رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل بین قوا به معنای پذیرش کامل نظرات دولت نیست و مجلس و قوه قضاییه وظیفه دارند از تخلف در این قوه جلوگیری کنند.

خبرگزاری خانه ملت نوشت:

علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان این که یکی از مهمترین وظیفه مجلس که در قانون اساسی کرارا به آن اشاره شده و حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند بعد نظارتی است، افزود: بعد نظارتی مجلس و مکانیزم‌هایی مانند دیوان محاسبات در کنار آن، اقتداری به مجلس قانون‌گذار جمهوری اسلامی ایران می‌دهد که پیگیر اجرای قوانین باشد تا از تخلف و انحراف از قانون جلوگیری شود.  

نماینده تهران یکی از اصول اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را توانایی مجلس در نظارت بر عملکرد دولت عنوان و خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم هیچ نماینده‌ای ازمجلس چه ازجناح اقلیت و چه ازجناح اکثریت برای حفظ مصالح نظام و پیشرفت کشور قدم برنداشته باشد و همه تلاش می‌کنند دولت مقتدرانه حرکت کند اما به صراحت زمانیکه ایراد و ضعفی در دولت ببینند به میدان می‌آیند و دولت را از انجام آن کار منع می‌کنند و نشان داده شده که این منع کردن هم به نفع دولت است.

وی به بودجه سال 88 اشاره کرد و گفت: دولت در این بودجه می‌خواست در یک گام 34 هزار میلیارد تومان تومان هدفمندکردن یارانه‌ها را به اجرا درآورد بدون اینکه شرایط و مقدمات کار را فراهم کرده و آیین‌نامه‌های مربوطه را تهیه کرده باشد و در صدد بود آن را از ابتدای سال 88 به اجرا درآورد و عملا در کمیسیون تلفیق پاسخی به سوال‌های مربوط به میزان تورم و فشار اقتصادی به مردم را نداشت و اینکه دهک‌ها به چه صورت و با چه مکانیزمی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

عباسپور ادامه داد: دولت می‌خواست یک کار عجولانه‌ای را در مورد هدفمند‌کردن یارانه‌ها انجام دهد که مجلس مانع شد و در عمل نیز در سال 88 دیدیم که کار مجلس درست بود و اگر دولت درآن مقطع دست به آن کار می‌زد، کشور در بحرانی فرو می‌رفت که بیشترین ضربه را مسئولین اجرایی می‌خوردند که یا باید عقب می‌نشستند و آن را اجرا نمی‌کردند و یا اگرمی‌خواستند ادامه دهند چون مطالعه نشده بود ابعاد اجتماعی این حرکت اصلا برای دولت مشخص نبود.

وی گفت: اقدام مجلس اقدامی خیرخواهانه برای دولت بود و دولت از این مسئله در اواخر سال 87 دلگیر شد و تاکید داشت که این کار باید حتما صورت گیرد ولی مجلس مخالفت کرد و این مخالفت عملا نشان داده شد که کاملا دلسوزانه و به نفع دولت بوده و برای آن تعداد از نمایندگانی که در آن زمان هم چشم بسته نظر دولت را تایید می‌کردند اثبات شد که آنها اشتباه می‌کردند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: دولت از نظام مقدس جمهوری اسلامی جدا نیست که اگر بخواهد براساس مطالعات غیرکارشناسانه یا کامل نشده و یا براساس هیجاناتی تصمیم‌گیری کند ما بی‌تفاوت بمانیم و یا اجازه دهیم دولت به زمین بخورد. نماینده تهران ادامه داد: دولت نباید انتظارداشته باشد که هرآنچه از مجلس بخواهد نهایتا باید آن خواسته عملی شود.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، گفت: این تعامل یعنی درک و همکاری متقابل و رسیدن به راه‌حل مشترک. تعامل این نیست که دولت از مجلس چیزی را بخواهد و مجلس هم انجام آن کار را به مصلحت نداند و دلایل خود را عنوان کند و دولت نیز اعلام کند که مجلس با این قوه تعامل ندارد. تعامل یک جاده دو‌طرفه است و در این جاده این دو قوه باید به سمت هم حرکت کنند تا به نتیجه و هدف مطلوب برسند و آن هدف نیز پیشرفت نظام ومصالح مردم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =