نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون دریایی ایران مسؤولیتهای فرمانده در به پایان رساندن سفر، در صورت بروز تقصیر و وظایف نمایندگی فرمانده از طرف مالک کشتی را مشخص کردند.
براساس رای مجلس چنانچه فرمانده کشتی به سبب تقصیر در اجرای وظایف خود خساراتی به اشخاص ثالت وارد نماید مسؤول است، فرمانده در قبال تلف شدن یا خسارت وارده به کالاهای حمل شده بر روی عرشه نیز مسؤولیت دارد؛ مگر اینکه فرستنده بار موافقت کتبی خود را با این عمل اعلام کرده باشد یا عرف کشتیرانی اینگونه حمل را مجاز تلقی کند.
بر اساس مصوبه دیگر، فرمانده کشتی بعد از شروع سفر دریایی نمیتواند بدون عذر موجه از ادامه سفر خودداری کند، خودداری از این کار یا انجام سایر وظایف محوله حتی به دلیل بروز اختلاف بین وی و مالک کشتی نیز مجاز نیست، در غیر این صورت، فرمانده حسب مورد مسؤول جبران خسارت وارد به مالکان و مستأجران کشتی است.
همچنین نمایندگان تصویب کردند فرمانده در غیاب مالک، نماینده قانونی مالک کشتی محسوب میشود و در حدود اختیارات تفویض شده از سوی وی و الزامات قانونی و عرف کشتیرانی اقدامات لازم را برای حفظ کشتی و سفر دریایی انجام میدهد.
ایجاد محدودیت در این نمایندگی در برابر اشخاص ثالثی که با حسن نیت اقدام کردند قابل استناد نیست، فرمانده باید در طول سفر دریایی اقدامات لازم را در جهت صرفه و صلاح مالک و اشخاص ثالث در این قانون در ارتباط با کشتی، مسافر و بار انجام دهد.
/3131
نظر شما