یکی از مجموعه جشن‌های به هم پیوسته‌ شاهنشاهی جشن تاجگذاری بود که برای محمدرضا شاه با تاخیری شانزده ‌ساله، در آبان‌ماه سال 46 برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «جشن تاجگذاری به روایت اسناد ساواک» به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شده است. این کتاب از طریق اسناد و مدارک و منابع مکتوب و موجود، به بررسی و شرح مفصل جشن تاجگذاری محمدرضا پهلوی می پردازد. جشن تاجگذاری در آبان ماه سال 1346 برگزار شد. اسناد گردآوری شده در این مجموعه مربوط به فاصله زمانی 1345 تا 1350 است. این کتاب با سخن ناشر و مقدمه ای موجز آغاز می شود که عمدتاً منابع آن اسناد کتاب و مطبوعات آن روزگار است. در این مقدمه به مطالبی درخصوص هزینه های سنگین برگزاری جشن در کنار فقر و بیچارگی مردم که از حداقل های زیست محیطی نیز محروم بودند، پرداخته است.

 

سند اول کتاب، نامه ای است از فضل الله نبیل - پیشکار فرح- به سفیر شاه در لاهه به تاریخ 9/3/45، که از او خواسته است تا درخصوص چگونگی برگزاری مراسم های گوناگون تاجگذاری دیگر دول پادشاهی، تحقیق کند تا بتوانند از میان آنها الگوی مناسبی برای خود دست و پا کنند. آخرین سند کتاب که تاریخ 10/1/50 را دارد، برگ بازجویی «حجت ‌الاسلام شیخ احمد کروبی» است که پس از گذشت چهار سال از جشن تاجگذاری همچنان نوک تیز پیکان زبان خویش را به سمت حکومت نشانه رفته و منجر به دستگیری اش شده بود که سرانجام آن هم، بازجویی مندرج در کتاب است.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
«جشن تاجگذاری، یکی از جشن‌های پیوسته‌ شاهنشاهی بود که با تاخیری شانزده‌ساله در آبان‌ماه سال 46 برگزار شد. جشنی که مملو از شکوه و جلال مصنوعی و افراطی بود و محمدرضا پهلوی سعی داشت تا با بهره‌گیری از این تجملات و زیورآلات و ابزار نمایشی پرزرق و برق خود را در زمره پادشاهان بزرگ و به اصطلاح نامدار ایران قرار دهد و عقده‌ حقارت نداشتن آبا و اجداد سلطانی و بی‌هویتی‌اش را علاج کند و در این راستا از صرف هرگونه هزینه‌ای ابا نداشت و میلیون‌ها دلار از ثروت این ملت محروم و فقیر را خرج کیش شخصیت و عقده‌های روانی خود نمود.»


در پایان کتاب نیز، ضمیمه ای شامل برخی اسناد، ‌مکاتبات، نامه های خصوصی، بریده جراید، تصاویر شخصیت های موثر در موضوع تاجگذاری و ... آورده شده است.


ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب و سفارش هر نوع محصول فرهنگی دیگر(در صورت موجود بودن) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را در محل کار یا منزل -بدون هزینه ارسال- دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =