 ساعت به 5 و 4 ساعت کاهش بدن. این بی انصافیه محضه که هم توقع بچه دار شدن داشته باشیم و هم هیچ امکاناتی برای زوج های جوان بالاخص خانم ها در دوران بارداری و کودکی فرزندشان نداشته باشیم. امیدوارم حرف های من تاثیر گذار باشد. یا علی
  • یکی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    6 64
    قدیم اگه 1 نفر کار میکرد 10 نفر میخوردن این بود که سطح توقع مردم پایین بود اینقدر اشرافی گری و مصرف گرایی در جامعه نبود،من نمیگم بچه بیار خدا بزرگ کمک میکنه 10 تام آوردی خدا میرسونه،این فکر غلط در اینکه خدا روزی رسونه شکی نیست ولی خدا عقل هم داده،بعضیا میگن اصلا بچه دار نشین، این فکر بسیار اشتباهی.بچه دار بشین بر اساس توانتون ولی بچه رو مصرف گرا بار نیارین.مام بچه بودیم وضع مالی پدرمم خوب بود ولی اینقدر پر توقع و قدر نشناس نبودیم،مثل نسل الآن،ما بااین روشی که در پیش گرفتیم فقط سطح توقع بچه ها رو زیاد میکنیم و بس،و اگر هم کسی بخواد بچشو مصرف گرا بار نیاره متاسفانه جامعه نمیذاره بچه خوب تربیت بشه.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      31 3
      یعنی همه مشکلا فقط اشرافی گری و مصرف گرایی در جامعه است دیگه؟؟! مرغ خوردن ک دیگه اشرافی نیست!؟ هست؟ ب نظرت با این درآمدا برای بچه چندتا مرغ میشه خرید تو سال؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      50 1
      اخه چرا حرفی میزنین که خودتونم بهش اعتقاد ندارین!!اشراف گرایی؟!!!اجاره نشینی تو اپارتمان 60 متری!!تو یه جای خیلی خیلی معمولی...با حداقل امکانات..بدون خرید کیف و کفش و لباس و وسایل مارک و لوکس که هیچی..پول معمولیشم درست و درمون نداریم!!اشراف گرایی حساب میشه!!من تو 5 سال ازدواج 4 بار اسباب کشی کردم.چهار تیکه وسایلم هم داغون شده و توان خرید دوباره اش رو ندارم.بچه طفل معصوم بیاد این وسط زیر دست و پای من و همسرم سالی یه بار..دو سال یه بار چند ماه وسط وسایلای ما وول بخوره؟!!بعد با کدوم پول بره مدرسه؟مهد؟لباس بپوشه؟
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      1 31
      ببین ربطی به توقع مردم نداره الان نیازها متفاوت شده اون موقع اینترنت، بانک و صرافی اینها نبود یارو می رفت یک کار ساده داشت و لقمه نانی در می اورد اما الان همه ناگزیر به تعامل با زندگی جدید هستن و خود به خود، عموال دست به دست هم مید هند تا افراد از ساده زیستن فاصله بگیرند لقمه نون جدید رو بچچسب
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    37 2
    میشه سرانه دارمد من را با حقوق ماهی 500000 تومان حساب کنید .به دلار باشه لطفا تاکلی کیف کنم . در ضمن حقوق همسر من را که بیمه بیکاری ماهی 380000 تومان میگیره را هم حساب کنید .دستتون درد نکنه شاید به آمارها یک کم کمک کنه .
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    36 31
    خود من واقعا اگه از منظر مالی ترسی نداشتم حتما بچه دار می شدم ولی با این اوضاع اقتصادی که هیچ آینده ای برای اون متصور نیست، ریسک بزرگیه.
    • صابر IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      12 25
      اولاً خدا كفيل روزي هست يعني شما غصه روزي رو نخوريد ثانياً ببينيد سطح توقع بچه ها رو وقتي الكي بالا ببريم وكلاًسطح توقع عمومي كه بالا ومصرف گرا باشد به اين مرض ترس از بچه دار شدن دچار ميشويم.وقتي لقمه حلال تو زندگيمون بياريم و بچه هامون رو كم توقع بار بياريم . توكل به خدا
  • آرمان IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    48 1
    بچه ها روح بزرگی دارند ، مقدس هستند و دوست داشتنی دنیایی که ما بزرگترها با روح کوچیکمون ساخته ایم " دنیایی سرشار از دروغ ، بخل ، خودخواهی ، طمع ، خشونت ، فقر و ... " شایستگی میزبانی از این کودکان معصوم رو نداره دوست ندارم کسی رو به این زندگی دعوت کنم ، دنیایی که انسانیت در آن به صلیب کشیده شده اگر روزی احساس کنم که صلاحیت پدر شدن رو دارم ترجیح میدم مسئولیت کسی رو به عهده بگیرم که قبلا به این میهمانی ناخوانده دعوت شده باشه
  • آرمان IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    38 3
    بچه ها روح بزرگی دارند ، مقدس هستند و دوست داشتنی دنیایی که ما بزرگترها با روح کوچیکمون ساخته ایم " دنیایی سرشار از دروغ ، بخل ، خودخواهی ، طمع ، خشونت ، فقر و ... " شایستگی میزبانی از این کودکان معصوم رو نداره دوست ندارم کسی رو به این زندگی دعوت کنم ، دنیایی که انسانیت در آن به صلیب کشیده شده اگر روزی احساس کنم که صلاحیت پدر شدن رو دارم ترجیح میدم مسئولیت کسی رو به عهده بگیرم که قبلا به این میهمانی ناخوانده دعوت شده باشه
    • مهدي IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      27 4
      احسنت به اين نگاه بچه ها روح بزرگی دارند ، مقدس هستند و دوست داشتنی دنیایی که ما بزرگترها با روح کوچیکمون ساخته ایم " دنیایی سرشار از دروغ ، بخل ، خودخواهی ، طمع ، خشونت ، فقر و ... " شایستگی میزبانی از این کودکان معصوم رو نداره دوست ندارم کسی رو به این زندگی دعوت کنم ، دنیایی که انسانیت در آن به صلیب کشیده شده اگر روزی احساس کنم که صلاحیت پدر شدن رو دارم ترجیح میدم مسئولیت کسی رو به عهده بگیرم که قبلا به این میهمانی ناخوانده دعوت شده باشه
  • ایران IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    8 1
    به نظر من متاسفانه با تصمیمات عجیب وغریب برای مردم فقط زندگی را سخت تر میکنند،مردم الان مردم دهه 60 نیستند،خود مردم میدانند چه تصمیمی بگیرند برای آینده ،به فکر جمعیت برای اقتدار نباشید به فکر تامین نون سفره های مردم باشید،جوانی که نمی تواند نیازهای خودشو رفع کنه چطور میتواند نیازهای دیگری رو رفع کنه،جان خودتون دیگر بحثش رو نکنید کمتر غصه بخوریم