۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۲

اختلاف میان جبهه توافق و گفتگوی ملی بازهم مانع از انتخاب رئیس پارلمان شد

رضا رضایی: درحالی که اهمیت موضوع انتخاب رئیس مجلس عراق با نزدیک شدن انتخابات شوراهای استانی عراق بیشتر می شد، نمایندگان مجلس این کشور تصمیم گرفتند جانشین المشهدانی را کلا به بعد از برگزاری انتخابات موکول کنند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که این تاخیر در انتخاب سبب می شود تا برگزاری انتخابات شوراهای استانی در عراق با آرامش بیشتری برگزار شود، حال آنکه پیشتر گمان بر این بود که تعیین جانشین المشهدانی می تواند اختلافات بوجود آمده میان برخی از احزاب سنی عراق را که قاعدتا رئیس پارلمان از میان آنان انتخاب می شود، حل کند.

با این حال منابع خبری عراقی امروز نوزدهم ژانویه اطلاع داند که انتخاب رئیس مجلس عراق با توافقی که میان فراکسیون های پارلمان در این باره شکل گرفته به بعد از برگزاری انتخابات شوراهای استانی موکول شده است.

این تصمیم گیری نشان می دهد که اختلافات بر سر تعیین رئیس مجلس آنگونه که پیشتر اعلام شده بود همچنان ادامه دارد و حل و فصل آن کار چندان ساده ای نیست. مخالفان ایاد السامرایی قطعا کسانی بوده اند که باردیگر اجازه برگزاری رای گیری در مجلس عراق را نداده اند و سبب شده اند تا بار دیگر این موضوع به تعویق ببفتد.

اعضای جبهه گفتگوی ملی که تنها مخالفان ایاد السامرایی هستند ابتدا اصرار داشتند که المشهدانی، رئیس پیشین پارلمان به سمت خود بازگردانده شود اما وقتی با مخالفت شدید اکثریت مجلس مواجه شدند راه جدیدی را برای مخالفت باز کرده اند و آن اینکه لزومی ندارد رئیس مجلس حتما از جبه توافق باشد.

آنها بهانه آورده اند که رئیس پارلمان عراق می تواند از سنی های خارج از جبهه توافق عراق انتخاب شود. از سوی دیگر اعضای جبهه توافق با اتکا به اینکه بزرگترین فراکسیون سنی مجلس عراق هستند از حق خود در خصوص رئیس مجلس کوتاه نمی آیند و معتقدند که باید رئیس از میان انها انتخاب شود. اگرچه اختلافات اخیر سبب ضعیف شدن جبهه توافق نیز شده است. آنها که پیشتر در مجلس 44 نماینده داشتند هم اینک تعدادشان به کمتر از سی نماینده رسیده است.

چنین اختلافاتی که گویا قرار نیست به این زودی حل و فصل شود کار را به جایی رساند که برخی از نمایندگان پیشنهاد به تعویق افتادن کلی رای گیری تا پس از انتخابات شوراهای استانی را بدهند که با موافقت فراکسیون ها و نمایندگان دیگر قرار گرفت و تصویب شد.

بر همین اساس در نشست رسمی امروز مجلس عراق که به ریاست خالد العطیه، نائب رئیس اول و با حضور روسای فراکسیونها یا نمایندگان انها تشکیل شد، انتخاب رئیس تا چهارم فوریه به تعویق افتاد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =