تنش‌ها در منطقه در پی رد و بدل شدن آتش در مرز ترکیه با سوریه وارد مرحله جدیدی شده است.

سیدصادق روحانی: روز سه شنبه چند خمپاره از خاک سوریه به سمت روستایی در ترکیه شلیک شد که در پی آن 5 شهروند ترکیه کشته شدند. دولت ترکیه نیز روزچهارشنبه با شلیک توپخانه مناطقی در سوریه را هدف قرار داد. به دنبال آن مجلس ترکیه نیز مجوز اقدام نظامی را به دولت این کشور داد. پس از آن شورای امنیت اقدام سوریه علیه ترکیه را محکوم کرد.
در صورت بروز درگیری بین ترکیه و سوریه عواقب آن دامن همه کشورهای منطقه علی الخصوص همسایگان این دو کشور یعنی ایران و عراق را نیز خواهد گرفت. به همین دلیل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درپی حوادث مرزی پیش آمده بین سوریه و ترکیه ضمن ابراز همدردی با بازماندگان کشته شدگان این حادثه، مقامات دو کشور را به خویشتنداری دعوت کرد و خواستار بررسی ریشه ها و علل این حادثه شد.  
برخی تحلیل گران بر این باورند سفر معاون اول رییس جمهوری ایران به ترکیه و وزیر دفاع ایران به عراق بی ارتباط به وقایع اخیر در منطقه نباشد.
روز گذشته محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران با سفر به آنکارا با مقامات ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. نخستین دیدار رحیمی پشت درب‌های بسته و در محل اقامت وی با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه صورت گرفت. در این دیدار بهمن حسین پور، سفیر ایران در ترکیه و جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه نیز حضور داشتند.
پس از این رحیمی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار کرد و پس از دیدار در یک نشست مشترک مطبوعاتی شرکت کردند. اردوغان در این نشست گفت: ترکیه خواستار جنگ نیست، این کشور تنها صلح و امنیت در منطقه را می خواهد. نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت: حادثه شهر آکچاقلعه یک حادثه معمولی نبود، این حمله برای نخستین بار از سوی سوریه علیه ترکیه صورت نمی گرفت، تاکنون هفت حمله از سوی سوریه به ترکیه صورت گرفته است. ما از دوستان ترکیه می خواهیم که در این زمینه حساسیت این کشور را درک کنند.
رحیمی نیز با تسلیت به دولت و ملت ترکیه در پی حادثه کشته شدن پنج تن از غیر نظامیان این کشور در شهر ˈآکچاقلعهˈ در جنوب شرقی ترکیه افزود: ما هر خونی را که بر اساس خشونت و از طریق غیرقانونی و غیر شرعی بر زمین ریخته شود محکوم کرده و هیچ فعالیت خشونت آمیزی را تایید نمی کنیم.همچنین امروز رحیمی در دومین روز سفر خود به ترکیه با عبدالله گل رییس جمهوری این کشور نیز دیدار کرد .
معاون اول رییس جمهور پس از بازگشت از این سفر و در فرودگاه نیز به خبرنگاران گفت: در این سفر برادران ترک درباره سوریه نظرات خود را مطرح کردند و گفته شد که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد و ترک‌ها نیز این مساله را به نوعی قبول کردند و مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شد. وی همچنین درباره اتفاقاتی که در مرز ترکیه و سوریه رخ داده است افزود: درباره حادثه‌ای که در مرز سوریه و ترکیه اتفاق افتاد، ما دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و از برادران ترک خواستیم که به صورت ریشه‌ای‌تر به این موضوع بپردازند، این در حالی بود که همزمان با حضور ما طرف سوری از اتفاق به وجود آمده عذرخواهی کرد.
در حالی که معاون اول رییس جمهور در ترکیه در حال رایزنی و گفت و گو با مقامات ترک بود سردار احمد وحیدی به دعوت رسمی وزیر دفاع عراق در بغداد به سر می برد. وحیدی در عراق با وزیر دفاع، رییس جمهور و رییس مجلس و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. این نخستین سفر وزیر دفاع ایران به عراق پس از پیروزی انقلاب است.
رئیس مجلس نمایندگان عراق در دیدار با وحیدی با اشاره به شرایط دشوار و حساس منطقه اظهار داشت: تنها رژیم صهیونیستی است که از تفرقه و تشدد میان کشورهای منطقه سود می برد زیرا هدف اصلی این رژیم نابودی منطقه است.
اسامه النجیفی با محکومیت شدید هرگونه اقدام تروریستی خواستار گفتگو و تعامل کشورهای منطقه به منظور حل و فصل مسائل و معضلات پیش رو که ناشی از اقدامات مداخله گرایانه بیگانگان و حمایت آنان ازتروریسم است، تاکید کرد: تنها راه حل معضلات و منازعات منطقه‌ای رسیدن به تفاهم از طریق گفتگوست.
همچنین فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با وزیر دفاع کشورمان گفت: با تقبیح هرگونه اقدام مداخله گرایانه کشورهای فرامنطقه‌ای در بحران سوریه، حمایت آنان از تروریست‌ها را عامل تشدید بحران و ناامنی در منطقه دانست.( ایـــنـــجـــا).
سردار وحیدی همچنین با برخی چهره های سیاسی عراق دیدار داشت. از جمله این چهره ها ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی این کشور بود.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =