مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ارشاد معتقد است که دوسالانه نهم کاریکاتور تهران بی‌سابقه‌ترین دوسالانه کاریکاتور در جهان است.

به گزارش جام جم آنلاین، محمود شالویی که چند روزی است از دوسالانه پوستر و گرافیک ایران فارغ شده است، روز گذشته در نشستی رسانه‌ای که در آستانه برگزاری دوسالانه نهم کاریکاتور ایران برگزار شد، بی‌پرده به سراغ موفقیت‌های امروز کاریکاتور ایران در عرصه بین‌المللی رفت تا بی‌حاشیه صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کند: «شما اهالی رسانه خودتان قضاوت کنید که تاکنون کدام‌یک از فعالیت‌های هنری در کشورمان با مشارکت هنرمندان 90 کشور جهان برگزار شده است.»

شالویی در ادامه بازهم مانند نشست‌های دیگر رسانه‌ای خود به موضوع تمرکززدایی از فعالیت‌های هنری اشاره کرد و گفت: دوسالانه عکس که سال گذشته به طور همزمان در تهران و یزد برگزار شد آغاز خوبی برای بیرون بردن فعالیت دوسالانه‌های هنری از تهران به خارج از پایتخت بوده است و این در حالی است که امسال با برگزاری همزمان دوسالانه کاریکاتور در تهران و اهواز، شاهد دومین دوسالانه‌ای هستیم که به صورت همزمان در تهران و یکی دیگر از استان‌ها برپا می‌شود.

وی در مورد وضعیت کنونی هنرهای تجسمی در ایران خاطرنشان کرد:‌ امروزه شرایط مساعدی برای فعالیت‌های تجسمی فراهم شده است و اغلب هنرمندان درحال استقبال از این رویدادهای هنری هستند. در این میان هدف ما نیز توزیع عادلانه برنامه‌های تجسمی در سراسر کشور است و بی‌شک کشور ایران در آینده‌ای نزدیک به عنوان مرکز ثقل هنرهای تجسمی در جهان تلقی خواهد شد.

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر نهمین دوسالانه کاریکاتور که دیگر سخنران این مراسم بود با ارائه تاریخچه شکل‌گیری دوسالانه کاریکاتور و روند رو به رشد حضور کاریکاتوریست‌های ایرانی در آن گفت: اولین دوسالانه کاریکاتور سال 72 براساس طرحی که به موزه ارائه شده بود و با حضور هنرمندان 43 کشور دنیا برپا شد. آن‌زمان ما تنها شاهد 11 اثر از کاریکاتوریست‌های ایرانی بودیم درحالی‌که در دوسالانه گذشته بیش از 70 درصد آثار مربوط به هنرمندان ایرانی بود و این حاکی از رشد کمی و کیفی کاریکاتور در این سال‌هاست.

اما این کاریکاتوریست در بخش دیگری از سخنان خود به رشد 25 درصدی آثار رسیده به دوسالانه نهم کاریکاتور ایران اشاره کرد و افزود: در این دوسالانه 528 هنرمند ایرانی، 63 هنرمند از ترکیه، 55 هنرمند از چین، 46 هنرمند از برزیل و سایر شرکت‌کنندگان از دیگر کشورهای جهان حضور دارند.به گفته وی 5 داور ایرانی به همراه 3 داور اصلی بین‌المللی از میان3 کشور چین، برزیل و ترکیه آثار این دوسالانه را داوری خواهند کرد.

براساس اعلام دبیرخانه نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور در بخش‌های کارتون‌موضوعی (ترس)، کارتون با موضوع آزاد، کاریکاتور چهره (چهره سیاستمداران دنیا و آزاد) و کمیک‌استریپ با موضوع آزاد از اول آذر تا 25 آذر به طور همزمان در موسسه فرهنگی هنری صبای تهران و موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =