اتحادیه اروپا و واشنگتن در موضع گیری عجله به خرج ندادند تا بی‌بی به اندازه کافی از تهدید عباس وحشت کند

اتحادیه اروپا و ایالات متحده همزمان مخالفت خود را با اعلام یک‌جانبه استقلال فلسطین از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کردند. چند روز از اعلام این خبر از سوی سلام فیاض نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین می‌گذرد. در چنین شرایطی یا خبر دیر به بروکسل و واشنگتن رسیده است یا هر دو طرف ترجیح داده‌اند با موضع‌گیری دیر به این حادثه فضا را برای ترساندن اسرائیل و جلب توجه جامعه جهانی جلب کنند.
باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تاکنون بارها موافقت خود را با طرح تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم اعلام کرده است. با این وجود گویا اعلام این تصمیم یکجانبه از سوی فلسطینی‌ها چندان به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است. البته این موضع‌گیری آن روی سکه است که ما می‌بینیم.
سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایالات‌متحده، در این خصوص گفت: ما از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کنیم اما این اتفاق باید در چارچوب مذاکره انجام گیرد.
یک روز پس از اعلام این خبر بود که هیأتی از حقوقدان‌های آمریکایی با بی‌فایده خواندن این طرح ادعا کردند که حتی در صورت طرح این اعلام استقلال در شورای امنیت هم ایالات متحده آن را وتو خواهد کرد. این تیم از نمایندگان کنگره ایالات متحده در بیانیه خود از کشورهای عربی خواستند که دست از حمایت بی‌مورد از این طرح بردارند و به جای آن از درخواست ایالات متحده برای بر سر میز مذاکره نشستن طرفین اسرائیلی و فلسطینی حمایت کنند. سناتور جوزف لیبرمن که یکی از اعضای این تیم است در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در تل‌آویو در این خصوص گفت: این طرح درست مانند نوزادی است که مرده به دنیا آمده باشد. از متحدان خود در جهان عرب هم می‌خواهم که مخالفت خود را با این طرح اعلام کنند چرا که اتلاف وقتی بیش نیست. در حال‌حاضر تنها کاری که از دست ما برمی‌آید تلاش برای بازگرداندن دو طرف است به پای میز مذاکره.
این اظهارات در حالی از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده است که محمود عباس در جامه رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین عزم خود را برای جلب حمایت بین‌المللی از این طرح آغاز کرده است. عباس از روز گذشته سفر دوره‌ای خود را آغاز کرده است. قاهره نخستین مقصد اوست. او در مصر با حسنی مبارک رئیس‌جمهور‌ کشور میزبان در این خصوص گفت‌وگو خواهد کرد. پس از ان هم به کشورهای آمریکای‌لاتین می‌رود تا در راستای جلب موافقت برای رأی مثبت دادن به این پیشنهاد در صورت مطرح شدن در شورای امنیت گام بردارد. آرژانتین، برزیل، کلمبیا و مکزیک از جمله این کشورها هستند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خودداری اسرائیل از پایان دادن به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و کوتاه آمدن ایالات متحده از سخت‌گیری‌‌هایش در برابر تل‌آویو در حقیقت اصلی‌ترین دلیل اتخاذ ‌چنین تصمیمی از سوی عباس است.
اتحادیه اروپا نیز درخواست عباس برای حمایت این اتحادیه از اعلام استقلال یکجانبه فلسطین را رد کرد. وزیر امور خارجه سوئد که دولتش ریاست دوره‌‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد در این خصوص به خبرنگاران گفت: هنوز شرایط لازم برای انجام چنین حرکتی مهیا نشده است. ما به عنوان نمایندگان قاره اروپا دوست داشتیم در موضعی قرار داشتیم که به درخواست عباس برای تشکیل کشور مستقل پاسخ مثبت دهیم اما در حال حاضر چنین شرایطی مهیا نشده است.
اروپایی‌ها اعتقاد دارند که محمود عباس برای خروج از بن‌بست دست به اعلام چنین خبری زده است. رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش از اسرائیل خواست تا به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس پایان دهد. خاویر سولانا رئیس کمیته خارجی اتحادیه اروپا هم در این خصوص گفت: تشکیل کشور مستقل فلسطین در حقیقت باید در باز‌ه زمانی مناسب و در آرامش کامل سیاسی اتفاق افتد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =