مصطفی ترک همدانی

شاید برای شما هم پیش آمده که کسی فتوکپی سند یا مدرکی را برای اثبات ادعایی به شما ارایه کرده باشد ، البته این اتفاق بیشتر در دادگاه ها و ادارات می افتد و امکان دارد در فتوکپی سند، تغییراتی داده شده باشد که با اصل آن برابر نباشد یا اصولا چنین سندی وجود خارجی نداشته باشد.

اخیرا وکالت پرونده ای را پذیرفتم با موضوع مشابه بالا که طی آن متهم (موکل اینجانب) با ارایه یکبرگ فتوکپی از یک سند مدعی حقی شده بود و مرجع دریافت کننده فتوکپی درصدد بررسی درستی مندرجات فتوکپی برآمد ونهایتا غیرواقعی بودن آن فتوکپی ثابت شد.

آن مرجع نیز با عنوان اتهامی "جعل سند و استفاده از سند مجعول" از موکل اینجانب شکایت کرد ونهایتا متهم با صدور حکم قطعی شعبه بیستم دادگاه تجدیدنظر استان تهران ، از اتهامات فوق تبرئه شد.

حال اول به تعریف جرم جعل می پردازم و سپس حکم دادگاه را نقل می کنم:

به موجب ماده 523 قانون مجازات اسلامی تعریف جعل عبارت است از " ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصَاق نوشته ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن "

حکم دادگاه:

...از آنجا که متهم فتوکپی سند را جعل کرده و شاکی نیز از ارائه اصل آن عاجز بوده و از آنجائیکه جعل فتوکپی ، جعل محسوب نمی گردد از شمول مصادیق جعل سند خارج بوده و استفاده از سند مجعول هم به طریق اولی منتفی است...

شعبه بیست دادگاه تجدیدنظر استان تهران

بنابراین لازمست که در صورت دریافت هرگونه کپی سندی هریک از اقدامات زیر را انجام دهید:

1- اصل سند را مطالبه کرده و تا حصول اطمینان از درستی سند آن را نزد خود نگهدارید.

2- کپی برابر اصل شده سند را دریافت دارید. توجه به این نکته ضروریست که هر مهر "برابر اصل" برای مراجع قضایی و اثبات حق پذیرفتنی نیست بلکه مقصود از "برابر اصل" گواهی مراجعی است که قانونا حق چنین کاری را دارند مانند: دفتر اسناد رسمی و وکیل دادگستری و دفتر دادگاه. و بنظر می رسد مهرهای رایج دیگر در ادارات و بانکها و ... که عبارت "کپی برابراست" را منقوش می کنند چنین اعتباری را ندارد.

*وکیل دادگستری
47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    25 6
    يعني اون سربازي كه تو دادگستري نشسته و فرت و فرت مهر برابراصل رو ميكوبونه رو كپي هاي مردم حس ششم داره ؟!!! و كپي تقلبي رو تشخيص ميده ؟
    • محسن CH ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
      12 2
      الان تو دفاتر اسناد رسمی این کار رو انجام میدن. که نسخه اصل رو خودشون ازش کپی میگیرن و مهر برابر اصل میزنن.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    18 6
    وکیل محترم فتوکپی سند ارائه شده از سوی موکل شما غیر واقعی بوده وسو استفاده از آن جرم محسوب می گردد هر چند ممکن است مشمول جعل سند بر اساس تعریف ارائه شده نگردد ولی دادگاه تجدید نظر به جای صدور رای قطعی وتبرئه متهم می بایست به نحوی رای صادر میکرد که حق شاکی تضییع نگردد وبتواند تخلف متهم را با توجه به نوع جرم پیگیری گند
  • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    10 4
    از اصفهانيها ياد بگير: 10 سال پيش كه ميخاستم استخدام بشم يه نامه دادند به دانشگاه مربوطه و نوشتن شخصي به اين نام مدعي فارغ التحصيلي از اون دانشگاهه، اگه حرفش درسته تاريخ و معدلشو اعلام كنين!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    5 0
    خوش به حال موکل شمااااا ... چون به راحتی آب خوردن ، میشه این کار در همان دادگاه ، جعل سند محسوب بشه !!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    6 6
    خوبه وال! كار خيلي ها با اين پيام راحت شد! دادگستري ها كه وقت روي كپي ها و پس از اخذ وجه اي مهر برابر اصل مي زنند و همچين بررسي هم نمي كنند
  • مستقل IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    10 3
    درجمله آخرگفته شده (و به نظرمیرسد مهرهای رایج دیگر؟!!!!) یعنی چی؟؟؟؟یاقانونی است یاغیرقانونی یاقانونی برای آن وضع نشده است.به نظر می رسد دیگه چه صیغه ای است؟
    • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
      2 0
      خیلی از ادارات و بانک ها هم از این مهر استفاده می کنند اما صلاحیت قانونی دادگاه رو ندارد.
  • محمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    5 4
    ممنون از مطلب خوبتون
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    13 2
    شاكي از ارائه اصل سند جعلي شده عاجز است دادگاه كه عاجز نيست!!!!! عجبا بحق چيزاي.........
  • دلال مرکزی US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    23 0
    آقی وکیل دستت درد نکنه اطلاعات خوبی را دادید، خدا والدینت را بیامرزد، کاش همه مثل شما مردم را آگاه میکردند. این قانون قضایی کشور اینقدر عربی نوشته شده است و با یک فتحه و کسره معنیش عوض میشود که هیچ وقت حق به حق دار نخواهد رسید. بابا قانون را فارسی بنویسید تا مردم بفهمند چی نوشته شده است بعد امضا کنند. مگر فارسی زبان رسمی این کشور نیست، مگر ما عربیم که عربی مینویسید.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    9 2
    ما کپی برابر اصل شناسنامه بردیم بانک اقتصاد نوین برای افتتاح حساب گفت ما قبول نداریم.گفتیم این مهر دادگستری است.گفت برای ما ارزش ندارد!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    13 3
    در سیستم ما ظاهرا قوانین برای سهولت و آسایش مجرمان طراحی شده یک نفر در خیایان ما را تهدید کرد و با توهین و صدمه به خودرو متواری شد رفتیم برای شکایت گفتند شاهد داری ؟ برو طرف رو بیار ما برسی کنیم !!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    1 9
    آقای وکیل مطلب من رانزدید چیه باب طبع خودتان وموکلتان نیست.جعل جعله چه کپی چه اصل.بالاخره طرفتان ازش بخاطر گرفتن مزایا استفاده کرده نفعی که برده چی میشه
  • saeid A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    1 11
    سلام .من میخواهم بدانم اگر بازپرس قرار کارشناسی قاضی را تقییر دهد آیااین عمل بازپرس جعل سند میباشد؟
  • بی نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    3 3
    اگر پزشكى فتو كپى. مدركى را مبنى بر گذراندن يك دوره خاص درمانى جعل. نموده. و نام. خود. را جاىگزين. كرده. باشد و با استفاده از. آن به. درمان. بيماران. بپردازد حكم. وى چگونه است آ يا. أيشان. نيز با اينكه. با جان بيماران. سرو كار دارد. تبرئه. ميگردد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سینا A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    2 7
    باسلام جرم شخص اول که جعل سندومهرمیکندراشرح دادیدولی شخص دوم که ازاین سنداستفاده میکند چیه لطفن راهنمایی کنید
    • دنیا IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      12 7
      منم دچار همین مشکل شدم یعنی شخص دومم الان متهم به جعل سند شدم
  • آرش کریم زاده A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    34 17
    سلام من یک پروند دارم که بایک نفر قرار داد داریم ولی اصلی وجود ندارد الان طرف میگه امضای من جعل شده چه طور باید ثابت شود ان جعل است یا امضای خودش