واحد مرکزی خبر نوشت:

نخست وزیر عراق اجرایی شدن مفاد توافقنامه راهبردی بین بغداد و واشنگتن را در موضوعات مختلف خواستار شد .
دفتر نخست وزیری عراق دربیانیه ای اعلام کرد نوری المالکی روز دوشنبه در دیدار با دنیس مکدونو فرستاده ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت :« موافقتنامه راهبردی که در اواخر سال دو هزارو هشت بین بغداد و واشنگتن به امضا رسید ، الگوی مطلوب و پایداری در روابط دو کشور است ».
نخست وزیر عراق گفت مشکلات بزرگ و عدیده پیش روی منطقه ایجاب می کند ارتباط ، همکاری و شفافیت در روابط دو کشور افزایش یابد .
توافقنامه همکاری راهبردی در زمینه های اقتصادی ، دیپلماتیک و امنیتی در نوامبر سال دو هزارو هشت بین نوری المالکی و جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به امضا رسید .
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از بغداد ، دنیس مکدونو نیز در دیدار با مالکی با اشاره به اینکه روابط آمریکا و عراق مسیر طولانی را طی کرده است ،گفت :« واشنگتن برای روابط راهبردی و همکاری مشترک خود با عراق اهمیت زیادی قایل است ».
وی تاکیدکرد برخی از مسئولان بلند پایه آمریکایی در روزها و ماههای آینده به بغداد سفر خواهند کرد . دنیس مکدونو تصریح کرد توسعه روابط دو جانبه در موضوعات مختلف و رفع نیازهای عراق به ویژه در بخش دفاعی محور اصلی گفتگوی مقامات آمریکا و عراق در آینده خواهد بود .
در سفر هفته گذشته نوری المالکی به روسیه قرارداد تسلیحاتی به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون دلار بین دو کشور به امضا رسید .
اندرو شابیرو معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی نیز یکشنبه گذشته با مقامات عراقی در بغداد درباره روابط دو جانبه در چارچوب موافقتنامه راهبردی دو کشور گفتگو کرده بود .
دنیس مکدونو درحالی دیروز با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کرد که اخضر ابراهیمی نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز در سفر چند ساعته به بغداد با مقامات بلند پایه این کشور درباره بحران سوریه گفتگو کرده بود .
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =