فارس نوشت:

مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در اولویت پنجم کالائی قرار گرفته است، از ارائه ارز غیر مرجع به این شرکت‌ها در مرکز مبادلات ارزی‌ خبر داد و گفت: توان اقتصادی مردم در تغییر نرخ بلیت قطار مدنظر است.

 

عبدالعلی صاحب‌محمدی با بیان اینکه‌ ‌ارائه ارز به شرکت‌های ریلی از طریق مرکز مبادلات صورت می‌گیرد، اظهار داشت: شرکت‌های مسافری و باری ریلی برای واردات قطعات خود می‌توانند از ارز غیر مرجع مرکز مبادلات ارزی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی قطعات واگن‌های باری و مسافری و لکوموتیو‌ها صرفه اقتصادی برای تولید‌ در داخل ندارد، تصریح کرد: در راستای حمایت دولت از شرکت‌های ریلی، در اتاق مبادلات ارزی به این شرکت‌ها ارز غیر مرجع تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های حمل بار و مسافر ریلی خصوصی هستند، ‌تصریح کرد: شرکت‌ها باید ابتدا از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش واردات دریافت کنند و سپس این مجوز را به مرکز مبادلات ارائه و ارز دریافت کنند.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: شرکت‌های ریلی از طریق مرکز مبادلات ارزی به شعب ارزی بانک‌ها معرفی می‌شوند و ارز موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی جزو اولویت پنجم کالائی است، افزود: البته شرکت‌ها قبلاً قطعات مورد نیاز خود را از طریق ارز 1226 تومانی (ارز مرجع) وارد می‌کردند اما اکنون نرخ دلار 2500 تومان بوده و برخی هزینه‌‌های شرکت‌ها افزایش یافته است.

صاحب‌محمدی با تأکید بر اینکه حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌های بلیت قطار آغاز شده ‌اضافه کرد: با این حال حمل و نقل ریلی اغلب به اقشار متوسط و ضعیف جامعه خدمات می‌دهد بنابراین، این مورد را باید درنظر گرفت و اگر نرخ بلیت ما هم بسیار زیاد شود، تقاضای سفر کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران کلاً خصوصی شده و بخش خصوصی برای اجرا و ادامه فعالیت باید توجیه مالی مطلوب داشته باشد، گفت: البته سال‌های گذشته نرخ بلیت قطار تا 40 درصد هم افزایش یافت.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه باید همزمان سه موضوع «واقعی شدن نرخ‌ها»، «همسان سازی قیمت‌ها» و «افزایش کیفیت خدمات»، مورد اجرا قرار گیرد، گفت: البته سیاست دولت در برخی از نقاط که مسیرهای حومه‌ای هستند و همچنین بین برخی شهرها و مسیرهای کوتاه، حمایت از مسافر است که ممکن است این حمایت ادامه داشته باشد اما در این حال باید شرایطی فراهم شود که مابه‌التفاوت نرخ بلیت را به بخش خصوصی پرداخت کرد، بدین ترتیب که هزینه تمام‌شده را محاسبه کرده و پس از در نظر گرفتن قیمت بلیت، مابه‌التفاوت پرداخت ‌‌شود.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت راه‌آهن تمامی حمایت‌های لازم را از شرکت‌های خصوصی ریلی انجام می‌دهد، درباره احتمال افزایش نرخ بلیت قطار، گفت: با این حال به توان اقتصادی مردم هم باید توجه شود.

 وزیر راه و شهرسازی نیز در آخرین صحبت‌های خود درباره افزایش نرخ بلیت‌های قطار گفته بود: بخش خصوصی به دنبال افزایش نرخ بلیت خود طبق ماده 4 قانون هدفمند‌ی یارانه‌‌ها است اما باید در این میان توجه به وضعیت اقتصادی مردم نیز لحاظ شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسمی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    قیمت بلیط تهران به تبریز بدون هیچ سرو صدایی 4 تخته و شش تخته دو برابر شد . در این مسیر بیشتر مورد استفاده دانشجویان قرار دارد و توریستی و سیاحتی هم نیست . خدا خیرتون بده