رییس جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه بر ضرورت برقراری صلح و آرامش در سوریه بر اساس تفاهم ملی و گفتگو تاکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد شامگاه یکشنبه در دیدار اخضر ابراهیمی، اساسی ترین راهکار حل و فصل مسئله سوریه را تلاش برای ایجاد تفاهم ملی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل اساسی معتقد است که انتخاب حاکمان، آزادی، احترام و عدالت حق ملتهاست و هیچ کس نمی تواند در این زمینه، برای ملت ها تعیین تکلیف کند.

رییس جمهور تاکید کرد: درگیری در سوریه به معنای گسترش دامنه ناامنی در کل منطقه بوده و تلاش برای تجزیه سوریه با توجه به ساختار طایفه ای آن به معنای ناامنی متوالی برای دهه های مستمر در این کشور خواهد بود.

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای ایجاد تفاهم ملی در سوریه، گفت: راه حل بهبود وضعیت سوریه اینست که همه به این نتیجه برسند که درسایه آرامش و امنیت مسائل سوریه حل و فصل شود و هیچ کس بدنبال تحمیل دیدگاه و آراء خود بر این کشور نبوده و مردم سوریه در یک انتخابات کاملاً آزاد نظرات خود را اعلام کنند و همه به حق و انتخاب مردم سوریه احترام بگذارند.

رییس جمهور با بیان اینکه تاریخ هیچگاه به عقب بازنمی گردد و جریانی رو به جلوست، تصریح کرد: همه باید متوجه باشند که امپراطوری ها دیگر تجدید شدنی نبوده و امروز باید حق ملتها را محترم شمرده و به استقلال و حق حاکمیت آنها احترام گذاشت.

دکتر احمدی نژاد افزود: باید نگاهمان به آینده باشد، چراکه اگر به گذشته برگردیم تفاهمی اتفاق نخواهد افتاد.

رییس جمهور گفت: امروز هرکس که دلسوز مردم سوریه است باید برای ایجاد شرایط لازم برای تفاهم و برقراری صلح و امنیت در این کشور پافشاری و تلاش کند و البته لازمه آن اینست که همه متعهد شوند که حقوق ملت این کشور را به رسمیت بشناسند.

دکتر احمدی نژاد با اظهار امیدواری از اینکه اقدامات و تحرکات آقای اخضر ابراهیمی برای ایجاد تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه به نتایج مفید و موثری برسد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این زمینه و در راستای برخورداری ملت سوریه از آرامش و امنیت، همه نوع همکاری و کمک را انجام دهد.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از آخرین اقدامات خود در خصوص اوضاع سوریه، خواستار کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه بر مبنای مفاهمه و مصالحه ملی شد.

وی با بیان اینکه معارضین و مخالفین مسلح و غیر مسلح سوریه دیدگاه های کاملاً متفاوت و متضادی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، اگر سوریه تجزیه شود، اختلافات و درگیری های قومی و قبیله ای در این کشور و منطقه مستمر و فراگیر شده و صدمات جبران ناپذیری را به این کشور و منطقه خواهد زد، لذا ضروری است تفاهمی بین طرفین انجام شود تا وحدت و تمامیت سوریه را حفظ کرده و امنیت و صلح را به این کشور بازگرداند.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    77 5
    جناب آقای رئیس جمهور تقاضا دارم چنانچه فرصتی پیش آمد پیشنهادی هم برای وضعیت بد اقتصادی وگرانی های افسار گسیخته قیمت های نجومی وضع اسف بار معیشتی مردم بفرمائید
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    77 4
    رییس جمهور یه پیشنهاد هم برای رفع گرانی بده
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    70 4
    یادش بخیر تا همین دو سه ماه پیش دولت ایران معتقد بود اصلا درسوریه مشکل یا اعتراضی وجود ندارد ... حالا راهکار نشان می دن
  • علی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    71 4
    چی می شد یه پیشنهاد هم برای حل بحران کشور خودمان می دادند
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    77 4
    اقای محترم به جای چاره اندیشی برای کشور سوریه فکری برای مردم کشورتان کنید که اسیر گرانی وتورم شدن
  • انور IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    51 3
    به فکر گرانی ملت ایران باشید برای دیگران چاره اندیشی نکنید ای رییس جمهور