فارس نوشت:

 موسی‌الرضا ثروتی  در مورد اتاق معاملات ارزی گفت: دولت می‌خواهد با تشکیل اتاق معاملات ارزی نرخ ارز را کاهش دهد و در حالی که این نرخ در بازار بالاتر است، اما در اتاق معاملات 2350 تومان به فروش رفته و بیش از 100 تومان ارزانتر از قیمت بازار معامله شده است.

 وی افزود: با توجه به اینکه نیاز ارزی مردم در اتاق معاملات ارزی تامین می‌شود، اگر فعالیت این اتاق ادامه داشته باشد، ایرانیانی که در خارج زندگی می‌کنند و ارز زیادی در اختیار دارند، به راحتی می‌توانند دلارهای خود را وارد کشور کرده و بفروشند.

وی افزود: قبلا اگر دلار دست کسی پیدا می‌شد، خرید و فروش آن غیرقانونی فرض می‌شد و مردم حاضر نبودند دلارهای خود را بفروشند، اما در حال حاضر کسانی که دلار دارند، می‌توانند در اتاق مبادلات ارزی بفروشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: از طرفی همه کسانی که متقاضی خرید ارز هستند، می‌توانند از اتاق مبادلات ارزی تهیه کنند و چون نرخ ارز در این اتاق پایین‌تر از قیمت بازار است، کم‌کم نرخ ارز در کشور کاهش پیدا می‌کند.

ثروتی افزود: ایرانی‌هایی که مقیم خارج هستند و ارز قابل توجهی در اختیار دارند، می‌توانند بدون ترس آن را در اتاق ارزی بفروشند و صرف سرمایه‌گذاری در کشور کنند.

وی افزود: اتاق مبادلات ارزی باعث کاهش قیمت ارز می‌شود.

ثروتی با اشاره به قانون برنامه پنجم گفت: نرخ ارز در این قانون به صورت شناور مدیریت شده تعیین شده و سال گذشته دولت از محل فروش ارز 4 هزار میلیارد تومان بابت مابه‌‌التفاوت نرخ ارز فروخته شده با نرخ مرجع به دست آورد که وارد خزانه شد.

 * پرداخت یارانه از محل فروش ارز بعید است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: ‌دولت قرار است در سال جاری 5 هزار میلیارد تومان از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز با نرخ مرجع و شناور مدیریت شده درآمد کسب کند، اما اینکه عده‌ای می‌گویند دولت می‌خواهد از محل فروش ارز درآمدی کسب کند که صرف دادن یارانه نقدی شود، این خلاف قانون است و دولت حق ندارد، این کار را بکند و پرداخت یارانه نقدی به مردم از این محل نیز بعید است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد نرخ شناور مدیریت شده ارز و ارزش پول ملی گفت: اینکه در حال حاضر با بالا رفتن قیمت دلار ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، به خاطر عرضه و تقاضاست و برخی کشورها گاهی سیاست‌هایی به کار می‌گیرند که خودآگاهانه و به شکل تعمدی، ارزش پولی ملی را کاهش دهند و در جریان تجاری رونق به سمت افزایش صادرات خواهد بود.

وی تاکید کرد: عرضه و تقاضا باعث تغییر ارزش پول ملی می‌شود، اما برخی کشورها کاهش ارزش پول ملی را تعمدا انجام می‌دهند و در کشور ما کاهش ارزش هدف نیست، بلکه عرضه و تقاضا آن را تعیین می‌کند.

ثروتی تاکید کرد: اگر ارز به قدر کافی وجود داشته باشد، ارزش پول ملی به حالت اول برمی‌گردد.

وی در مورد تقاضای سفته‌بازی برای ارز گفت: اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند، دیگر کسی برای سفته‌بازی ارز نمی‌خرد و رقابت در کاهش قیمت ایجاد خواهد شد و هر چه عرضه دلار بیشتر شود، قیمت آن پائین می‌آید.

نماینده بجنورد افزود: کسانی که در منزل ارز نگه داشته‌اند، وقتی بدانند قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند، سراسیمه آن را می‌فروشند و دولت اعلام کرده در اتاق مبادلات ارزی حاضر است، ارز مردم را بخرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عده‌ای هستند که ارز 1400 تومانی از قبل خریده‌اند و امروز 2400 تومان می‌فروشند، اما وقتی قیمت کاهش پیدا کند، سریع تر ارز را در بازار می‌فروشند.

وی در مورد نرخ ارز در لایحه بودجه دولت، گفت: دولت حد و حصری ندارد و هر چه توان داشته باشد، می‌‌تواند قیمت ارز را پایین بیاورد و همچنین هر مقدار نفت و فرآورده‌های آن را بفروشد، 23 درصد از آن سهم صندوق توسعه ملی، 14 درصد سهم شرکت نفت است که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بانک مرکزی برای شرکت نفت این ارز را فروخته و تبدیل به ریال می‌کند.

وی گفت: همچنین صادر کنندگان که ارز به دست می‌آورند، برای تبدیل به ریال و پرداخت حقوق پرسنل و خرید لوازم و امکانات، آن را تبدیل به ریال کرده، بنابراین در اتاق مبادلات ارزی عرضه می‌کنند.

 * تبدیل 8 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به ریال

ثروتی گفت: صندوق توسعه ملی طبق قانون بودجه مکلف است، 20 درصد از منابع را شامل 10 درصد برای کشاورزی و 10 درصد برای صنعت و معدن به صورت ریالی تسهیلات بدهد و این حدود 8 میلیارد دلار از منابع صندوق را شامل می‌شود که باید تبدیل به ریال شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد نرخ ارز در بودجه گفت: از ابتدای سال جاری به دولت پیشنهاد دادیم که بازاری برای ارز درست کند، اما متاسفانه مقاومت می‌کرد و عده‌ای می‌گفتند، دولت می‌خواهد ارزی که در اختیار دارد، را گرانتر بفروشد، بنابراین تا هفته پیش ارز به بازار تزریق نکرد، لذا بحران ارزی ایجاد شد.

 * پیش بیتی نرخ دلار 1700 تومان در بودجه 92

وی گفت:‌ دولت می‌خواهد به سمت یکسان شدن نرخ ارز حرکت کند و در بودجه سال جاری نرخ مرجع 1226 تومان تعیین شد، اما برای لایحه بودجه 92به نظر من نرخ ارز حدود 1700 تومان پیشنهاد خواهد شد که این نرخ همان حول و حوش نرخ ارز آزاد خواهد بود.

وی گفت: دولت می‌تواند با تعریف نرخ آزاد ارز در بودجه یک یارانه‌ای برای دارو و غذا در نظر بگیرد، همان گونه که در قانون بودجه سال جاری برای این امور یارانه‌ در نظر گرفته است.

ثروتی افزود: یارانه‌ها در مورد 8 قلم کالا مانند حامل‌های انرژی و برق و آب آزاد شده است، اما برای دارو و مواد غذایی همچنان یارانه وجود دارد و برای سال آینده هم دولت می‌تواند دارو و غذا را با یارانه‌ تهیه کند. اما نرخ ارز در بودجه را حدود 1700 تومان تعیین کند که بنابراین قیمت بازار آزاد رو به کاهش خواهد گذاشت.

ثروتی در مورد نرخ واقعی دلار در بودجه گفت: به نظر من اگر در لایحه بودجه سال آینده نرخ دلار 1700 تومان در نظر گرفته شود، قیمت ارز متعادل خواهد شد.

نماینده بجنورد با اشاره به سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در آینده نزدیک به خراسان شمالی گفت: این استان در حال حاضر رتبه 30 کشور در بسیاری از شاخص‌ها را دارد، به گونه‌ای که 2600 کیلومتر راه غیرآسفالته در استان وجود دارد که اکثرا راه روستایی هستند.

ثروتی افزود: دولت در سفرهای استانی تعهد داده بود، تا پایان برنامه چهارم شاخص‌های توسعه استان خراسان شمالی را به میانگین کشور برساند، اما موفق نشد.

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه مانه و سملقان در مجلس گفت: براساس اصل 48 قانون اساسی باید توسعه متوازن در کشور ایجاد شود، اما دولت در مورد استان خراسان شمالی در این هدف موفق نشد.

ثروتی افزود: براساس ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه باید 2 درصد از کل درآمد عمومی دولت که در سال جاری 144 هزار میلیارد تومان درآمد عمومی بود و 2 درصد آن حدود 2800 میلیارد تومان باید برای مناطق محروم هزینه می‌شد.

وی گفت: همچنین 2 درصد دیگر از درآمد نفت برای مناطق محروم باید، اختصاص پیدا می‌کرد که این 2 درصدها اختصاص‌ پیدا نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: دولت در اختصاص 2 درصد به مناطق محروم تخلف کرده و از کل رقم 2 درصد تنها 25 درصد از این سهم را به مناطق محروم اختصاص داده است و این یکی از محورهای سوال ما نمایندگان از رئیس جمهور است که چرا سهم مناطق محروم را از بودجه پرداخت نکرده است.

وی افزود: دولت به مناطق محروم ظلم کرده و در این زمینه در اختصاص بودجه به مناطق محروم تخلف کرده است.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه از پیش بینی ارز تک‌نرخی 1700 تومان در لایحه بودجه 92 خبر داد و گفت: دارو و مواد غذایی می توانند همانند امسال از یارانه برخوردار شوند ولی بقیه کالاها ارز 1700 تومانی بگیرند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلال مرکزی US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    14 0
    تا ماه پیش صحبت 1600 تومان بود 100 تومان دیگه روش گذاشتید؟
  • پرویز IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    15 0
    می خوان نرخ ارز مرجع رو تا 1700 ببرن بالا
  • بدون نام MY ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    3 0
    فعلا منتظر دلار 15786 تا دو روز دیگه باشید.