۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰

موسی قربانی <BR>

خیلی ساده انگارانه است که بعضی حقوقدانان چنان دایره تخاصم را مضّیق می کنند که حتی اسرائیل را شامل نمی​شود.هفته جاری پرونده ای در دیوانعالی کشور مطرح بود که به دو جاسوس اسرائیل اختصاص داشت و یکی از مسائل حقوقی این پرونده موضوع متخاصم بودن دولت غاصب ونامشروع اسرائیل بود .
آیا اسرائیل کشورِ متخاصم نیست؟! علت طرح سؤال به ماده 508 قانون مجازات اسلامی مربوط میشود. این ماده را ملاحظه کنید:
ماده 508 :هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب ‌شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.
چون رکن اساسی در تعیین میزان مجازات جاسوس به متخاصم بودن کشورذینفع در جاسوسی مربوط میشود روشن شدن موضوع حائز اهمیت است و متاسفانه در قانون مجازات اسلامی بیشتر از این ماده در باره جاسوس نیامده و همین موضوع باعث برداشتها و تفسیرهای غلط از عبارت متخاصم شده است که در این مجال به آن می پردازیم.
لغت نامه دهخدا متخاصم را به شرح زیر معنی کرده است: با یکدیگر خصومت کننده و با همدیگر جنگ کننده .
اساسا خصم دشمنی است و به دو کشور که با هم دشمنی دارند متخاصم گفته می​شود واینکه در لغت به دو کشور در حال جنگ، متخاصم اطلاق می​شود اشاره به مصداق اکمل تخاصم است وگرنه به دو کشور که با همدیگر دشمنی دارند نیز متخاصم گفته می​شود پس تردیدی نیست که بنا بر نظر لغویون رژیم اشغالگرو نامشروع اسرائیل نسبت به ایران کشور متخاصم می​باشد و اگر به عرف هم مراجعه کنیم این نظر را تأیید خواهند کرد.
مطلب دومی که در این زمینه قابل توجه است عبارت «جنگ» است اگر فرض را بر این بگیریم که جنگ شرطِ تحقق تخاصم است باید ببینیم جنگ در شرائط کنونی دنیا چه معنایی دارد آیا زمانی جنگ تحقق پیدا میکند که به صورت رو در رو به همدیگر اسلحه بکشند یا مصادیق دیگری نیز دارد؟
قطعا در دنیای امروز جنگ معنی وسیعی دارد از جنگ سرد گرفته تا جنگ نرم و اقسام دیگری که در قالب ترور صورت می​گیرد همه اینها جنگ است وقتی یک کشور با تربیت نیرو و دادن آموزش نظامی به آنان در مقام کشتن نخبگان و دانشمندان یک کشور بر می آید حتما در حال جنگ شمرده میشود، وقتی کشوری با ساختن ویروس و هدایت آن از طریق انترنت تصمیم به انفجار در تأسیسات مهم یک کشور می گیرد چگونه در حال جنگ نیست؟ وقتی با طراحی برنامه های ماهواره ای و هدایت آن از راه دور در مقام از بین بردن زیر بناهای اقتصادی کشورها بر می آیند قطعا مصداق جنگ است.
بنا بر این اگر جنگ را قید اجتناب ناپذیر تخاصم بدانیم باز هم رژیم اشغالگر قدس کشوری متخاصم است چون انواع و اقسام مصادیق جنگ با ایران را در برنامه خودش دارد و رسما آنرا اعلام کرده و در مقام این است که اگر بتواند تاسیسات مهم ایران را بمباران کند و از جامعه جهانی گلایه مند است که چرا با او همراهی نمیکنند.
این رژیم جنایتکار تاکنون چند نفر از دانشمندان ایران را ترور کرده و به شهادت رسانیده است و اگر برنامه های تخریبی این رژیم توسط فرزندان هوشیار ملت ایران کشف و خنثی نشده بود و جاسوسان آنان دستگیر نشده بودند ترورهای بشتری انجام میداد.
متاسفانه در این بین وطن فروشانی مانند منافقین دست همکاری به این رژیم داده و نوکرانی برای آنان شده اند که با ترور اهداف شومشان را عملیاتی میکنند اما از این عوامل خود فروش که روزی سر در آخور صدام داشتند و امروز با آمریکائی​ها دم خور هستند انتظاری نیست زیرا انان برای رسیدن به قدرت، هر جنایتی را مرتکب می​شوند آنچه موجب تاسف است برخی برداشتهای ناشیانه از اصطلاحات است که در محافل بعضی حقوق دانان دیده میشود.
خیلی ساده انگارانه است که بعضی حقوقدانان چنان دایره تخاصم را مضّیق می کنند که حتی اسرائیل را شامل نمی​شود.
تعجب اینجاست که اسرائیل تروریست تربیت میکند و به داخل کشور می فرستد تا جوانان ما را به شهادت برسانند و هنگامی که شناسائی و دستگیر میشوند برخی حقوقدانان ما در متخاصم بودن اسرائیل تردید می کنند و این بدترین برداشت حقوقی است که در مسائل مربوط به امنیت ملی کشور دیده میشود.
قطعا این تنگ نظری رویه اکثریت حقوقدانان کشور نیست و این قبیل اشخاص باید دیگاه حقوقی خود را با واقعیات دنیای امروز تطبیق دهند وبرای امنیت ملی کشور نیز جایگاهی در حقوق منظور کنند.
از آنچه گذشت به خوبی روشن می شود که رزیم اشغالگر قدس خصم ایران است و اطلاق متخاصم بر او صادق است و جاسوس اسرائیل محارب است و مجازات محارب را خواهد داشت.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =