۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳

حسن هانی زاده

تروریسم رسانه ای "Media Terrorism" وجنگ نرم "Soft War" اصطلاحات هستند که همزمان با پیدایش وگسترش پدیده شبکه های ماهواره ای در ادبیات سیاسی جهان رواج یافت.
هر کشوری که با تخصص وفناوری بالاتری وبا امکانات مالی بیشتری از این پدیده سلبا ویا ایجابا استفاده کند بطور طبیعی جایگاه مهمتری در منطقه وجهان پیدا می کند.
امروزه در عصر انفجار اطلاعاتی ، رسانه ها کارائی بالاتری حتی از بمب های کشتار جمعی دارند زیرا معمولا رسانه ،افکار عمومی ، اعتقادات وباورهای مردم را هدف قرار می دهد در حالی که یک بمب ممکن است مجموعه ای از انسانهارا نابود کند.
در طول 17 سالی که از عمر پیدایش پدیده رسانه ماهواره ای می گذرد کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل ضعف ساختاری ووجود نظام های قبیله ای وغیر
دموکراتیک ووحشت از هر گونه تغییر سیاسی ،در گسترش پدیده شوم تروریسم رسانه ای وجنگ نرم نقش مهمی در منطقه وجهان ایفا کرده اند.
6 کشور عقب مانده ، بی فرهنگ و مزاحم بشریت در حوزه خلیج فارس به دلیل برخورداری از توان مالی بالا ودر آمدهای سرشار نفتی ،پدیده شوم تروریسم رسانه ای را که منجر به بروز خشونت های سیاسی و اجتماعی در منطقه وجهان شده ، ترویج داده اند.
در این خصوص عربستان سعودی که به لحاظ فرهنگی ، اجتماعی وسیاسی عقب مانده ترین کشورهای جهان تلقی می شود در گسترش این" تروریسم مدرن " نقش فرا دستی ایفا کرده است .
البته قطر نیز از پدیده تروریسم رسانه ای به شکل ظریفتری استفاده می کند وشکل گیری شبکه الجزیره که بیش از 40 میلیون بیننده دارد در این چارچوب قابل ارزیابی است.
اما عربستان با داشتن بیش از یکصد شبکه ماهواره ای سالانه 10میلیارد دلاربرای گسترش تروریسم رسانه ای هزینه می کند که این رقم بالاترین هزینه در سطح جهان به شمار می رود.
هدف عربستان ازهزینه های سنگین مالی در حوزه تروریسم رسانه ، ارائه یک چهره خشن از اسلام ناب ، ترویج خشونت های مذهبی ، ترویج مذهب ضد بشری وهابیت ومقابله با مذهب انسان ساز تشیع است.
متاسفانه غرب به دلیل نگاه منفعت جویانه نسبت به مسائل سیاسی نه تنها از پخش برنامه های خشونت آمیز شبکه های وهابیت جلو گیری نمی کند بلکه ماهواره های فضائی خود را در اختیار این شبکه های ضد انسانی قرار می دهد.
بهمین دلیل وزرای اطلاعرسانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با استفاده از فضای جهانی موجود وبه دلیل کارئی پدیده تروریسم رسانه ای همواره در نشست های دوره ای خود بر ضرورت ایجا د یک استراتژی مشترک عربی برای گسترش تروریسم رسانه ای تاکید می کنند.
در نشست اخیر وزرای اطلاعرسانی 6 کشور حوزه خلیج فارس در ریاض موضوع ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای این کشورها مورد بحث قرار گرفت.
بر اساس گزارش های موجود حدود 600 شبکه ماهواره ای در جهان عرب وجود دارد که 500 شبکه آن در اختیار 6کشورحوزه خلیج فارس است که این 400 شبکه از وجود 400 بمب هسته ای برای منطقه وجهان خطرناک تر است.
تفسیر اشتباه آمیزی که وزرای اطلاعرسانی کشورهای حوزه خلیج فارس از پدیده رسانه ماهواره ای دارند این است که این نوع رسانه در چارچوب قانون مالکیت فکری قرار دارد وهر کشوری می تواند از این حق بر خوردار باشد.
اما همین کشورها که مالکیت ماهواره " عربسات" را در اختیار دارند هر شبکه ماهواره ای که با سیاست کشورهای دیکتاتوری وقبیله ای حوزه خلیج فارس همسوئی نداشته باشند از پخش این نوع شبکه ها بر روی ماهواره عربسات جلو گیری می کنند ، اتفاقی که اخیرا برای شبکه های ماهواره ای سوریه والعالم ایران رخداد.
بنابر این با توجه به این که رسانه در عصر حاضر مانند لبه یک چاقو هم می تواند در کارهای خیر وهم در کارهای شر مورد استفاده قرار گیرد لذا به نظر می رسد کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شرارت آمیزی از شبکه های ماهواره ای می کنند.
درست است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سلاح کشتار جمعی ندارند اما استفاده شرارت آمیز از رسانه برای گسترش تروریسم رسانه ای به مراتب خطرناکتر از هر سلاح کشتار جمعی دیگراست.
جامعه جهانی باید بطور هماهنگ وبا ایجاد سازوکارهای قانونی استفاده از ابزار رسانه که افکار وهابیت واسلام خشونت آمیز را در میان جوامع عربی ترویج می کنند ،محدود کند.
در این خصوص حتی استفاده از سازوکارهای ارسال پارازیت بر روی شبکه های ترویج دهنده خشونتها در حوزه خلیج فارس از یک مشروعیت قانونی بر خوردار است زیرا ادامه این وضعیت به گسترش هرج ومرج وافزایش موج خشونت های مذهبی منجر خواهد شد.
ملت ایران به دلیل "همجواری قهری جغرافیائی " با کشورهای حوزه خلیج فارس ناچار به تعامل با این کشورهای عقب مانده فکری است ،در معرض آسیب پذیری فکری بیشتری است.
متاسفانه از آنجائی که سیاست رسانه ای ایران همواره دفاعی بوده ونه تهاجمی تا کنون ایران یک استراتژی مشخصی برای مقابله با امواج مخرب "تروریسم رسانه ای کشورهای حوزه خلیج فارس" ترسیم نکرده است.
لذا ایران باید در خصوص مبارزه با پدیده شوم تروریسم رسانه ای پیشقدم شود وبا همکاری جامعه جهانی از ادامه فعالیت شبکه های ماهواره ای کشورهای حوزه خلیج فارس که در ترویج خشونت های دینی وافکار وهابیت ایفای نقش می کنند جلو گیری کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    6 2
    به نظر من داشتن یک ماهواره گرچه هزینه بالایی دارد ولی از ضروریات است شاید به اندازه صنایع نظامی برای ما حیاتی باشد .ا کشورهای دوست و همسو با ایران مشترکا یک ماهواره راه اندازی کنند و این انحصار را از دست کشورهای بی فرهنگ عربی خارج نمایند
  • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    8 5
    آقای حسن هانی زاده، کمی آهسته تر! به کجا چنین شتابان؟ بی فرهنگ خواندن نه یک کشور که شش کشور، توهین به انسانیت است. خود می دانید که بر روی کره زمین ، جامعه بی فرهنگ وجود ندارد. یا تعریف کلمه فرهنگ را نمی دانید یا اینکه سعی می کنید واقعیت را منکر شوید. این کشورها اگر به لحاظ فکری عقب مانده بودند که نه الجزیره ای راه اندازی می شد نه برج خلیفه ای و نه پل ارتباطی میان بحرین و عربستان و نه خیلی چیزهای دیگر . واقع بین باشیم، برای مقابله با هر هجومی، ناسزاگویی، نابخردانه ترین روش هاست.اساسا شما چه تعریفی از فرهنگ دارید که این کشورها را بی فرهنگ می خوانید؟ اگر این کشورها برای زدودن "وحشت از تغییر سیاسی" به "قدرت نرم" روی آورده اند، این نشان از فرهنگ مداری و پیشتازی فکری آنها دارد نه عقب ماندگی فکری.