۰ نفر
۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰

انبارهای تایلند پر است از برنج هایی که دیگر خریداری برای آنها پیدا نمی شود.

تایلند از دیرباز اولین صادرکنندۀ برنج در سطح جهان بوده، اما امروز این امتیاز تایلند در معرض تهدید قرار دارد. از زمانی که دولت تایلند برای محصولات کشاورزی سوبسید در نظر گرفت تا درآمد کشاورزان را افزایش دهد، انبارهای برنج تایلندی ماههاست که از برنج پر می شود و خریداری برای آن پیدا نمی شود.
دولت ینگلاک شیناواترا که سال گذشته انتخاب شدنش را تا اندازۀ زیادی به رأی قشر روستائیان شمال و شمال شرق کشور مدیون بود، تصمیم گرفته برای افزایش درآمد کشاورزان، برنج آنها را به طور مستقیم و 50% بیش از قیمت جهانی آن خریداری کند. اما مشکل اینجاست که برنج تایلندی به دلیل قیمت بالا در بازارهای جهانی غیرقابل فروش شده و امسال نیز این مسئله در وضعیت بسیار بدتری قرار دارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی ژورنال دونت، رئیس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند می گوید: امسال صادرات برنج تایلندی در وضعیت بسیار بدتری قرار دارد که تاکنون بی سابقه بوده است. وی می افزاید: ما در حال واگذار کردن سهم مان در بازارهای جهانی به رقبای تازه کاری مثل کامبوج و برمه هستیم که تنها برای صادرات تولید می کنند.
سال گذشته تایلند با یک سوم سهم بازار جهانی، همچنان صادرکنندۀ شمارۀ یک برنج در جهان بود اما در سال 2012 در مقابل رقبای ویتنامی و هندی این رقم به 18% کاهش یافت.گفتنی است تایلند سالیانه 20 میلیون تن برنج تولید می کند که نیمی از آن به طور معمول صادر می شود. اما در سال 2012 فروش آن از 6.5 میلیون تن فراتر نرفت. مشکلات برنج تایلندی با پرشدن انبارها به مروز زمان بیشتر و بیشتر می شود. امروز قریب 10 میلیون تن برنج انبارشده در تایلند وجود دارد که گفته می شود 6 تا 7 تن آن به طور مستقیم به صورت دولت به دولت به فروش رفته است.( از طریق دولت تایلند)
برنج، غلۀ اصلی مورد استفادۀ بیش از 3 میلیارد نفر در جهان است. نیجریه، عراق، اندونزی، ساحل عاج و آفریقای جنوبی از مهمترین مشتریان برنج تایلندی هستند، اما صادرات در وضعیت خوبی قرار ندارد. اما رئیس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند می گوید: خریداران بین المللی برنج، به تایلند به عنوان گزینۀ آخر نگاه می کنند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، بسیاری از صادرکنندگان برنج تایلند ورشکست خواهند شد.

26339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    47 1
    بفرستن ایران اینجا برنج شمال و هندی انقدر گران شده که دیگه نمی شه برنج خورد.
    • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
      10 3
      الان در ایران هر کیلو به قیمت 620 الی 630 تومان به فروش می رسد و کیفیت بهتری نسبت به نشاسته های پاکستانی و هندی دارد