۰ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲

متاسفانه رهبران فلسطین همواره ثابت کرده اند که هر گاه دوستان جدیدی پیدا کرده اند دوستان قدیمی ودلسوزان واقعی خود را فراموش کرده اند.

*حسن هانی زاده

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در جریان سفر به آنکارا طی سخنانی در چهارمین کنفرانس حزب آزادی و عدالت ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را رهبر جهان اسلام توصیف کرد. خالد مشعل در ادامه حزب عدالت و توسعه را نمونه‌ای موفق از اسلام مدرن و میانه رو توصیف کرد و گفت: از صمیم قلب خودم و قلب حماس، به نام ملت فلسطین، این موفقیت بزرگ را تبریک می‌گویم. ‌ای مردم ترکیه! باید به حزب عدالت و توسعه افتخار کنید که نمونه بزرگ موفقیت است!. هر چند سخنرانی رئیس دفتر حماس بیشتر جنبه انشائی و عاطفی دارد و شخص خالد مشعل یک خطیب زبردست و توانائی به شمار می رود، اما رئیس دفتر حماس شیوه مداحی شعرای اموی را در پیش گرفته است. می گویند ولید بن عبدالملک حاکم شام در دوران بنی امیه در بهره گیری از شعرای ضعیف النفس دوره خود مانند الاخطل و جریر و الفرزدق توانائی و شیطنت خاصی داشت. ایجاد رقابت میان این 3 شاعر دوره اموی، برای کسب صله بیشتر موجب شد که جریر در قصیده ای خطاب به ولید بن عبدالملک بن مروان اورا ولیعهد خدا بر روی زمین توصیف کند:
انت لرب العالمین خلیفه               ولی العهد الله بالحق عارف

یعنی : (تو برای خدا جانشین و ولیعهد و آگاه به حق و حقیقت هستی !)
خالد مشعل هم در سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس حزب توسعه وعدالت بدون توجه به جایگاه و شأن واقعی رجب طیب اردوغان او را رهبر جهان اسلام توصیف کرد. متاسفانه یکی از مشکلات ملت فلسطین در طول 65 سال گذشته اینست که رهبران آنان هیچگاه ثبات اخلاقی نداشته اند و به اصطلاح "نان را به نرخ روز می خورند".

مرحوم یاسر عرفات رهبر سابق فلسطین بدون توجه به این که جمهوری اسلامی اولین کشوری بود که برای ملت فلسطین سفارتخانه ایجاد کرد و پرچم فلسطین را بر فراز سفارت سابق رژیم صهیونیستی بر افراشت، در جنگ تحمیلی از مواضع دیکتاتور معدوم عراق جانبداری کرد. در جریان سفر یاسرعرفات به خوزستان در سال 1358 در استادیوم ورزشی تختی اهواز بانوان بزرگوار و با غیرت اهوازی که از تمکن مالی چندانی هم برخوردار نبودند، هر چه طلا با خود داشتند برای کمک به ملت فلسطین تقدیم رئیس سابق جنبش فتح کردند. یک سال بعد همین یاسر عرفات همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سفر به بغداد با کمال بی شرمی صدام حسین دیکتاتور بغداد را برادر خود توصیف کرد. در سال گذشته در جریان سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل پیش از هیات اسرائیلی، محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین و هیات همراه تالار سخنرانی را ترک کردند. ملت ایران در طول 33 سال گذشته به دلیل کمک به ملت فلسطین شدیدترین فشارهای اقتصادی، سیاسی و مالی را تحمل کردند اما هرگز از حمایت و پشتیبانی مردم فلسطین دست نکشیدند. هر چه ملت ایران در طول 3 دهه گذشته چه در عرصه جنگ نظامی و تحریم اقتصادی کشید، تنها و تنها به دلیل حمایت از مبارزات ملت فلسطین بوده وگرنه ملت ایران با جامعه جهانی هیچ مشکلی ندارد.
همین امروز به فرض اگر جمهوری اسلامی ایران از پشتیبانی آشکار از ملت فلسطین دست بکشد عمده مشکلات سیاسی واقتصادی آن تمام خواهد شد. اما متأسفانه رهبران فلسطین همواره ثابت کرده اند که هرگاه دوستان جدیدی پیدا کرده اند، دوستان قدیمی و دلسوزان واقعی خود را فراموش کرده اند. پشت پا زدن حماس به نظام بشار اسد، و چرخش این جنبش به سمت ترکیه که عامل اصلی این همه ناامنی در سوریه است، نشان می دهد که قطب نمای سیاسی رهبران فلسطین همواره جهت مناسب را به درستی نشان نمی دهد. اما در برابر، فلسطینیان هیچگاه ایثار و از خودگذشتگی ملت ایران را در طول 33 سال گذشته به یاد نمی آورند که نمونه آن مدح بی حد و حساب رجب طیب اردوغان توسط خالد مشعل است .
این سوال اکنون مطرح است که ترکیه که روابط گرم و استراتژیکی با رژیم صهیونیستی دارد چه خدمتی به ملت فلسطین کرده که اکنون آقای خالد مشعل، از رجب طیب اردوغان به عنوان رهبر جهان اسلام یاد می کند؟ شاید برای همین "نمک نشناسی است" که سرنوشت فلسطینیان اینگونه رقم زده شده که با وجود 300 میلیون عرب در خاور میانه وشمال افریقا همچنان باید تحت سیطره اسرائیل باقی بمانند. خداوند هم در قرآن مجید هم در سوره رعد آیه 11 می فرماید:"ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" که البته این آیه مصداق مناسبی برای عملکرد سیاسی رهبران فلسطین تلقی می شود زیرا تا رهبران فلسطین در ذات خود تغییری واقعی ایجاد نکنند، اتفاق مهمی به سود مردم فلسطین، رخ نخواهد داد.
متأسفانه تجربه اخیر نشان داد که رهبران فلسطینی، دوستان وفادار و قابل اعتمادی نیستند و به همین دلیل دستگاه های تصمیم گیرنده در جمهوری اسلامی باید در سیاست خود نسبت به رهبران فلسطین " نه ملت و آرمان فلسطین" تجدید نظر کنند و رفتار سیاسی خود را تغییر دهند. در حقیقت آقای خالد مشعل با سخنرانی اخیر خود در کنفرانس حزب توسعه و عدالت در ترکیه"مشعل" روشن ملت فلسطین را حد اقل در وجدان وذهن ملت حق جوی ایران برای همیشه خاموش ساخت.

 

*کارشناس خاورمیانه

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران دوست US ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    13 35
    مردم هم از ابتدا از مردم مسلمان فلسطین حمایت میکردند نه از رهبران آنها ،مردم ایران نشان داده اند هرکجا مشکلی برای کودکان و مردم مظلوم جهان پیش آمده داوطلبانه پیشتاز کمک به آنها هستند.
    • فراز US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      44 7
      سیاست های غیراصولی ایران در8 سال اخیر باعث شده نه فقط خالد مشعل که که تمام متفکرین جهان اسلام مدل مردم سالاری ایران را شکست خورده بدانند از راشد الغنوشی تا طارق رمضان.... وضعیت بد اقتصادی هم باعث شده ترکیه را الگوی خود قرار بدهند
  • محمود IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    48 8
    بابا بخدا از جنگ خسته شدن.دوست دارن کشور خودشونو داشته باشن.اگه به حرف ایران باشه باید تا ابد بدون کشور باقی بمونن...(بچاپ لطفا)
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    33 11
    مشعل از نظر شما داره خاموش می شه ممکنه با نزدیکی به کشور عملکرا ترکیه که حمایتش از فلسطین رو بارها عملی نشون داده، برای فلسطینی ها یک روشن شدن و گشایش جدید باشه
    • حاجی گرینوف IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      21 5
      این همه پول برای بازسازی غزه کمک شد و اینکه کل موجودیت فلسطین مدیون ایران هست حمایت عملی نیست؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    26 6
    شايد ما به جاي اينكه از بي وفايي رهبران فلسطين گلايه كنيم بهتر باشه با مواضع منطقي و اصولي سهم بيشتري از معادلات منطقه اي به دست بياريم. دقت كنيد كه اردوغان هيچ كجا از نابودي اسرائيل حرف ني زنه اما فلسطيني ها تاركيه را از ما كه مواضع تندتري در اين خصوص اتخاذ مي كنيم دوست بهتري مي دونن. اين نشانه سياست صحيح و به قول يكي از دوستان عملگراي دولت تركيه است
    • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
      11 3
      ببخشید باید مخالفت کنم. ترکیه هر جا میبینه به نفعش نیست زود جا میزنه. حتی همین آقای اردوغان بود که در یک جلسه ای که زنده هم پخش میشد و آقای شیمون پرز هم بودند به یکباره جلسه را ترک کردند به نشانه اعتراض. بعدا 180 درجه ای چرخش کرده اند. مطمئن باشید اگر وضعیت سیاست خارجی ایران اینچنین پیش برود ترکیه هم به جمع مخالفان با ایران می پیوندد. نمیدانم چرا این بلا ها بر ما نازل شد. مگر نه این بود که ایران میتوانست با آمریکا متحد شود و مثل سال های قبل انقلاب به اعراب اجازه نفس کشیدن هم ندهد. آمدیم کار خیر کنیم ضرر حاصل شد.
  • سعید EU ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    2 3
    سیستم رهبران فلسطینی برای ورود به میدان4و4 است یعنی قبل از ورود به زمین 2تا از مهره ها همدیگر را حذف کردن . اما مردم فلسطین از سالین دراز مورد ظلم وستم واقع شدن ما به عنوان یک انسان نمی توایم این ظلم وستم را ببینیم وساکت باشیم مثل یک مرده.
  • بدون نام AF ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    7 4
    اقایون ایرانی قضیه اصلی شیعه سنی است سنی ها هیچوقت نمیتونند یک دوست شیعی مثل ایران به دوستان سنی خود ترجیح دهند؟؟ شما ایرانیهاهیچوقت متوجه جایگاه خود درجهان به عنوان یک کشور شیعی نیستید در جهان اهل سنت ومیخواهید رهبر جهان اسلام باشید؟؟؟ اگر سنی بودید شاید میتونستید ولی چون ایران شیعه است هیچو وقت نمیتونه جایگاه ترکیه رو تو جهان اسلام سنی داشته باشه به اندازه قدرتتون تو جهان ادعا داشته باشید تا خودتون وشیعیان جهای دیگه رنگ ارامشو ببینند ونظاره گر درگیری بین سنی ها وغربی باشند
  • امید AU ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    8 3
    مشعل فلسطین خاموش نمیشود آنچه که در حال خاموش شدن است مشعل سیاست خارحی و ایضا سیاست داخلی کشور ماست. ایران تنها کشور جهان است که در حال حاضر شعار محو اسراییل را سر میدهد و آن را به یک اصل در سیاست خارجی خود قرار داده است این در حالی است که تمامی کشورهای عربی و به قولی تمامی کشورهای اسلامی به شکل علنی آمادگی خود را برای برسمیت شناختن اسراییل در صورت بازگشت اسراییل به مرزهای 1948 اعلام کرده اند ولی ایران که از ابتدا نیز نه درگیری رودرویی با اسراییل داشته است و نه اصولا در جبهه عربی جایگاه قابل قبولی داشته است. مردم فلسطین خواهان تشکیل کشور فلسطین در کنار اسراییل هستند ولی ایران با سیاست آرمانه گرایانه به جای عملگرایانه خود را در معرض مشکلات عدیده بین المللی و در نتیجه داخلی قرار داده است.
  • بدون نام IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    11 0
    به نظرم آقای هانی زاده بدرستی تحلیل کرده اند . کاش متولیان سیاسی کشور این نوشته ها را یک بار با دقت می خواندند. این روند ایران رو بسوی فروپاشی اقتصادی میرود و در حالی که آرزوی نابودی کشوری را میکنیم که با فلسطین کنار آمده است!!!!
  • مخاطب IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    11 1
    اشکال از اونا نیست اشکال از خود خود ما هست! من نمیدونم ما چند دفعه باید از یک سوراخ گزیده بشیم؟ اون از یاسر عرفات که دیگه همه میدونن اومد پول ها رو برد و رفت و به ایران پشت کرد اینم از مشعل جدید! چرا باید یه جوی درست کنیم که بقول شما بانوان ساده دل و پاکدل خوزستانی از سفره ی خودشون بزنن بدن دست اینا که معلوم نیست کی و کجا خرج میشه! کی ما میخوایم یاد بگیریم که اول منافع ملت خودمون رو درنظر بگیریم! ای خدا مگه خیانت های این اقایون به ایران اینطوری برملا بشه که ما دیگه درس بگیریم! امیدوارم و فقط همون امیدوار....
  • بدون نام US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    2 0
    وقتی واسه شما مدیحه سرایی میکرد کریس دی برگ بود، الان شد شاعر اموی؟