گفت و گو با سردار رویانیان که معتقد است قبلا که معاون رییس جمهور نبوده صریح الهجه بوده است.

پویا دبیری مهر: «ما با کسی شوخی و تعارف نداریم. من یک زمانی پلیس بودم و در آن جایگاه حرفم را صریح و روشن می‌زدم، الان هم معاون رئیس‌جمهور هستم و مدیریت مصرف سوخت و حمل و نقل را دارا هستم که ارتباط مستقیمی هم با خودروسازان دارد، در این جایگاه هم قانون را اجرا می‌کنیم و شوخی هم نداریم.»سردار محمد رویانیان هنوز خود را یک نظامی می‌داند و وقتی از وی می‌پرسم آیا بازنشست شده‌اید یا خیر؟ می‌گوید: «بازنشست نشده‌ام و همچنان یک نظامی هستم.»

با همان خوی و رسم و رسوم نظامی‌ها سخن می‌گوید و خود را نوکر مردم معرفی می‌کند. وقتی می‌پرسم دولت در برخورد با خودروسازان چه روشی را پیش خواهد گرفت، گلویی تازه می‌کند و می‌گوید: «ما از درون مردم و برای مردمیم و خودمان را نمی‌فروشیم.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سابق ناجا و رئیس فعلی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از تهیه و تدوین قانونی در این ستاد خبر می‌دهد که واردات خودرو و تولید خودرو را ساماندهی خواهد کرد.

*سردار! بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها در دوره تصدی آقای محرابیان مطرح شد و اساساً ستاد تبصره 13 نیز در همان دوره تشکیل شد و ریاست این ستاد نیز با وی بود. در همان دوره هم اقداماتی که به زعم تولیدکنندگان خودرو با نواقص فراوانی همراه بود در دوگانه‌سوز کردن خودروها رنگ عملی به خود گرفت. در حال حاضر تولیدکنندگان خودرو معتقدند که با اجرای این طرح متحمل ضرر و زیان در تولیدات خود شده‌اند. نظر جنابعالی چیست؟

 اینکه خودروسازها دچار ضررو زیان شده‌اند به دلیل نوع نگاهشان به مسئله است. به نظر نمی‌رسد مشکل دوگانه‌سوز کردن باشد. شرکت‌های خودروساز در ایران کمپانی‌های بزرگی هستند که باید روی پایشان بایستند و حاشیه سود خود را داشته باشند. اما یک نکته که خودروسازها هم آن را فراموش کرده‌اند این است که امروز دوگانه‌سوز کردن خودروها یک تکلیف قانونی است و خودروسازها هم باید آن را اجرا کنند. من پیش از این در خصوص عملکرد آقای محرابیان صحبت کرده‌ام و الان دیگر این بحث محل صحبت نیست. اصل دوگانه‌سوز کردن خودروها مورد بحث است.

*به همین دلیل هم من از جنابعالی سؤال کردم که خودروسازها در تولیداتشان متحمل ضرر و زیان شده‌اند. درواقع من پیام خودروسازها را در قالب سؤال به شما می‌رسانم.

چه ضرر و زیانی؟ اینکه خودروسازها بخواهند از زیر بار مسئولیت و اجرای قانون شانه خالی کنند و بعد بگویند متضرر شده‌اند یعنی چه؟ اینها کمپانی‌های بزرگی هستند که با تولید خودرو سود خود را به حد کافی دارند. من از شما سؤال می‌کنم، اینکه شرکت‌های خودرو‌سازی با گازسوز کردن خودروها دچار ضرر و زیان می‌شوند می‌تواند توجیهی باشد برای عدم اجرای قانون و مصوب دولت؟

*سردار، من که نباید سؤال شما را پاسخ بدهم، شما مسئول هستید. اما آنچه می‌توان گفت این است که خودروسازها معتقدند دولت در بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها ساختاری را فراهم کرده است که اجرای این طرح برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

ببینید، شرکت‌های خودرو‌سازی همیشه از منافع دولتی برخوردار بودند با مسالمت با آنها برخورد می‌شد، به همین دلیل خودشان را محق می‌دانند که برخی قوانین را اجرا نکنند و سرپیچی کنند. به همین دلیل بهانه تراشی می‌کنند و این اقدامی که در جهت منافع ملی است را در مقابل خود می‌بینند.

*سردار رویانیان! جنابعالی و مجموعه دولت همواره خودتان را به اجرای قانون و مصوبات قانونی پایبند می‌دانید اما در موقع عمل عقب‌نشینی می‌کنید. این‌طور نیست؟

من قبلاً که پلیس بودم حرفم را صریح می‌زدم و نظرم را هم اجرا می‌کردم. الان هم به همین منوال پیش می‌روم اما در این جایگاه قوانین و مقررات روشنی وجود دارد و باید از طریق قانون کار کنیم. در حال حاضر 80 درصد وسایل نقلیه عمومی دوگانه‌سوز است و درباره سواری‌ها هم با تولید‌کنندگان خودرو جلسه گذاشتیم و اولتیماتوم دادیم که اگر به دوگانه‌سوز کردن خودروها مبادرت نورزید و تولیدات خود را به حد نصاب تعیین شده با استانداردهای ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نرسانید راهنمایی و رانندگی را توجیه خواهیم کرد که از شماره‌گذاری خودروهای تولیدی جلوگیری کند. خودروسازها باید تولید خود را تا پایان سال به حد نصاب برسانند. 30 درصد سهم تولیدات خودشان را باید به طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اختصاص دهند. الان هم برخی شرکت‌ها کار را شروع کردند و پای کار هستند، برخی هم هنوز اقدامی صورت ندادند که اگر اقدامی صورت نگیرد ما مجبور هستیم نامشان را اعلام کنیم.

*یعنی از اهرم‌های قانونی استفاده خواهید کرد؟

ما در موضوعاتی که با جان و سلامت مردم رابطه مستقیم دارد با کسی شوخی نداریم. همه راه‌های مسالمت آمیز را هم رفته‌ایم. مسائلی که ما مطرح کرده‌ایم چه راجع به ترمز‌های ABS، چه گازسوز کردن خودروها، چه در ضرورت تولید موتورهای کم مصرف و ارتقای ایمنی خودرو. اینها موضوعاتی است که ما در هیچ شرایطی در خصوص آنها کوتاه نمی‌آییم. یعنی روحیه ما به گونه‌ای است که مثل پزشک که نباید در کار خود کوتاهی کند، در کار خود کوتاهی نمی‌کنیم. ما از درون مردم و برای مردمیم و خودمان را نمی‌فروشیم. اگر کوه دماوند طلا بشود و به ما بدهند خودمان را نمی‌فروشیم و با تولید‌کنندگان رفاقت نخواهیم کرد. اینها موضوعاتی نیست که به دلیل رفاقت کوتاه بیاییم. به همین جهت هم نظام نامه‌ای در خصوص تولید و واردات خودرو در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تدوین کرده‌ایم که به زودی ابلاغ خواهد شد.

*تبصره 13 به ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت تبدیل شده است. آیا وظایف جدیدی به آن محول شده است؟

این ستاد کلیه سیاستگذاری در زمینه عرضه و تقاضا و بودجه تلفیقی حمل و نقل درون و برون‌شهری، سیاستگذاری درباره عرضه و تقاضای جل و نقل، تأمین سوخت و انرژی حمل و نقل در حوزه‌های عمومی را بر عهده دارد که به نوعی وظایف این ستاد گسترده‌تر از ستاد تبصره 13 شده است. این ستاد در نهاد ریاست جمهوری فعال است و رئیس آن معاون رئیس‌جمهور است و زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند. یک کارگروهی را هم در رأس خود دارد که بر اساس اصول 138 و 127 قانون اساسی مصوبات آن به منزله تصمیم رئیس‌جمهور و هیأت دولت است.

 

*چندی پیش درخصوص سهمیه بنزین خودروها دو آمار متفاوت اعلام شد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سهمیه بنزین خودروها را زودتر از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد و شما انتقاد کردید که این اعلام بر خلاف دستور رئیس‌جمهور بوده است. ماجرا چه بود؟

سهمیه سوخت خودروها هر سه ماه یکبار اعلام می‌شود که اگر تصمیم جدیدی در ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت گرفته شود طبق سنوات گذشته از رسانه‌ها اعلام می‌شود. در این خصوص پایگاه اطلاع‌رسانی دولت بدون در نظر گرفتن دستور رئیس‌جمهور اقدام به انتشار اطلاعیه سهمیه بنزین خودروهای عمومی در آبان و آذر کرد.

*تصمیم رئیس‌جمهور چه بود؟

همان کارگروهی که قبل از این به آن اشاره کردم و متشکل شده از نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور تصمیم خودش را درباره سهمیه بنزین خودروهای عمومی مبنی بر کاهش 10 تا 20 درصدی و برای اعلام نظر نهایی، به رئیس‌جمهور ارائه کرد، رئیس‌جمهور هم دستور داد این تصمیم با مشورت کارشناسان حوزه حمل و نقل و سوخت و نمایندگان مجلس، بررسی نهایی شود بعد اگر تصمیمی گرفته شد به صورت عمومی اعلام شود. آنچه که به عنوان سهمیه بنزین خودروهای عمومی اعلام شد در اصل تصمیم و گزینه برتر اولیه کارگروه نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور بود که با توجه به دستور آقای احمدی‌نژاد، ‌نباید این تصمیم ابلاغ می‌شد.

*یک سؤالی که برای مردم خیلی مهم است و به نوعی دغدغه مردم شده اینست که آیا سهمیه بنزین تغییر خواهد کرد یا خیر؟

هر تصمیمی که گرفته شود بر اساس صلاحدید نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت، با هماهنگی وزارت نفت، به صورت عمومی اعلام خواهد شد. در حال حاضر تصمیمی برای کاهش یا افزایش نیست، اما احتمال دارد که سهمیه خودروهای شخصی با کمی کاهش از ابتدای فصل زمستان روبه‌رو شود.

 

کد خبر 24600

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    یا کوه دماوند را نمی دانند چی است یا طلا را.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    گفتگو جالبی بود مرسی از تهیه کننده
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    دوست عزیز سردار هیچوقت مثل نظامی ها حرف نزده و همیشه با مردم بوده و محبوب ماست
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    همه جاي دنيا كه خودروهاي كم مصرف و ايمن ميسازند نه اندازه ما طلا خرج مي كنند و نه قصد هزينه كردن به اندازه كوه دماوند را دارند. قوانين و نظارت درست و حسابي دارند!
  • مردم IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    وقتی صحبت از دادن کوه دماوند از طلا یا خود فروختن شده لابد پیشنهاد خرید ایشون هم شده!
  • ,pdn IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    راهکار برون رفت ازمشکل ترافیک و الودگی هوا فقط با قاطعیت سردار رویانیان مرتفع میشود
  • گنجشک روزی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    اگر به اندازه کوه هیمالیا بدهند چطور؟
  • اكبر جانسون IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
    0 0
    راستي سردار از پژو پرشيا سفيد كارشناسي تحويلي ايران خودرو چه خبر .؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    سلام سردار خسته نباشی مطلع هستید که بانک صادرات برای تاکسی فرسوده 14 درصد سود میگره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین