کارشناسان اقتصادی، هزینۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نزدیک به 2 میلیارد دلار اعلام کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لاکروا، چاپ پاریس، در اطلاعات منتشر شده از سوی یک مرکز مستقل به نام " نهاد پاسخگویی سیاست ها"(Center for Responsive Politics) آمده است: بستۀ کلی بودجۀ همۀ کاندیداهای کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا بیش از 13% بودجۀ انتخابات سال 2008 بوده است. اما هزینۀ کمپین تبلیغاتی رامنی و اوباما این بار به 2 میلیارد دلار رسید که با احتساب سایر هزینه های جانبی، مبلغ کلی حتی به رقم به 6 میلیارد دلار نیز رسیده است.
لورانس ناردون، پژوهشگر در موسسۀ روابط بین الملل فرانسه دربارۀ دلایل بالا بودن این مبلغ می گوید: در دهۀ 1970، ایالات متحدۀ آمریکا چهارچوب قانونی را با نام "قانون کمپین تبلیغاتی فدرال" برای هزینۀ کمپین های تبلیغاتی به اجرا گذاشت. این قانون جدید جزئیاتی پیرامون هزینه های سالیانه نامزدها، سقف آن، شرکت های حمایت کننده مالی را مشخص و همچنین انتشار جزئیات پیرامون این موارد را اجباری کرده بود.
اما در ژانویه 2010 مسئله ای که سبب انفجار هزینه ها شده، تصمیم دادگاه عالی تحت عنوان "سیتی زن یونایتد" بود. به این ترتیب که در چهارچوب حق آزادی بیان، دادگاه عالی رأی داد که محدودیت های اعمال شده به شرکتها، نهادها و سندیکاهایی که کمپین های تبلیغاتی را حمایت مالی می کنند؛ برداشته شود. از آن زمان به بعد پولی که روانۀ کمپین های تبلیغاتی دو نامزد جمهوریخواه و دمکرات می شود از طریق کمیته هایی تحت عنوان سوپرپک(Super-PAC) یا"کمیته های عالی فعالیت های سیاسی" صورت می گیرد که مسئولیت جمع آوری کمک به کاندیداها را بر عهده دارند. این کمیته ها که حق ندارند به نامزد خاصی وابسته باشند، می توانند با تهیه مستنداتی در دفاع و تأیید برنامه های کاندید مورد نظر خود برای نامزدشان تبلیغ کنند. کمیسیون فدرال انتخابات باید در جریان ماهیت این کمیته ها و کمک کننده های مالی آنها باشد. سوپرپک"آمریکن کراسرود" که توسط کارل راو، مشاور سابق جرج بوش و یکی از اعضای موسسه رفاه آمریکایی و از نزدیکان برادران کچ، میلیارد بزرگ آمریکایی بنیانگذاری شده، حامی رامنی است و در مقابل سوپرپک اوباما با نام" اولویت های آمریکا" از نامزد دمکرات حمایت می کند.

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    29 2
    تا کور شود هر آن که نتواند دید
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    28 1
    آقا شما بگو داستان 3000000000000000 تومان چی شد اونا که کافرن به ما چه شما به امور مسلمین برس؟
  • mo EU ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    1 6
    در هیج جای دنیا ریاست جمهوری 4سال نداشتیم اون ابر قدرت هست از همه جا بهش میدن
  • بدون نام EU ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    3 4
    2 میلیارد دلار از جیب مردم آمریکا تامین شد
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    1 1
    آمریکا بهشون داده.
  • radin IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    9 0
    این 2 میلیارد دلار برای ما مهم نیست.ما اگه خیلی زرنگ باشیم بریم ببینیم 3000 میلیاردها تو ایران به کجا میروند؟
  • بدون نام US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 0
    درست از همونجایی که مال ما تأمین میشه!