مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حل مشکل اعزام دانشجویان بورسیه خبر داد و گفت: مشکل کلیه دانشجویان بورسیه تا 2 هفته آینده برطرف می‌شود.زاما در این بین دانشجویانی که مشکل بیشتر و البته تعداد بیشتری داشتند دانشجویان غیر بورسیه بودند .

زهرا تالانی:در این میان دانشجویان پزشکی برای حذف ارز با مشکلات بیشتری مواجه شدند و برای همین امروز دکتر محمود قاضی خوانساری رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در گفت وگو با مهر می گوید: دانشجویان ایرانی که همه ضوابط وزارت بهداشت را به همراه ویزای دانشجویی داشته باشند، می تواند معرفی نامه ارز دانشجویی دریافت کند.
وی درباره ضوابط گرفتن معرفی نامه ارز می گوید:اگر دانشجویان همه ضوابط مورد نظر وزارت بهداشت، معدل دانشگاهی مورد تایید، تحصیل در دانشگاه معتبر و ویزای دانشجویی داشته باشد می تواند از ما معرفی نامه ارزی را دریافت کند.


دانشجویان ارز می گیرند؟

هر دانشجویی برای گرفتن ارز  باید از سیستم سامانه دریافت تسهیلات ارزی مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و علوم اقدام کند و به طور معمول هم در مدت 3 هفته به کار آنها رسیدگی می شود.
با اینحال معرفی نامه برای دانشجویان کافی نیست بانک مرکزی از دادن ارز به دانشجویان خودداری می کند.در همین باره  مسلمی نائینی مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در گفت وگو با خبرآنلاین از ارسال روزی بیش از 50 ایمیل به این وزارتخانه از سوی دانشجویان خارجی می گوید و تاکید می کند کاری از دست ما بر نمی آید.برای همین فقط این ایمیل ها را برای مسوولان بانک مرکزی و دیگر نهادهای مرتبط ارسال می کنیم.

وی درعین حال از ادامه روند اعلام اسامی دانشجویان خارجی غیربورسیه برای دریافت ارز به بانک مرکزی خبر می دهد و تاکید می کند: ما همانند سابق معرفی نامه ها را تایید می کنیم و قراراست بانک ها 2درصد زیرقیمت بازار به دانشجویان ارز بدهند.
مسلمی نائینی در ین حال تعداد دانشجویان غیربورسیه متقاضی ارز دولتی را 48 هزار نفر اعلام می کند و متذکرمی شود که آمار ما 48 هزار نفر است.

وقتی از مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم می پرسیم که شما به عنوان سخنگو و نماینده دانشجویان خارجی پیشنهادی برای رفع مشکل این دانشجویان به بانک مرکزی ارائه داده اید، متذکرمی شود: این وزارتخانه موظف به اینکار نیست و بانک مرکزی هم از آنان پیشنهادی نخواسته است.
 

نرخ ارز دانشجویی چقدر اسـت؟
با نوسان نرخ ارز این سوال پیش می آید که نرخ ارز برای دانشجویان چقدر خواهد بود و نوسانات نرخ ارز چه تاثیری بر این موضوع می گذارد؟
در این باره رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت می گوید: نوسانات بازار ارز به این موضوع ارتباطی ندارد و ما تنها تا مرحله معرفی نامه ارزی را برعهده داریم و مواردی از قبیل اعتبار دانشگاه و ویزای دانشجویی فرد را در این زمینه کنترل می کنیم تا مطمئن شویم که دانشجو شاغل به تحصیل در خارج از کشور است.

اما مسلمی نائینی  می گوید : با اعلام بانک مرکزی، اعطای ارز دولتی به این دسته از دانشجویان متوقف شده است، ولی این دسته از دانشجویان می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه ارز دانشجویی از وزارت علوم نسبت به دریافت ارز با قیمت اتاق مبادلات ارزی اقدام کنند.

 دکتر مسلمی در خاتمه با بیان اینکه روز گذشته 5000 معرفی نامه ارز دانشجویی بین متقاضیان توزیع شد، گفت: کلیه دانشجویان برای دریافت ارز چه به نرخ دولتی یا غیردولتی باید معرفی نامه ارز را دریافت کنند. 

بررسی وضعیت هزینه‌های ارزی دانشجویان در مجلس

 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی فردا یکشنبه  وضعیت هزینه های ارزی دانشجویان ایرانی خارج از کشور را بررسی می کند.

 کمیسیون آموزش و تحقیقات از دانشجو وزیر علوم و تحقیقات برای بررسی وضعیت ارز دانشجویی دانشجویی دعوت کرده تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدوی CH ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    86 39
    باتوجه به وضع خانواده هایی که خرج دانشجویانشان در خارج از کشوررا میدهند ویا وضع دانشجویانی که خود هزینه خود را میدهند دلار بالای هزار تومان ویا پوند بالای دوهزار تومان برای تامین هزینه های دانشگاهشان وهزینه های اقامتشان بسیار مشکل زاست ولی با توجه به وضعیت خاص کشور وتحریمهای شدید موجود فکر کنم هفتاددرصددانشجویان حداکثر بتوانند یک ترم با دلار 2600 تومانی دوام بیاورند.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    91 26
    عزیز من ما از کجا می توانیم دلار 2600 تومانی بخریم.به خدا توان این کار را نداریم.من بر اساس قوانین جاری کشور فرزندم را برای تحصیلات ارشد به خارج فرستادم.دولت نباید با تغییر یک شبه قانون فرزندان ما را مجبور به ترک تحصیل کند.حداقل برای دانشجویان دکتری و ارشد باید تسهیلات دولتی در نظر گرفت و به آنان زمان داد تا درس خود را تمام کنند.ما از کجا می دانستیم دولت به یکباره و بدون هیچ اخطاری ارز دانشجویی را قطع می کند که برای آن برنامه ریزی کنیم؟حتی اگر لازم باشد تا این دانشجویان برگردند و درس خود را در داخل ادامه دهند حداقل شهریه یک ترم انها را باید به ارز دولتی داد و برای برگشت انان به کشور مهلت منطقی قائل شد.
    • سعید GB ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
      63 4
      فکر کنم شما منظور نفر قبلی رو اشتباه برداشت کردید. منظور ایشون این نیست که دلار 2600 خوبه و با این قیمت میشه تحصیل کرد. منظورشون اینه با دلار 2600 تومان بیشتر از یک ترم نمیشه تحصیل کرد. و باید قیمت دلار پایینتر از این بیاد
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    77 20
    واقعا زحمت کشیدند. این رو 5ماه پیش می گفند تا دلار 1800تومانی می خریدیم نه الان که با منت 2600می دن!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    70 4
    ایشالا ارز و بدن به دانشجوهای خارج از کشور... اما خدایی یه اپسیلون عنایت هم ب منه دانشجوی تحصیلات تکمیلی (ازاد) این کشور بندازید مسئولان.. برای تزم طرح پیشنهادیم بیشتر از پول تو جیبم حساب شد...استاد هم گفت برو ی پروژه قد جیبت وردار! اما توقع مقاله درست و حسابی نداشته باش... همه ی مواد اولیه وارداتی هم برای کارهای ازمایشگاهی ما با دلار وارد کشور میشه! اونام سوبسید میخوان دیگه نه؟!! اونام با دلار 4 تومن برای منه دانشجو محاسبه میشه نه؟!! ب خدا همه جوره واسه درسم مایه گذاشتم تا مثلن بشم الف کلاس.حالام که...(کاش واقعا برای ادامه تحصیل از کشور میرفتم و شاید هم هرگز برنمیگشتم تا منم واجد شرایط تسهیلات حساب میشدم(دیده میشدم حداقل! ) تو رو ب وجدانت نشون بده کامنتمو خبر جان...
  • بدون نام JP ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    89 23
    افزایش 100 درصدی قیمت ارز برای دانشجویان را چگونه خانواده ها تحمل کنند ؟
  • بدون نام JP ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    100 5
    دولتی ها می گویند دلار 1500 تومان ارزش دارد چرا باید دانشجو برای هر دلار 2600 تومان بپردازد ؟
  • محمد EU ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    80 29
    با سلام هزینه خرید یک فصل تیم بارسلونا 450 میلیون یورو وهزینه 80000 دانشجوی ایرانی 450 میلیون دلاربرای یک سال میباشد،هرآدم عاقلی با مقایسه این 2 آمار ،از عملکرد مسئولین در برابر دانشجوهای مشغول به تحصیل در خارج از کشور تعجب میکنه ، غصه دوری وغربت وتحقیر در کشورهای خارجی کم نبود که این معضل هم اضافه شد، آیا فرزندان ایران شایسته این برخورد میباشند، حتی اگر یکی از این 80000 دانشجو بتواندجای پای بزرگانی همچون دکتر حسابی یا پرفسور سمیعی بگذارد میلیاردها دلار برای این کشور ارزش دارد.
  • بدون نام IN ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    79 29
    این یعنی افزایش دو برابری هزینه های یک دانشجو در خارج از کشور ظرف 1 شب !!!!!!!!!!!!!!! ابا ابن منطقی است ؟ کدام دانشجوی خارح از کشور می تواند این بار سنگین را تحمل کند؟ ما دردمان را به که بگوییم ؟اصلا گوش شنوایی هست؟ گناه دانشجو چیست ؟ بر اساس ارز دولتی و هزینه های مطابق با ان برنامه ریزی کرده ایم و حالا ما را به این شکل قربانی می کنید ؟چرا ؟ مگر چه کرده ایم ؟ خداوند به همه ما انصاف دهد
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    96 5
    یعنی 2500 تومان؟ یعنی الان مشکل را حل کردید؟ دو برابر قیمت اصلی دلار؟ آره البته دلار مرجع برای واردات ماشین لازمه! دانشجو باید بمیره چون ...
    • بدون نام MY ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      12 2
      "آره البته دلار مرجع برای واردات ماشین لازمه" اون هم خودروهایی که فقط خودشون توان خرید دارند. ضمنا واردات عروسک و ...هم یادت رفت بگی
  • بدون نام MY ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    28 0
    به قران بدبخت تر از ما هم هست. بابا انصافتو شکر. بابا به پیر مایی که داریم درس می خونیم اجنبی نیستیم که زائر ارز دولتی بگیره , دانشجوی بدبخت ارز نگیره. بابا بخدا اومدیم درس بخونیم برگردیم کشورمون خدمت کنیم. نیومدیم عشق و حال. به کی بگم 3 سال یه دکتر نرفتم واسه یه چکاپ از بس اینجا گرونه. بخدا اگه ظرفیت بود همون ایران میخوندم. نمی دونستیم دولت ما یه مدیریت ساده ارز هم از دستش بر نمیاد. بابا یه فکری به حال ما بکنید تا حداقل تموم کنیم برگردیم. بابا جان, آقای وزیر علوم , نگو به من مربوط نیست, بانک مرکزی تصمیم بگیره. همین شما اجازه خروج منو دادی. حالا هم مسئولی. آقا من نمیتونم با پیشبینی دلار 900, بیام 2600 بخرم
  • گوهر سپهسالاری IN ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 1
    با توجه به ارز نهصد تومنی ما بچه هامونو فرستادیم حالا با این قیمت ارایه شده خونواده ها چکار کنن البته اگه مشکلات مردم برای دولت (مردمی) مهم باشه دولت ارز غیر مبادله ای به دانشجویان بده در عوض ازشون تعهد برگشت به ایران و بگیره
  • میم UA ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    4 0
    ۴ سال و نیم پیش وقتی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور آمدم قیمت دلار حتی کمتر از ۹۰۰ تومان بود و من برنامه ی ۷ ساله داشتم. اما حالا که قیمت دلار دانشجوئی نزدیک به ۳۰۰۰ هزار تومان است در میانه راه باید به برگشتن فکر کنم و این یعنی تمام هزینهایی که تا به حال کردم، تمام عمر و انرژی که تا به امروز گذاشتم یکباره پوچ می شود. برای پدر من حمایت مالی دختر دانشجویش آسان نبود و زندگی اش را گذاشت تا دخترش به جائی برسد. حالا دائم نگران این هستم که اگر مجبور شوم برگردم پدرم ازغصه ی من سکته می کند. طبق قوانین اوکراین من حتی به عنوان دانشجو اجازه ی کار هم ندارم و حتی اگر بتوانم به صورت غیرقانونی مشغول به کار شوم باید ساعت ها کار کنم تا چندرغاز در بیاورم که پاسخگوی حداقل هزنیه ی خورد و خوراک من هم نیست.