۴ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۳

هفته نامه تجارت فردا منتشر کرد:

در حالی که دبیر کل سازمان ملل در مورد جلوگیری از عوارض انسانی ناشی از تحریم‌ها و ضرورت حفظ سلامت تاکید دارد لیست داروهای نایاب در کشور از نزدیک 30 قلم دارو در پنج ماه گذشته در حال حاضر به 90 دارو رسیده است.

این لیست شامل 50 قلم داروی وارداتی و 40 قلم داروی تولید داخل است که از داروهای حاجب برای رادیولوژی تا درمان دیابت، داروهای شیمی‌درمانی و انواع داروهای بیماری‌های خاص و سایر نارسایی‌های معمولی دیگر گسترده است. هر چند ایران در برهه‌هایی از زمان با لیست نایابی بیش از 300 قلم دارو نیز مواجه بوده است ولی نقطه تمایز آن دوران با الان در تحریم‌های شدید‌تری است که در حوزه پولی و بانکی وجود دارد و عملاً فرآیند واردات دارو و مواد اولیه را با مشکل جدی مواجه می‌کند. در ضمن آشفتگی‌های روانی ناشی از تحریم‌ها در حوزه سلامت امروز شاید چند برابر سال‌های قبل باشد و راهکاری هم برای کاهش این لیست هنوز از طرف وزارت بهداشت وجود ندارد و احتمالاً باید منتظر اضافه شدن به این لیست در آینده نیز باشیم.

آغاز اعمال تحریم‌های اقتصادی و تاثیر سوء آن بر حوزه سلامت، به تدریج شاهد پیشروی به‌سوی وضعیتی بحرانی در زمینه صنعت دارویی کشور هستیم. ابتدا زمانی کمبود اقلام دارویی توجه همگان را به خود جلب کرد که افرادی از جامعه که مبتلا به بیماری‌های خاص بودند و نیازی حیاتی به دارو داشتند با معضل کمبود اقلام دارویی مورد نیاز خود روبه‌رو شدند. بیماران خاص درصد کوچکی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما کمبود تدریجی داروهای عادی که می‌بایست در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند بر بخش بسیار وسیع‌تری از جامعه تاثیر می‌گذارند.

 

 

 

هند و چین جایگزین غرب
به باور بسیاری از متخصصان صنعت داروسازی مهم‌ترین کمبودی که تحریم‌ها بر پیکره سلامت کشور تحمیل می‌کنند، کمبود مواد اولیه داروهای ساخت داخل است. در حال حاضر، با وجود اینکه بسیاری از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شوند اما مواد اولیه تمامی این داروها جزو اقلام وارداتی محسوب می‌شوند. به بیانی دقیق‌تر، تا پیش از آغاز تحریم‌ها 94 درصد از مواد سازنده داروهای ژنریک ساخت داخل، از کشورهای دیگر (به خصوص اروپای غربی و آمریکای شمالی) وارد می‌شدند. با گذشت زمان، از سویی ذخایر مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی خالی می‌شوند و از سوی دیگر- با وجود اینکه این مورد جزو موارد مشمول تحریم نیست- عدم امکان گشایش اعتبار ارزی در بانک‌های دیگر کشورها، ایران را از توانایی خرید این مواد اولیه محروم می‌سازد.

در چاره‌اندیشی برای رفع این معضل، مسوولان امر گویا چاره را در این دیده‌اند که این اقلام را از کشورهای دیگر مانند هند و چین و برخی کشورهای اروپای شرقی تهیه کنند که این رویکرد، قطعاً بر کیفیت تولید داروهای ژنریک در داخل تاثیر می‌گذارد. نتیجه آنکه درخوش‌بینانه‌ترین حالت باز هم بسیاری از بیماران دچار مشکلات ناخواسته ناشی از مصرف داروها می‌شوند چرا که صرف‌نظر از مرحله فرمولاسیون و سنتز دارویی، ترکیبات غیرفعال موجود در یک دارو می‌توانند گاهی سبب بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند و ترکیبات فعال دارو نیز با درجه خلوص کمتری مورد سنتز قرار گیرند.

البته با قطعیت نمی‌توان گفت که تمامی داروهایی که با مواد اولیه کشورهای فوق‌الذکر تولید شده‌اند حتماً از اثربخشی کمتری برخوردارند چرا که این امر نیاز به انجام آزمایشات و پژوهش‌های علمی دارد و تنها نمی‌توان به یافته‌های میدانی تکیه کرد اما موارد بسیار زیادی از بیمارانی وجود دارند که در چند سال اخیر همواره از مصرف داروهای جایگزین و عوارض آنها شکایت داشتند.

 

عوارض نمونه‌های داخلی
گذشته از کمبود مواد اولیه، بعد محسوس‌تر این جریان در رابطه با نایابی و کمیابی اقلام دارویی ایرانی و خارجی است که گاه به صورت دوره‌ای از دسترس دور می‌شوند و گاهی نیز این دوره‌ها از سال هم تجاوز می‌کند. در حال حاضر بیشتر از 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای داخلی وارداتی است. در مواردی مشاهده می‌شود که داروهای یک شرکت خاص به طور کلی از قفسه‌های دارو خالی شده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات شرکت‌های pfizer آمریکا، apotex کانادا و hexal آلمان را دیگر در داروخانه‌ها نمی‌بینیم. با اینکه نوع داخلی این داروها فعلاً در داروخانه‌ها کم و بیش وجود دارد اما مصرف نمونه داخلی همواره با عوارضی همراه بوده است.

 

اوضاع نابسامان داروخانه‌ها
در نگاه نخست این‌طور به نظر می‌رسد که این تغییرات شتابان، شهروندان عادی را درگیر کرده اما اگر از دیدی کلان‌تر به مساله نگاه کنیم، تمامی اجزای چرخه «سلامت» از مدیران و مسوولان، کارخانه‌های داروسازی، شرکت‌های پخش و توزیع دارو، بیمارستان‌ها و در نهایت داروخانه‌ها نیز از این محدودیت‌های تحمیل‌شده زیان می‌بینند. به عنوان مثال داروخانه که از منظری دیگر یک واحد اقتصادی نیز به شمار می‌رود مدتی است در فشاری دو‌سویه قرار گرفته است.

از یک سو شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با داروخانه‌ها همواره با تاخیری چندماهه و بدون شیوه‌ای سازمان‌یافته به داروخانه‌ها بدهی خود را می‌پردازند و از سوی دیگر به دلیل اینکه شرکت‌های توزیع دارو خود نیز در شرایط مالی به سامانی قرار ندارند داروخانه‌ها را مجبور به پرداخت زودتر می‌کنند.

از طرف دیگر افزایش شدید قیمت برخی از اقلام دارویی (30 تا 40درصد) در طی دو سه ماه گذشته باعث شده که برخی از بیماران را از ادامه روند درمان خود باز دارد که خود این مساله در نهایت نتیجه‌ای بسیار زیانبارتر و پرهزینه‌تری به بار می‌آورد. در حال حاضر بسیاری از بیماران دیابتی یا سرطانی با مراجعه به داروخانه‌ها درخواست تعداد زیادی دارو می‌کنند که این عامل نه‌تنها داروخانه را با کمبود دارو مواجه می‌کند بلکه بیماران نیز در نگهداری تعداد زیاد دارو دچار مشکل می‌شوند و در بسیاری از موارد داروها در منزل بیماران فاسد می‌شود. این مشکل باعث شده است تا داروخانه 13 آبان مهم‌ترین داروخانه فروش داروهای خاص در کشور سیستم سهمیه‌بندی دارو را برای فروش در پیش گیرد.

همچنین مساله احتکار که همیشه در زمان کمبود موجودی و افزایش تقاضا اتفاق می‌افتد اکنون نیز بازار دلالان ناصرخسرو، این غده سرطانی صنعت درمان را گرم‌تر کرده است. همچنین افزایش قیمت‌ها و نایاب ‌شدن برخی از داروها، گاهی بیماران را به سوی «دکترهای گیاهی» می‌فرستد. کسانی که بدون هیچ‌گونه تخصصی آزادانه اقلام مجهولی را تجویز می‌کنند که در بسیاری از موارد دیده شده نه‌تنها بیماری اولیه درمان نشده بلکه مشکلات جدیدی را نیز بر آن اضافه کرده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    19 5
    در این مدت که تحریم شده ایم داروهای چینی جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    6 28
    دوست دارم این لیست رو بکوبم تو صورت اوباما!
    • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      30 3
      با کوبیدن تو صورت اوباما مردم مداوا نمیشن حالا که اوباما به فکر ما نیست، چرا مسئولین خودمان نیستن؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    19 2
    مسئولین در پی لغو تحریم ها نیستند؟
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    14 0
    "افزایش شدید قیمت برخی از اقلام دارویی (30 تا 40درصد) در طی دو سه ماه گذشته " فقط مربوط به داروهای وارداتی بوده است و داروهای تولید در بعضی موارد حدود 10 تا 12 درصد گران شده اند که آن هم فقط برای جبران افزایش هزینه های تولید بوده است.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    11 2
    چرا از سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی www.chempharsyndicate.com آقای مهندس حسن فراهانی یا آقای دکتر مهدی موسوی یامهندس فرامرز اختراعی نمی پرسید چند درصد مواد اولیه داروها در داخل تولید می شود؟! این اطلاعاتی که در مورد تولید مواد اولیه داوریی در این خبر آمده یه مقدار قابل توجهی درست نیست.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    16 1
    من شربت ویتاگلوبین رو از زمستون دیگه پیدا نکردم! این لیست خیلی بلند بالاتر از این حرفهاست.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    6 13
    مواد اولیه هندی و چینی اگر استانداردهای لازم را داشته باشند هیچ مشکلی ندارند چرا ذهنیت مردم را نسبت به داروهایی که به طور عادی مصرف می کنند خراب می کنید؟! می دانید سازمان غذا و داروی ایران چقدر در تولید دارو و مواد اولیه مصرفی آن سخت می گیرد؟!
    • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      6 5
      نه! هیچ مشکلی ندارند. فقط حساسیت به داروهایی چینی یا با مواد اولیه چینی موجب ایست قلب بسیاری از بیماران شده است.
    • داروساز در صنعت IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      3 1
      بعضی از شرکت های چینی و هندی صادرات مواد اولیه به کشورهای اروپایی و امریکا را دارند با تاییدیه های مربوطه. ولی اصل قضیه که مواد اولیهتولید داخل یا کیفیت ندارند و یا انقدر ناچیز است که عملا همه جوره نیازمند واردات هستیم و با این شرایط به وجود امده برای ایران عملا دسترسی به چینی ها هم سخت شده و اینجاست که افراد سودجو چه در داخل و چه خارج(چین و هند) دست به کار می شوند و ..افت کیفیت....
  • دلروساز US ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    6 0
    فنازوپریدین تئوفیلین رتارد فاموتیدین 40 فنی توئین کامپاند قرص هم از جمله داروهای نایاب هست که توی استان فارس پیدا نمیشه
  • سینا از شیراز IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    4 12
    باید با کمک متخصصین داخلی مشکل را حل کنیم.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 1
      در این مدت که نحوه ساخت دارو را کشف می کنند چی؟ بیمارها باید بدون دارو تا آن موقع صبر کنند؟
  • بدون نام IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    21 0
    کجان مسئولینی که دم از خودکفایی میزنن؟ این بود استقلال و خودکفایی؟ این از وضعیت دارویی که بیش از 80% وارداتی است اون از خودرو تا چند روز دیگه بقیه موارد هم مشخص میشن
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    16 1
    تا حالا كه مسئولين مي گفتند كشورما در توليد دارو به خود كفايي رسيده و اينكه داروهاي توليد داخل از داروهاي خارجي كيفيتي بهتر دارد حتي به كشورهاي خارجي هم صادر مي كنند. پس چي شد؟
    • بدون نام US ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      6 2
      دوست من اینها رو برای خارجی ها می گن که دلشون بسوزه. هر چی توی تلویزیون رادیو و روزنامه گفتن که نباید باور کنیم.
  • مهتاج IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    13 1
    لطفا ''دي پويتين'' را هم بيفزاييد اصلا نيست نگرديد بيچاره بيماري كه اگر تزريق نكند خداي ناكرده زبانم لال، به زودي بايستي دياليز شود
  • بدون نام US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    8 1
    هفته نامه تجارت فردا اطلاعاتش ناقصه و با هیچ جا کنترل نکرده
  • بدون نام EU ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    8 1
    این شرکت سبحان آنکولوژی داره چیکار می کنه قرار بود کلی داروی ضد سرطان تولید کنه؟
  • بدون نام US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    5 0
    شرکتهای تولید مواد اولیه داروپخش و شرکت البرز بالک و شرکت شیمی دارویی داروپخش که تولید کننده های بزرگ مواد اولیه دارویی هستند اطلاعات بهتری از وضع تولید و واردات مواد اولیه دارو دارند آخه اطلاعات را بهتر از تولید کننده بگیرید تا از دلال وارداتچی.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    1 2
    محض اطلاع ، انواع داروها ، کالاهای بهداشتی (انواع شامپو ، صابون و ...) ، و مواد غذایی مشمول تحریم ها نیستند و مشکل احتمالی عدم تخصیص ارز لازم ویا مشکل در گشایش اعتبار اسنادی جهت واردات دارو است .
  • انسان A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    3 0
    ما میتونیم خیلی از این داروها رو بسازیم ولی وقتی میریم وزارت بهداشت برای گرفتن مجوز ساخت با اون که علمشو داریم و جز نفرات برتر هستیم اما بلایی سرت میارن که بری بگی ولش بیخیال شیم...اینه مشکل نه تحریم نه مواد ونه و.....
  • خانی از رشت IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 0
    کپسول ایماتینیب 100 خارجی در ساری ورشت نیست . داروهای مشابه ایرانی کیفیت ندارن .تو رو خدا کاری کنید.
  • حسين A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 0
    فكرش هم بشر را ديوانه ميكند وقتي پدرفقيري براي تهيه ي داروي فرزندش كليه اش راميفروشد اما به دليل نبود دارو پول را بايد در مراسم ختم فرزندش خرج كند.