شیرزاد عبداللهی

فاجعه سقوط اتوبوس حامل دانش آموزان در بازگشت از اردوی راهیان نور و کشته شدن 26 دانش آموز دختر بروجنی ، بار دیگر این پرسش را مطرح می کند که مسئولیت حفظ جان دانش آموزان در اردوهای راهیان نور با کیست؟ مردم فرزندان خود را برای تعلیم و تربیت به مدارس می سپارند و مسئولیت ایمنی و سلامت دانش آموزان چه در مدرسه و چه اردو با مسئولان وزارت آموزش و پرورش است. مرگ دردناک 26 دانش آموز، مردم شهرهای بروجن و سفید دشت و نقنه استان چهار محال و بختیاری و همه مردم ایران را عزادار کرد. هر سال از مهر تا اسفند بیش از یک میلیون دانش آموز دوره متوسطه در قالب کاروان های راهیان نور به نوار مرزی استان خوزستان و شهرهای دهلران و مهران در استان ایلام اعزام می شوند و این کاروانها را حدود یکصد هزار فرهنگی همراهی می کنند. سال گذشته در چندین تصادف مرگبار تعدادی از دانش آموزان کشته و زخمی شدند. در فروردین ماه سال 90 اتوبوس کاروان راهیان نور در مسیر بافت ـ جیرفت واژگون شد و 11 تن از دانش آموزان دختر جان خود را از دست دادند. در این حادثه 12 نفر نیز زخمی شدند. در بهمن ماه سال 90 اتوبوس کاروان راهیان نور اعزامی از خراسان رضوی در گردنه زالیان بروجرد واژگون شد که در جریان این حادثه 3 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. اتوبوس راهیان نور شاهرود که با 48 سرنشین در حال بازگشت از مناطق جنوبی کشور بود در 40 کیلومتری گرمسار به سمنان واژگون شد. در این حادثه یک دانش آموز و یک دبیر کشته، دو نفر دیگر هم دچار قطع عضو از ناحیه دست ، یک نفر مرگ مغزی و یک دانش آموز تخلیه چشم شدند... مرگ 26 دانش آموز در یک حادثه ، فاجعه بارترین اتفاقی است که در جریان برگزاری اردوهای راهیان نور رخ داده است.

به گزارش ایسنا حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش ، روز پس از حادثه در پاسخ خبرنگارانی که از او در باره ابعاد این حادثه سوال کردند گفت : "بروید از مسئولانش بپرسید"! عجیب است که وزیر، معاون پرورشی وزیر و مدیران کل آموزش و پرورش در سخنرانی های متعدد، اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور را به حساب افتخارات گذاشته و بخشی از عملکرد مثبت خود می دانند ، اما مسئولیت حفاظت از جان دانش آموزان را بر عهده نمی گیرند. کافی است اخبار سخنرانی های مدیران آموزش و پرورش در هفته گذشته در مراسم افتتاحیه اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور را مرور کنیم تا نقش مدیران آموزش و پرورش در برگزاری این اردو ها روشن شود. هر بار پس از وقوع حوادث منجر به مرگ دانش آموزان، وزیر آموزش و پرورش با صدور پیام همدردی ، خانواده ها را به صبر و پایداری دعوت می کند. ای کاش وزیر و مسئولان آموزش و پرورش در کنار پیام تسلیت، از خانواده قربانیان عذرخواهی کرده و قول می دادند که از این پس به وظایف قانونی خود در تامین امنیت و سلامت دانش آموزان عمل می کنند.

اخد رضایت از اولیا برای اعزام فرزندانشان به اردو نافی مسئولیت مقامات آموزش و پرورش نیست. فرض اولیا به عنوان شهروند قانونگرابر این است که آموزش و پرورش در این سفرها بر کیفیت وسیله نقلیه ، سلامت جسمی و روانی راننده و حفظ جان دانش آموزان براساس آیین نامه اردوهای دانش آموزی نظارت می کند. در واقع آنها به آموزش و پرورش اعتماد می کنند. تنها در صورتی مسئولیت مقامات آموزش و پرورش منتفی می شود که در فرم های رضایت نامه نوشته شود که آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال ایمنی وسیله نقلیه ، سلامت راننده اتوبوس و حفظ امنیت دانش آموزان ندارد. وزارت آموزش و پرورش 10 نمره از یک درس را منوط به حضور در اردو کرده است و این خود نوعی اجبار به حضور در اردو از طریق عامل نمره است. حتی اگر عدم حضور در اردوی راهیان نور به نمره دانش آموزان لطمه نزند باز هم تصور دانش آموزان و اولیای آنها از نحوه برخورد برخی از مدیران این است که در صورت عدم حضور در اردو 10 نمره از درس دفاعی دانش آموز کسر می شود. اگر واقعا وزیر آموزش و پرورش بر این اعتقاد است که حضور در این اردوها داوطلبانه است ، این مطلب را به مدارس بخشنامه کند و صراحتا بگوید که اردوی راهیان نور اجباری نیست. و مدیران را موظف سازد که بخشنامه را در معرض دید اولیا قرار دهند.

میرعبدالرضا مرادحاجتی، مسئول اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه ولی‌عصر(عج) در مراسم افتتاحیه اولین دوره اعزام راهیان نور بسیج دانش‌آموزی خوزستان ( 12 مهر ماه امسال ) گفت: « این طرح در قالب درس آمادگی دفاعی دانش‌آموزان مقاطع دوم دبیرستان و سوم هنرستان و مصوب مجلس است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بسیج اجرایی می‌شود». صحبت های این مسئول راهیان نور نشان می دهد که درک مقامات بسیج از برگزاری این اردوها نوعی همکاری با آموزش و پرورش است. وی افزود: «سال گذشته 60 هزار دانش‌آموز استانی و 700 هزار نفر از سراسر کشور در اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی حضور داشتند که امسال برای حضور 70 هزار دانش‌آموز استانی و یک میلیون دانش‌آموز دختر و پسر از سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است».

آشنا شدن دانش آموزان با فداکاری رزمندگان 8 سال مقاومت شجاعانه در مقابل دشمن بعثی و لمس سمبل های جنگ تحمیلی اقدامی شایسته است .با این حال آموزش و پرورش تنها زمانی می تواند اجازه اعزام دانش آموزان را به اردو صادر کند که از سلامت ، امنیت و رفاه دانش آموزان در طول سفر و زمان اسکان کاملا مطمئن باشد. اعزام یک میلیون دانش آموز به مناطق جنگی نیاز به ناوگان حمل و نقل استاندارد ، رانندگان سالم ، جاده مناسب و خوابگاه امن و تغذیه صحیح دارد. در حالی که اتوبوس های حامل دانش آموزان اکثرا فرسوده و رانندگان فاقد صلاحیت برای سفرهای اردویی هستند و مربیان اعزامی آموزش کافی ندیده اند. جاده های خوزستان و استانهای مجاور ظرفیت جا به جایی روزانه حدود 200 اتوبوس راهیان نور آنهم در فصل پاییز و زمستان را ندارند. در چنین شرایطی بردت دانش آموزان به اردو بازی با جان آنهاست.

اکثر تصادفات منجر به قتل و جرح دانش آموزان راهیان نور در سال گذشته و امسال بر اساس کارشناسی پلیس راه بر اثر خطای انسانی راننده مانند خواب آلودگی ، رانندگی درشب و سرعت غیر مجاز و یا نقص فنی اتوبوس اتفاق افتاده است. در بخشی از مقررات شیوه نامه اجرایی اردو وبازدید دانش آموزی به مشخصات وسیله نقلیه و راننده با دقت اشاره شده است . به عنوان مثال 1- وسایل نقلیه، سالم و مناسب باشد.2- استفاده از وسیله نقلیه اداری موجود یا شرکت های معتبر مسافربری الزامی است. 3- رعایت ظرفیت قانونی وسیله نقلیه، الزامی است. 4- وسیله نقلیه باید مجهز به امکانات ایمنی و وسایل مورد نیاز با توجه به فصول سال باشد. 5- راننده باید توانایی جسمی و شرایط اخلاقی و روحی را دارا بوده و ... مقررات قانونی و سرعت مجاز در حرکت وسیله نقلیه را الزاما رعایت کند. 6- لازم است این موارد در قرارداد استفاده از وسیله نقلیه قید شود. 7- سرپرستان و مربیان موظفند در صورت عدم رعایت مقررات قانونی و سرعت غیرمجاز به راننده تذکر داده و در صورت عدم رعایت مقررات از سوی راننده به پلیس راه اطلاع دهند آیا این موارد رعایت شده اند؟ آیا بدون امضای مدیر مدرسه و مجوز اداره آموزش و پرورش کسی می تواند دانش آموزان را در ساعت درسی سوار اتوبوس کند و به اردو ببرد؟

*کارشناس مسائل آموزشی

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    84 2
    احسنت.
  • mohamad CA ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    96 1
    - 21 اکتبر 2012 - 30 مهر 1391 چاپ مطلب تشییع جنازه دانش‌آموزان کاروان راهیان نور تشییع جنازه کشته‌شدگان واژگون شدن اتوبوس کاروان راهیان نور در بروجن "اینجا جهنم است، جهنم. وقتی برای شناسایی به سردخانه رفتم، خواهر خودم را نشناختم، تنها انگشتر دستش نشانه‌ای از خواهرم بود." علیرضا هادی‌پور، برادر مژگان هادی‌پور، معاون مدرسه "پاسداران عفت" بروجن که در سانحه اتوبوس راهیان نور به همراه گروهی از شاگردانش و مدیر مدرسه جان باخته، گفت: "خواهرم و ماندانا الهیار، مدیر مدرسه که با ما نسبت فامیلی داشت، سرپرست این تیم زیارتی بودند. باید دانش‌آموزان به شلمچه می‌رفتند. در غیر اینصورت نمره آمادگی دفاعی نداشتند و
  • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    93 8
    از نظر اینجانب سفرهای خارج از شهر دانش آموزان بدون خانواده کاملا اشتباه وغیر قابل قبول میباشد و خانواده‌ها بهرقیمتی که باشد حتی با اخراج فرزندشان نباید موافقت کنند. هیچکس نباید مسئولیت بردن بچهای از شهری به شهر دیگر را تقبل کند.
  • کل جادها رو ببندیم بهتر نیست؟!!! IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    ببخشید پس مسافرت عید مسافرت بعد رمضان مسافرت تابستانه وووهم تعطیل کنید آخه سالی 28 هزار نفر تو تصادف کشته میشن فقط با هواپیما انجام بشه نه هواپیماهم انجام نشه ممکنه سقوط کنه پس همه بشینن تو خونه با بزرگترین جامعه بعد چین(فیسبوک) مسافرت کنن(خوب فیلتر ه) پس بریم کار سکه و دلار بخریم(اسم دلار رو بیاری میگیرنت) خوب بریم همون بمیریم بهتره(اقا داداش جناب متخصص بابا رفتن با راهیان نور به شما ربطی نداره شما وایسا ته خونه تا هزار سال زنده باشی ببخشید ولی تو قران میگه تو کاخ ام باشی مرگ به سراغ ات میاد ) حالا دانش اموزها نرن راهیان نور تا نمیرن برید برسی کنید فساد تو مدارس دبیرستان و راهنمایی چه بر سر دانش اموزها داره میاره که ما هر روز شاهد هزار کشته فرهنگی دراین مقاطع هستیم و کسی نمی بینه!!!
    • ص IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      93 8
      مثل اینکه قضیرو نگرفتی.چرا همه چیزو با هم قاطی می کنی. الان قضیه جون بچه هایی هست که به زور فرستاده میشن جاهایی که ممکنه دوست داشته باشن یا دوست نداشته باشن برن اون هم توی شرایط غیر استاندارد مدارس و آموزش و پرورش .
    • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      76 3
      وقتی جاده ها و اتومبیل ها امن نیستند و میزان پاسخ گویی مسئولان هم در برابر اتفاقات به این شکل است، هیچ عقل سلیمی رفتن بچه های معصوم رو به این اردوها تائید نمی کند.
    • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      40 2
      تو بچه ت رو بفرست وقتی پرپر شد بیا اینجا ببینم بازم همین نظر رو میدی یا نه!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      27 1
      یکی مثل شما با همین منطق قر و قاطی تصمیم می گیره که وضع اینه آخه چه ربطی به این آسمان ریسمان داره به همان مبانی ایی که شما می گویید مراجعه کنید ببیند چه می فهمید حضرت علی علیه السلام روزی کنار یک دیوار مخروبه و شکسته نشسته بود از زیر این دیوار بلند شد و رفت جایی دیگر نشست به حضرت عرض کردند چرا بلند شدید و جا عوض کردید فرمود دیوار محروبه بود و از آن کناره گرفتم گفتند مگر نه این که هر چه خدا بخواهد می شود فرمودند بلی ولی از قدر الهی به قضای الهی پناه بردم حالا اگر مقدر این بچه ها این بوده است تسلیم هستیم اما آن جایی که می شود از قدر الهی به قضای الهی پناه برد چرا که نه
    • هموطن IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      13 1
      منظور اين نيست كه همه مسافرتها تعطيل بشه. مسلما موقعي كه بچه ها با خانواده هاشون مسافرت ميكنند خيلي از مسائل رعايت ميشه و احتمال خطر به حداقل ميرسه چون همه سرنشينان عزيزان همديگه هستن بخصوص كه انگيزه هاي اقتصادي و صرفه جويي مد نظر نيست. وقتي كه خانواده باهم مسافرت ميكنند اگر خودرو خراب بود حتما تعمير ميشه يا سفر منتفي ميشه ولي وقتي كه سفر دسته جمعي اونهم با اتوبوس انجام ميشه مالك يا راننده اتوبوس تلاش ميكنه با كمترين هزينه بيشترين درآمد رو داشته باشه پس با اتوبوس داراي نقص فني 45 دانش آموز رو به كام مرگ ميفرسته و هيچكس هم جوابگونيست. من خودم دوتا بچه هام رو با ماشين خودم بردم شلمچه و مناطق جنگي ديگه و واقعا بدون خطر و توام با لذت اينكار رو كردم و هيچ بحثي از نمره و اينجور چيزا نبود
    • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      15 2
      اگه به قول تو تو کاخ هم بودن عجلشون رسیده بود ایا اگه این 26 نفر تو مدرسشون مونده بودن هم سرنوشتشون این بود؟واگه قرار بود بلایی نازل بشه فقط سر این 26 نفر میومد؟ایا خودت با ماشینی که ترمزش خرابه جایی میری که بگی اگه عجلم برسه دیگه ترمز سالم و خراب فرقی نداره؟
    • بدون نام US ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      14 1
      شما کلاً نگرفتی ماجرا چی هست. یه خرده فکر کن
  • محمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    11 21
    اصلا این اتفاق ربطی به راهیان نور نداره ، جاده های غیر استاندارد و تخلف راننده های بی فکر عامل اصلی این حادثه بوده
  • امير IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    8 0
    fما محتاج قوانين بهتري در راهنمائي رانندگي هستيم اگه شما در جاده هاي كشوري مثل قزاقستان كه به نظر ما عقب مانده است سفر كرده باشيد به كرات خواهيد ديد كه در هنگام عبور اتوبوس حامل دانش آموزان و يا دانشجويان دو دستگاه اتومبيل پليس اسكورت آنها است و تمام خودروهاي موجود در جاده موظفند به محض ديدن خودرو پليس از جاده خارج شده وتوقف كنند تا اتوبوس حامل دانش آموزان عبور كند ، در كشور ما براي عبور اين اتوبوسها چكار ميكنيم يا با انها كورس ميذاريم يا حاضر به راه دادن به آنها نميشويم ، پليس هم يك گوشه كمين ميكند تا ما بدون ديدن پليس هر كاري ميتوانيم بكنيم بعدا" ما را جريمه كند !!
  • جعفر4620 IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    17 1
    خداییش باید تا وقتی که همه امکانات و زیر سازیها درست نشده این اردوها نباشه ..اخه جون ادمیزاد خیلی ارزش داره به خدا خیلی................
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    17 0
    خدا به خونواده هاشون صبر بده
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    8 2
    چرا والدین رو در مدارس مجبور میکنند برای اینکه فرزندشون بتونه درس آمادگی دفاعی رو قبول بشه رضایت نامه رو امضا کنند و بچه هاشون رو برخلاف میل باطنی والدینشون ازشون جدا میکنند و به این اردو ها میبرند و اردوهای اجباری چه تاثیر فرهنگی قرار هست داشته باشه
  • رها IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    12 1
    سلام من خودم امسال راهیان رفتم اصلا اجباری در کار نبود کاری هم نکردن که به امادگی ربط داشته باشه تازه خیلی از بچه هاهم میخواستن بیان چون جا نبود نتونستن درسته اشتباهاتی در کار بوده ولی نشینیدو از دور قضاوت کنید. واقعا متاسف شدم خدا بیامرزتشون و به خانواده های محترمشون صبر جمیل عنایت کنه
  • پویان IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    2 0
    خوب گفتی واقعا احسنت
  • سالار IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    3 3
    من خودم کسی هستم که از اردوی راهیان نور آمدم قبل از رفتن تمامی دانش آموزان با رضایت ولی شرکت کردن هیچ حرفی در مورد نمره درس امادگی دفاعی نبوده حتی داشتیم یکی از مدارس ثبت نامی نداشت یی نداشت
  • سمانه IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    3 0
    سلام به دوستان و عرض تسلیت صمیمانه به خانواده های جان باختگان من دبیر زبان1 دبیرستان دخترونم و میدونم که هیچ اجباری واسه اعزام بچه ها در کار نیست بگذریم از اینکه خود بچه ها به هر ترفندی که شده واسه خاطر با هم بودن اولیا شون رو راضی می کنند من خودم هم خیلی تمایل دارم که برم تا حالا اونجا رو تجربه نکردم ولی کی که این مامان من و راضی کنه .....