ایسنا نوشت:

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد که دیدیر بورکهالتر، وزیر امور خارجه سوییس در دیدار روز پنج‌شنبه خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت که برن مخالف تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران است.
به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، بورکهالتر تاکید کرد که سوییس هرگز از تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی هیچ ائتلافی به جز شورای امنیت سازمان ملل حمایت نخواهد کرد و افزود: «ما به عنوان یک قاعده از چنین تحریم‌هایی حمایت نمی‌کنیم.»
این نخستین باری نیست که برن با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت می‌کند. اولین ویدمر شلومف، رییس‌جمهور سوییس نیز ماه گذشته با انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران آن‌ها را «غیر قابل قبول» دانست و گفت که سوییس با این تحریم‌ها موافق نیست و به روابط اقتصادی خود با ایران در چارچوب تصمیمات سازمان ملل ادامه خواهد داد.
گفتنی است هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در نشست خبری هفتگی‌اش با بیان این که تحریم‌ها و استفاده از زور نمی‌تواند مساله موجود را حل کند، حل‌ و فصل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌یی ایران را از راه گفت‌وگو و مذاکره خواستار شد.
این مقام چینی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و گروه 1+5 در اسرع وقت صورت گیرد. جمهوری اسلامی ایران تا کنون چندین دور مذاکره با اعضای گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان درباره برنامه هسته‌یی ایران انجام داشته است.
مخالفت چین با تحریم‌ها و تاکید این کشور بر حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران یک روز بعد از اظهارات روسیه در حمایت از برنامه هسته‌یی تهران بیان شد. وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه ‌دولتی "روسیسکایا ‌گازتا" ‌ تاکید کرد که همه فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌یی کاملا مشروع است زیرا به وسیله پیمان منع اشاعه و مقررات آژنس قدغن نشده است.
از سرگئی لاوروف، ‌نقطه ‌نظرش ‌را ‌درباره ‌احتمال ‌حمله ‌اسراییل ‌و ‌آمریکا ‌به ‌تأسیسات ‌هسته‌یی ‌ایران ‌جویا ‌شدند که او با تاسف اعتراف کرد که تجربه لیبی نشان داد که سناریوی نظامی در این زمینه هم می‌تواند عملی شود که روسیه به همین علت نسبت به همه حرکت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد دقت کامل از خود نشان می‌دهد. وزیر خارجه روسیه ‌تأکید کرد ‌که ‌در حال ‌حاضر ‌هیچ ‌سندی ‌وجود ‌ندارد ‌که ‌دال ‌بر ‌اتخاذ ‌تصمیم ‌در ‌ایران ‌درباره ‌بخشیدن ‌«بعد ‌نظامی» ‌به ‌برنامه ‌هسته‌یی ‌باشد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ياسر US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    11 1
    چرا چين ؛ خوب اين تحريم ها بضرر چين كه نبوده هميشه بظاهر مخالف بوده و هيچ وقت هم بصورت جدي حمايت نكرده است