رسالت نوشت:

رسانه های اپوزیسیون طی روزهای گذشته خبر از نامه ای دادند که «ابراهیم یزدی» دبیرکل نهضت آزادی ایران خطاب به رئیس جمهور سابق کشورمان نوشته است. به ظاهر این نامه در جواب «ابراز لطف و محبتی» بوده که سیدمحمد خاتمی نسبت به نهضت آزادی و شخص مهندس مهدی بازرگان داشته است. داستان ابراز لطف از این قرار است که آقای خاتمی در مصاحبه با تاریخ ایرانی درخصوص مقاله ای که در ابتدای انقلاب علیه نهضت آزادی و مهندس بازرگان نوشته است، می‌گوید: «واقعاً اگر الان می‌خواستم مطالب را بنویسم، آن‌طور نمی‌نوشتم. بعضی مطالبی که آن وقت نوشتم جفا بود نسبت به افراد. با اینکه اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشتیم،‌‌ همان زمان برای آنها احترام قائل بودم، الان هم احترام قائلم. ولی بنده هم قبول دارم که بعضی وقت‌ها تحت تاثیر فضای احساساتی موجود قرار گرفتم. نمی‌توان همیشه از انسان انتظار داشت که احساس را نادیده بگیرد و منطق همیشه کارگر بیفتد. شاید توسط قلم من هم به عزیزان و بزرگانی در این مملکت جفا شده باشد. به هر حال هر کس در زندگی‌اش از این اشتباهات و مشکلات وجود دارد.»
البته این اعتراف به اشتباه، بیشتر به یک حرکت انتخاباتی برای یارگیری و یا ارسال سیگنال برای گروه های مختلف شباهت دارد تا عذرخواهی صرف؛ که البته با پاسخ نهضت آزادی نیز روبه‌رو شد. دبیرکل نهضت آزادی در این نامه از آقای خاتمی با عنوان «اندیشمند، متعهد و فرهیخته» تعبیر و همچنین از وی به عنوان «دلسوز و علاقه مند به ایران و اسلام» یاد می کند و از او می‌خواهد که برای برون رفت از بحران های پیش رو نقش آفرینی کند. آقای یزدی در این نامه با اشاره به اینکه نهضت آزادی ایران با پیوند زدن نظریه فقهی ولایت فقیه به جمهوری اسلامی موافق نیست اضافه می کند: «بی‌تردید ساختار حقوقی قانون اساسی ایران نیاز به واکاوی و اصلاح دارد اما یک اشتباه راهبردی است اگر تصور شود در شرایط کنونی، تنها با تغییر در ساختار حقوقی مشکلات حل می‌شوند.» وی در این باره می نویسد: «در شرایط کنونی نیز نویسنده این سطور باور دارد که تغییرات تدریجی و مسالمت آمیز در چارچوب قانون و شیوه‌ها ی اصلاحی، برای تغییر در ساختار حقیقی و نه ساختار حقوقی، کم هزینه‌ترین و تنها راه نیل به دموکراسی در ایران است.»
در توضیح بیشتر مشخص می شود که منظور از این «ساختار حقیقی» چیست. بر اساس این نامه به نظر می رسد خواسته و یا به عبارت بهتر شرط نهضت آزادی در حال حاضر برای انتخابات بعدی «تخریب مستقیم مقام‌رهبری» است. در انتخابات سال 88 قرار بر این بود که به بهانه یک کاندیدای خاص تخریب‌مقام معظم رهبری صورت گیرد، به این صورت که وی را منتسب به رهبری بدانند و در صورت شکست کاندیدا، مقام معظم‌رهبری شکست بخورد؛ اما در انتخابات 92 ظاهرا نوک پیکان، مستقیما به سمت رهبری نشانه گرفته شده است. ممکن است، این نامه نگاری صرفا یک مکاتبه ساده باشد ولی این احتمال نیز وجود ندارد که این، شروع یک روند جدید است؟ حال سئوال این است که علت رسانه ای شدن این نامه بعد از حدود 2 ماه چیست؟ چرا پس از مطرح شدن نام «آیت الله هاشمی رفسنجانی» به عنوان گزینه ای برای کاندیداتوری، این نامه انتشار می یابد؟ اصلا چرا با توجه به جایگاه آقای هاشمی، درخواست اصلاح ساختار حقیقی از وی صورت نگرفته است؟ پیشتر سیدمحمد خاتمی از خط کشی میان اصلاحات و تندروها سخن گفته بود که با توجه به دیدار او با یک زندانی امنیتی، و حمایت از «مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی» درحالی که آنها را تندرو قلمداد می کرد؛ به نظر می‌رسد عملا خط کشی به فراموشی سپرده شده است.
 /29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    84 9
    خدا را شکر که تورم زمان رفسنجانی رو هم یادمون هست - به امید شرکت و پیروزی خاتمی در انتخابات
    • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
      4 10
      به نظرم استفاده از حربه ی ضعف اقتصادی این دولت، برای پیروزی در انتخابات پاک کردن صورت مسئله است. هر چند اقتصاد برای یک کشور بسیار مهم است و نمی توان آن را نادیده گرفت، ولی در مورد اینکه اصلاحات در انتخابات، مشی خود در حوزه ی نظر رو با مسائل اقتصادی می پوشاند و به جای ارائه ی شفاف نظرات کلان خود در مورد حکومت، از مقایسه ی بین اقتصاد گذشته و حال، برای رسیدن به ریاست جمهوری استفاده می کند به نظرم روشی منافقانه است. زیرا نظرات اصلاحات در باب نظام جمهوری اسلامی در چارچوب ولایت فقیه، نظراتی بسیارروشن است که عدم موضعگیری حمایتی از نظام در وقایع 88 که به اصل نظام حمله شد، به روشنی نمایان آن بود. ولی آقای خاتمی این روزها از دفاع از نظام سخن می گوید و دیگر اصلاحاتی ها هم وضع اقتصادی را مقایسه می کنند
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    9 97
    و خدا را شکر که تورم بی سابقه، بحران بنزین، اعتصاب هر روز معلمین، اعتصاب مجلس زمان آقای خاتمی رو هم یادمونه.... به این بی تدبیری سال 88 و جمعی از وزرا و مشاورین این آقا که الان کارمند بی بی سی هستند رو هم اضافه کنید. متاسفانه ما خیلی زود خیلی چیزا یادمون میره
    • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
      2 13
      مردم یادشون نرفته شما به چند تا کاربر اینترنت اهمیت نده
  • محمد.ت DE ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    12 2
    آقای امیرمحبیان و آقای مرتضی نبوی آدمهای عاقل و معتدلی هستند ولی من نمیدونم چرا اینقدر میدان میدند به آقای انبارلویی؟ که در اتهام زنی مسلک آقای شریعتمداری رو در پیش گرفتن! 1-هرچند آقای خرازی از علاقمندان به خاتمی هستن و این تعبیرات رو میکنن! اما ایجابا هر اظهار نظری رو به انتخابات نمیشه ربط داد! 2--دوما گیریم اظهار نظرخاتمی انتخاباتی باشه! آیا این بده که تعداد بیشتری رای به داخل صندوقهای نظام ریخته بشه! اون هم از جانب افرادی که به امثال آقای انبارلویی و رفقاشون 100 سال سیاه اعتماد نمیکنن! 3- شما که در همین روزنامه تون گفتین مردم از اصلاحات زده شدن پس چرا هروقت اسم خاتمی برای حضور در انتخابات به میون میاد شما عرق سرد رو پیشونی تون میشینه؟؟؟؟؟؟