شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته ای برای تشویق جوانان به ازدواج و افزایش جمعیت تهیه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ البته پیش از این رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از تهیه سندی برای افزایش جمعیت خبر داده بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده است، ضمن اینکه خبر رسید این سیاست ها در مجلس هم مصوب می شود تا برای همه دولت ها الزام داشته باشد.

محمدرضا مخبر دزفولي در حاشيه جلسه مشترك معاونين دبيرخانه اين شورا با معاونين سازمان صداوسيما  در تشريح موضوعات مطرح شده در اين جلسه گفت: موضوع تحولات جمعيتي كه در چند ماه اخير در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود، در اين جلسه مطرح و نتيجه پژوهش‌ها و تحقيقات انجام شده در اين زمينه استماع شد.

او روند کاهش جمعیت را آسیب زا دانست و گفت::‌ نتايجي كه از اين تحقيقات حاصل شد، اين نكته بود كه روند فعلي كاهش جمعيت، آسيب‌هايي را براي كشور به بار آورده است و در صورت استمرار آسيب‌هاي بيشتري را به بار خواهد آورد. پس از بحث و كنكاش موضوع، تدابير مختلفي در بخش‌هاي مختلف براي كاهش‌ آسيب‌هاي جمعيتي در قالب سياست‌ها و راهكارهاي مشخصي تدوين شدند.

مخبر دزفولي گفت: به خواست خدا،‌ اين سياست‌ها و راهكارها به‌عنوان راهبردهاي كلان نظام در اين حوزه، توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ و پي‌گيري خواهد شد و مجلس شوراي اسلامي هم در اين زمينه وارد ميدان شده تا در مواردي كه نياز به تصويب قانون است، مجلس محترم كار لازم را انجام دهد.‌ اين جلسه به موضوع «بسته رسانه‌اي» اين مساله اختصاص داشت و گزارش مبسوطي ارائه شد كه حاوي مقايسه بين وضعيت ملي و بين‌المللي در مورد آسيب‌هاي جمعيتي بود.

 

كاهش نرخ رشد جمعيت بايد متوقف شود

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: نرخ كاهش رشد جمعيت در كشور از نرخ باروري 6.4 فرزند در سال 1365 به زير 2 فرزند در سال 1390 رسيده است و اين كاهش نرخ رشد جمعيت به‌منظور حفظ استمرار نسل جمعيت در كشور به‌عنوان نماد اقتدار و نيروي داراي خلاقيت بايد متوقف شود. طبق اوامر رهبر معظم انقلاب، بايد سياست‌هاي مناسبي براي جبران اين معضل انديشيده شود تا جمعيت كشور به‌ويژه جمعيت جوان به‌عنوان نيروي كار و عامل توليد خلاقيت براي تصدي مشاغل حساس علمي،‌ تحقيقاتي و اجرايي حفظ شوند.

مخبر دزفولي گفت:‌ آمارها از اين موضوع حكايت دارد كه پيشرفت‌هاي چشمگير علمي در دهه‌هاي اخير با محوريت دانشمندان جوان كشور اتفاق افتاده است و بايد نسل جوان ايراني مورد حفاظت قرار گيرد. اگر اين روند كاهش جمعيت ادامه پيدا كند، طبق برآوردهاي كارشناسي ما در دهه هاي آينده با افزايش نرخ سالمندان مواجه مي‌شويم كه اين افزايش مشكلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

او گفت:‌ تبيين كارشناسي موضوع در حوزه عمومي جامعه و گسترش فضاي نقد و اظهارنظر در رسانه ملي در جلسه مطرح و پيشنهادهايي هم مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد با حضور نخبگان و محققان اين حوزه، ‌ملاحظاتي كه بايد در اين تحولات لحاظ شود مورد كنكاش و ارزيابي قرار گيرند.

 

اهتمام اصلي رسیدن به یک حد با ثبات است

مخبر دزفولي گفت:‌ اهتمام اصلي ما توقف اين نرخ رشد جمعيتي نگران‌كننده و رسيدن به يك حد با ثبات است. رسانه ملي با توليد برنامه‌هاي مناسب اعم از نمايشي و... در اين زمينه بايد تاثيرگذارتر باشد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تشريح محتويات بسته تدوين شده در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت:‌ در اين بسته مشوق‌هاي تسهيل ازدواج،‌ تحكيم خانواده،‌ تشويق به باروري، ‌حمايت از بانوان خانه‌دار به‌عنوان مربيان اطفال، ارزش تلقي شدن پدر و مادر شدن در جامعه و... وجود دارد. فرهنگ‌سازي توسط روحانيت، آموزش و پرورش و رسانه‌ها هم از ابعاد ديگر اين بسته است.

مخبر دزفولي گفت:‌ همه بايد كمك كنند تا طي يك مدت زماني معقول نرخ رشد جمعيت به صورت خردمندانه‌اي اصلاح شود تا نسل جوان ايران حفاظت شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    111 2
    من که موندم چی بگم، شما چی؟ : 1- مخبر دزفولي: "نگرانی امروز ما سرعت علم در ایران است چرا که این سرعت آن قدر زیاد است که کشورهای دیگر نسبت به ما عقب می‌مانند و ما از این امر نگران هستیم". و اون 1- مخبر دزفولي:‌ آمارها از اين موضوع حكايت دارد كه پيشرفت‌هاي چشمگير علمي در دهه‌هاي اخير با محوريت دانشمندان جوان كشور اتفاق افتاده است و بايد نسل جوان ايراني مورد حفاظت قرار گيرد. اگر اين روند كاهش جمعيت ادامه پيدا كند، طبق برآوردهاي كارشناسي ما در دهه هاي آينده با افزايش نرخ سالمندان مواجه مي‌شويم كه اين افزايش مشكلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت. یکی نیس به این بنده خدا بگه: دِ آخه دکتر جان اگه جمعیت افزایش پیدا کنه و جوان بشه که کشورهای دیگه باز عقب می مونند!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
      15 0
      توجه کردید؟ تشویق و حمایت فقط تا به دنیا آمدن بچه. دیگه بقیه اش مهم نیست.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    181 2
    وضعیت انقدر افتضاح شده که به جوان میگی ازدواج از تعجب چشماش از حدقه در میاد !!!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      11 65
      پس اينهمه گل به سر كين تو خيابونا بوق ميزننننن؟؟؟؟؟؟؟؟
    • آرش IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      12 0
      این همه گل پسری که میگی 30 یا 40 درصد از این جوونای بدبخت ایران هستن
    • بدون نام US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
      10 0
      بوق میزنن ازدواج که نمیکنن!!! تو نمیفهمی فرق این دو تا رو؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    77 7
    با کدام امید به آینده!!!!!!
  • بدون نام MY ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    54 1
    یه مدت از این حرفها ، میزگردها، سمینار ها و غیره(!) انجام میشه، وقتی دیدند عملی نیست مثل بقیه ایده ها و پس از صرف کلی وقت و هزینه ،مثل بقیه ایده هاشون، وقتی مطمئن شدند که کاری از پیش نمیره، مثل بقیه ایدها، کلا ول میکنند میرند سراغ یک موضوع دیگه، مثل بقیه ایده ها!!!. و البته آخر سال یا دوره یه بیلان میدهند بیا و ببین!
  • آیدین IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    82 12
    آخه چرا منو تو این موقعیت قرار میدین ! هیچ میدونین با این گرونی خرج ماهیانه یه بچه چقدره؟
    • Meek IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
      8 0
      آیدین جان، به عرض من برس. اولاً اصلاً نگران نباش که جمعیت اضافه بشه، برای اینکه مردم روشن شده اند وچون می بینند که نمیتونن تنگشو خرد کنه، خودشان سراغ بچه اضافی نمیرن، مگر کسی که شغلش گدائی باشه و بخواد سر چار راههای بیشتری را قبضه کنه ، در مورد چنین پدری، یا مستاجری ( بچه های اجاری هم هست) باید فرمایش علی علیه السلام را تغییر داده گفت : لدوا للتکدی ( بزائید برای گدائی). بحمد الله والمنه، مردمی که برای کار تولیدی وام میگیرند و با پول وام دلالی میکنن، خوب میدونن هر نوع مشوق فرزند اضافی دولت را ( اگر اصلاً مشوقی درکارباشد) صرف چی بکنن. این برنامه منفی و مضر هم سرنوشت و نتیجه ای بهتر از پایان همه برنامه های انشاء الله مفید نخواهد داشت. البته، این امکان هست که من له الغنم، فعلیهالغرم .
  • مجید IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    87 12
    یکی نیست بگه به هفتاد میلیون جمعیت چه کاروشغل ورفاه و امکانات و مسکن و... دادی که حالا انتظار دارید یک شبه قضیه کاهش جمعیت رو حل کنید.بهنظر من باشرایط فعلی بچه دار شدن برای بیست درصد خانواده ها امکان پذیر است.
    • بدون نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      9 0
      20 در صد خیلی خوش خیالیه شما 5 درصد در نظر بگیر
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    10 0
    به نظرم بحران سالمندي خيلي بهتر از بحران بيكاريه كه گريبانگير دهه شصتيها شده. مشكل اشتغال و درآمدهاي بسيار پايين شاغلين باعث شده اونها حتي به ازدواج هم نتونن فكر كنن
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    11 0
    یه امنیت شغلی یه جوون نمیتونن تامین کنن
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    11 0
    بله تنها اگه بخواد حلقه بخرن.تنها باید 2میلیون پول بدن.آقا شما مریخی هستید.اصلا از مردم خبر ندارید
  • بدون نام NO ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    9 0
    کاش یه بسته ای هم برای مهار تورم ارائه بدن!با حل شدن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم هم ازدواج می کنند هم بچه دار میشن!
  • خلیج فارس IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    12 0
    جای این کارا مرغ و خروسا رو تشویق کنید که بیشتر بچه دار بشن تا قیمت مرغ بیاد پایین..آخه چرا با کارشناسایی هایی مثل ما مشورت نمیکنید....
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    9 0
    واسه بچه دار شدن هم تصمیم با ما نیست !!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    9 0
    شما مشکل کار و مسکن ما جوونها رو حل کن ما خودمون میدونیم چه جوری ازدواج کنیم و بچه دار بشیم. آخی جوونی که کار و درامد نداره، توانایی تامین مسکن ( در آینده ای نزدیک چادر ) نداره ، امیدی به آینده نداره و ... برنامه فرهنگی میخواد چیکار .
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    8 0
    کسانی که دستی در مددکاری اجتماعی ( رسیدگی به کودکان فاقد سرپرست یا بد سرپست ) دارند به خوبی پوچ بودن این شعار ها را درک می کنند مدیریت بهزیستی و کمیته امداد در پوشش خانواده های آسیب دیده اجتماعی رو هم به بیکاری ، فشار اقتصادی و غیره اضافه کنید تا آینده این برنامه روشن شود
  • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    14 0
    بهترین لطیفه که تا حالا شنیدم
  • بدون نام US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    17 0
    جمعیت 30 میلیونی هم برای ایران زیاده باید به زیر 30 میلیون نفر جمعیت رو کاهش بدیم منابع ما جوابگوی این همه جمعیت نیست
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    5 0
    من خانمي 31 ساله و همسرم 35 ساله و هرگز با اين شرايط نا بسامان ايران حاضر به بچه آوردن نيستيم برنامه ريزي شما در حد همينه كه فقط بچه بياريد بقيش مهم نيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حاتم نیا IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    1 3
    بسته پیشنهادی شمابایدشامل : افزایش وام ازدواج برای جوانان،پایین آوردن سن بازنشستگی برای ایجاداشتغال خصوصاسن بازنشستگی خانمها،مسکن،پایین آوردن مهریه وترغیب جوانان به امرازدواج و............... آیابسته شما می تونه این مسائل روحل کنه تابه جای دوبچه بشه سه تا و4تا ؟