سیروس مقدم کارگردان سینما و تلویزیون می‌گوید به خودش اجازه نمی‌دهد به یک ناحیه یا منطقه یا یک شهر توهین کند و این آدم‌های خوب و بد قصه‌های او هستند که به مکان‌های مختلف می‌روند.

بهناز شیربانی: سیروس مقدم کارگردان و الهام غفوری تهیه کننده جمعه 14 مهر با حضور در کافه خبر به تعدادی از سئوالات کاربران خبرآنلاین پاسخ دادند.

عمده سئوال‌ها در خصوص نوع تصویربرداری مقدم در آثارش بود که برخی آن را آزاردهنده و برخی مناسب مجموعه‌های تلویزیونی می‌دانند. کاربران همچنین درباره سریال «دیوار» که این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، سئوال‌هایی داشتند که پاسخ مقدم به تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید. سئوال‌ها به همان صورت که مطرح شده و بدون رعایت رسم الخط درج شده است. 

حسین توکلی : لطفا ازشون بپرسید هدفشون از این نوع فیلمبرداری چیه واقعا؟ 

مقدم: وقتی یک قصه پرتنش را روایت می‌کنیم، همزمان لحظات ملتهب و بحرانی را تصویر می‌کنیم. در سریال «دیوار» روابط و ماجرا ملتهب است و طبیعی است من برای بیان این سوژه ملتهب باید زبانی را انتخاب کنم که این حس راحت‌تر، سریع‌تر و صریح‌تر به مخاطب منتقل شود. من در سریال «دیوار» از دو شیوه خاص استفاده کردم. استفاده از نما‌های کوتاه و زوایای مختلف که ریتم ایجاد کند و استفاده از دوربینی که مثل انسانی که نفس می‌کشد دارای حیات است. ترجیح دادم دوربینم، زنده و فعال باشد تا اینکه یک دوربین ساکن و مرده داشته باشیم.

 

بدون نام: سیروس کارگردان خیلی خوبیه. یه سئوال داشتم ازش. می‌خواستم بپرسم چرا دیگه با امیر معقولی (مدیر فیلمبرداری) کار نمی‌کنه و الان داره بیشتر با فرشاد گل سفیدی کار می‌کنه. می‌خواستم بدونم تفاوت این دو فیلمبردار چیه؟ چون هر دو اینا دوربین رو دست کار می‌کنند؟ علت علاقه آقای مقدم به دوربین رو دست چیست. آیا می‌شه همیشه دوربین رو دست کار کرد، با اینکه مسعود فراستی می‌گه نباید دوربین رو دست کار کرد و باید جای درست استفاده کرد؟ فرشاد گل‌سفیدی فیلبرداریش در فیلم «ثریا» خیلی بد و فاجعه بود ولی توی فیلم «دیوار» بهتر کارکرده. 

مقدم: وقتی موضوع ساخت سریال «دیوار» مطرح شد، امیر معقولی درگیر سریال سعید آقاخانی بود. به همین خاطر باید با فیلمبردار دیگری کار می‌کردم. ترجیحا باید با فیلمبرداری کار می‌کردم که به لحاظ سبک کاری نزدیک باشد به جنس تصاویری که امیر معقولی می‌گرفت. چون من تجربه‌ای با فرشاد گل‌سفیدی در سریال «تا ثریا» داشتم، فکر کردم او برای این کار بهترین گزینه است. به نظرمن امتیاز فرشاد گل‌سفیدی در این است که دانش سینمایی و تصویری‌اش به شدت به روز است و شناخت کافی نسبت به انواع لنز‌ها و ابزار فیلمبرداری دارد که دریک کار پلیسی به کمک ما می‌آمد. علاوه بر این، فرشاد جوان و پر انرژی است و با اتگیزه کنار گروه ایستاد. او پا به پای من پیش آمد و صحنه‌های سختی را تصویربرداری کرد. او مناسب‌ترین گزینه برای تصویر برداری این کار بود.

 

یوسف: سئوال من اینه که قسمت ماقبل آخر سریال «تا ثریا» از اول ساخته شده بود یا نه بعد از اعتراضات ساخته شد، چون نسبت به بقیه قسمت‌های سریال از لحاظ کیفیت و طول سکانس‌ها تفاوت فاحشی داشت؟ 
مقدم: ما قسمت آخر سریال «تا ثریا» را از اول فیلمبرداری نکردیم. منتها ما به دلبل شرایط خاصی که در زمان پخش «تا ثریا» داشتیم در تدوین کار تجدیدنظر کوچکی کردیم. ولی چیزی به عنوان اینکه قسمت ما قبل آخر از اول فیلمبرداری شده باشد اتفاق نیفتاد.
 

رضا: «پایتخت 2» رو می‌سازن یا نه؟ 

مقدم: فیلمنامه این سریال کامل نوشته شده و تصمیم برای ساخت آن جدی است. با مدیران سازمان صدا‌و‌سیما درباره چگونگی ساخت آن جلساتی داریم. اگر شرایط تولید مهیا باشد و شرایط زمانی بازیگران هماهنگ باشد ساخت سریال را آغاز می‌کنیم. «پایتخت 2» شرایط تولید سختی دارد و اگر همه چیز درست پیش برود، قطعا مخاطبان «پایتخت 2» را عید می‌بینند واگر شرایط فراهم نباشد ترجیح می‌دهم خاطره خوب «پایتخت» برای مردم باقی بماند.

 


 

بچه نترس میدون خراسون: با سلام خواهش می‌کنم این مطلب را به عرض ایشان برسانید. در قسمتی از سریال «دیوار» که در چهارشنبه شب پخش شد مامورین آگاهی با نشان دادن تصاویر ضبط شده از دوربینهای شهری اعلام کردند که جمیل‌‌ همان خلافکار قهرمان در نقش منفی در «میدان خراسان» دست به دزدی و قتل زده. سئوال؟ بچه‌های میدان خراسان چه هیزم تری به مسئولین صدا‌و‌سیما فروخته‌اند که‌گاه و بیگاه مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرند. به طور مثال در سریال «سه دانگ سه دانگ» نیز آقای با بازی آقای صیادی در هنگام دستگیری اعلام شد که در میدان خراسان در حال ارتکاب جرم دستگیر شده و یا در یک فیلم سینمایی که اسم آن در ذهنم نیست با بازی آقای صالح علاء (مجری بازیگر) آقای صالح علا در فیلم به دنبال تریاک می‌گردد که باز هم در حین مکالمه بدنبال مواد در میدان خراسان بودند. اگر در کوچه پس کوچه‌های میدان خراسان قدم بزنید در هر کوچه خانواده شهید پیدا می‌کنید که یک یا دو شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند. آیا اینگونه جار زدن و بی‌حرمتی کردن آن هم در روزگاری که همه دنیا مانند یک دهکده شده و همه با هم به راحتی ارتباط پیداکنند صحیح است؟ خواهشمندم نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نباشید. 

مقدم : سیروس مقدم این اجازه را به خودش نمی‌دهد که به یک ناحیه یا منطقه و یا یک شهر توهین کند. این آدم‌های خوب و بد ما هستند که به مکان‌های مختلف می‌روند. در سریال «دیوار» سنگ‌بری ما که تعدادی آدم زحمتکش در آن کار می‌کنند در میدان خراسان قرار دارد. آدم بد قصه یک زمانی میدان خراسان می‌رود و زمانی دیگر فرخزاد دیده می‌شود یا در سریال «پایتخت» ما قصد توهین به مردم مازندران را نداشتیم و تنها خانواده محبوب و دوست‌داشتنی بابا پنجعلی که بسیار خانواده محترم و دوست‌داشتنی هم بودند، مبدا حرکتشان مازندران بود.

 

بدون نام: ازشون بپرسین چرا نحوه حرف زدن بازیگرا رو که همشون تو فیلمنامه‌های سعید نعمت‌الله یه جور حرف می‌زنند رو خودش تغییر نمی‌ده.... آدمی که بالای شهر تهرون باشه و آدمی که تو خرمشهر بزرگ شده همشون یه جور حرف می‌زنند. فعل‌های جمله‌شون تکرار می‌کنند و یک مفهوم رو با سه جمله متفاوت بیان می‌کنند و خیلی فیلمنامه‌ای حرف می‌زنند در حالت عادی هیشکی اینجور حرف نمی‌زنه.
مقدم:به نظرم فیلمنامه‌های سعید نعمت‌الله آن‌قدر قوی است که نیاز نیست توسط کسی یا من بازنویسی شود و چه تضمینی وجود دارد که اگر بازنویسی شود از این بهتر باشد و خراب نشود؟ نوع ادبیات نوشتاری سعید نعمت‌الله ویژگی خاص خودش رو دارد و شبیه متن دیگری نیست و به این معنی نیست که اگر شبیه متن دیگری نیست پس متن بدی است. یک وزن و آهنگ در ادبیاتش وجود دارد که در عین محاوره بودند و قابل فهم بودن به شدت دلنشین است.
 
به شخصه این جمله‌بندی و دیالوگ‌نویسی را دوست دارم، اما فکر نمی‌کنم که همه آدم‌های سریال شبیه هم حرف می‌زنند. در سریال «زیر هشت» به دوستان منتقد حق می‌دادم، اما در سریال «دیوار» ادبیاتی که جمیل با آن حرف می‌زند محال است امیرحسین هم همانطور حرف بزند. حتی هر کس در این سریال تکیه کلام‌های‌ها خاص خودش را دارد. جنس گفت‌وگو‌ها و شکل روایت سعید نعمت‌الله خاص خودش است، مثل علی حاتمی که فرم و سبک خاصی در نگارش فیلمنامه داشت. نمی‌توانیم بگویم چرا شخصیت‌های علی حاتمی این‌قدر شاعرانه حرف می‌زنند. سعید نعمت‌الله جور دیگری به دیالوگ و محاوره فکر می‌کند و این بد نیست. 
 

 مشروح نشست سیروس مقدم و الهام غفوری روز پنجشنبه 20 مهر در خبرآنلاین منتشر می‌شود.

58247

کد خبر 249619

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثبت IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    12 6
    ممنون از اقای مقدم...
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    9 10
    فقظ تشکر وقذردانی ازاقای مقدم مردتوانمندوموردافتخار سینمای ایران که یکی دیگراز شاهکارهاش در حال پخشه واقعی بودن صحنه ها تحسین بر انگیزه
  • amir IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    10 2
    کارهایت را بسیار می پسندم جمیل که عالیه جرات و شهامت ساخت این فیلم ها و توان و علمت را انتقال بده به نسل جوان پاینده باشی
  • فائزه US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    6 0
    آقای مقدم کارتون عالیه حرف نداره به خصوص سریال دیوار عالی بود دیالوگ ها خیلی قشنگ بود فیلمبرداری هم خیلی خوب بود آقای نعمت الله هم قشنگ می نویسن امیدوارم همیشه موفق باشید
  • milad IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    4 0
    ممنون اقای مقدم تک تک سریالاتون قشنگه نحوه فیلمبرداری حرف نداره اگر ممکن سریال 90قسمتی بسازید موضوعشم عشق و عاشقی و خانوادگی باشد و از بازیگران سریالهای رستگاران.پیامک از دیار باقی . نرگس استفاده کنید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین