تفکیک جنسیتی موضوعی بحث برانگیز است که با این که مدتی است از مطرح شدن آن گذشته اما هنوز درباره آن بحث می‌شود و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فهیمه حسن‌میری: در نشست گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران هم این موضوع مطرح شد و دکتر سعید معیدفر و دکتر شهلا اعزازی درباره این قضیه نظراتشان را مطرح کردند.

دکتر معیدفر که درباره «تفکیک جنسیتی: انگیزه‌ها و پیامدها» صحبت می‌کرد، با بیان این که چندین بار در رسانه‌ها نسبت به محدود کردن حضور دختران در دانشگاه‌ها و تفکیک جنسیتی یا تک جنسی کردن آنها هشدار داده، به یادداشت منتشر شده خود در خبرآنلاین اشاره کرد و گفت: این یادداشت مورد استقبال زیادی قرار گرفت و نشان‌دهنده حساسیت جامعه به این موضوع بود و این از نظر جامعه‌شناسی برای من مهم بود که چنین واکنش‌های زیادی را در پی داشت و کامنت‌های زیاد خوانندگان این یادداشت جای تامل دارد.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: اینطورمی گویندکه این اقدامات برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها بوده و یا این که به دلیل افت علمی دانشگاه‌ها این تصمیم گرفته شده وگفته شده اختلاط دو جنس ناهنجاری‌های اخلاقی را در دانشگاه رقم می‌زند. این در حالی است که من در سال 83 تحقیقی را در سطح دانشگاه‌های تهران انجام دادم و در آن مطالعه 1500 نمونه داشتم که در آن ناهنجاری‌های دانشجویان را بررسی کردم و این نتیجه به دست آمد که جرایمی مثل استفاده از مواد مخدر حدود 3 درصد در کل دانشجویان بود در حالی که در همان سال در بیرون از محیط دانشگاه و در همان سن دانشجویان 16 - 15 درصد آلودگی به مواد مخدر مشاهده شد و در بزرگسالان هم 10 درصد به چشم می‌خورد. در مسائل اخلاقی هم نتایج نشان داد دانشگاه بسیار پاکتر از محیط بیرونی است و آنچه را مدعی‌اند که به خاطر مبارزه با فساد اخلاقی در حال تفکیک جنسیتی هستند نمی‌دانم با چه مستندی است. طبیعی هم هست زیرا اقشار فرهیخته به دانشگاه راه پیدا می‌کنند و آمده‌اند دانشگاه درس بخوانند نه این که الزاما دنبال مسائل دیگری باشند. البته با توجه به تمایزات جنسیتی که در قبل از دانشگاه وجود داشته ممکن است در سال‌های اول و دوم برای دانشجویان مقداری طول بکشد تا خودشان را با فضا تطبیق دهند.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران درباره بحث افت علمی دانشگاه‌ها به خاطر حضور دختران و پسران در کنار یکدیگر هم گفت: اگر بخواهیم دانشگاه‌های تک‌جنسی را با دانشگاه‌هایی که هر دو جنس حضور دارند مقایسه کنیم تفاوت معناداری به چشم نمی‌خورد.

معیدفر با اظهار این که بنابراین هر دو دلیل تصمیم گیرندگان برای انجام تفکیک جنسیتی در این بررسی رد می‌شود، بیان کرد: من فکر می‌کنم انگیزه‌ انجام این کار مساله دیگری است به طوری که در سال‌های اخیر هم شاهد موارد اینچنینی بوده‌ایم از قبیل طرح زنانه کردن بیمارستان‌ها، اقداماتی در راستای کاهش اشتغال زنان و موارد دیگری که حالا می‌شود کاهش سهمیه زنان در دانشگاه‌ها و حذف سهمیه زنان در بعضی رشته‌ها و دانشگاه‌ تک‌جنسی را به آنها اضافه کرد.

این جامعه‌شناس حرف‌هایش را اینطور ادامه داد: اما باید دید بر اساس واقعیات آیا می‌توان امروز زنان را دوباره خانه‌نشین کرد و از آنها خواست مسوولیت‌های اجتماعی بزرگی را که به دوش دارند کنار بگذارند؟ طبعا چنین کاری را نمی‌شود کرد.

معیدفر سپس به نظرات خوانندگان یادداشتش در سایت خبرآنلاین اشاره کرد و گفت: در ارتباط با این یادداشت که پیامدهای ناگوار و عواقب تفکیک جنسیتی را یادآور شده بودم، حدود هشت هزار اظهار نظر شده که تنها حدود 4.2 درصد کسانی بودند که با این ایده مخالفت کردند.

به گفته او در این یادداشت به عواقب ناخوشایند تفکیک جنسیتی اشاره شده بود از جمله افزایش خشونت خانگی چرا که هرچه تمایز بین دو جنس بیشتر باشد شناخت آنها از همدیگر کمتر شده و این مساله موجب می‌شود انسجام خانواده زیر سوال برود.

معیدفر تاکید کرد: امروز دیگر صرفا ارتباط جنسی یا فرزندآوری هدف ازدواج نیست بلکه دو جنس به عنوان دو انسان می‌خواهند با یکدیگر تعامل داشته باشند و با تفاهم زندگی کنند و اگر تمام مدت آنها را از هم جدا کنیم نمی‌توانند به شناخت از یکدیگر دست پیدا کنند، بنابراین خشونت خانگی افزایش پیدا می‌کند.

او در توضیح عواقب دیگر این کار، با اشاره به کاهش حس اعتماد به نفس زنان گفت: افزایش تجاوز جنسی، فحشا و کلیشه‌های جنسیتی منفی نیز از دیگر مواردی است که ممکن است با تفکیک جنسیتی رخ دهد چرا که باعث می‌شود افراد فقط جسم یکدیگر را ببینند و تابوی سکسی تقویت شود. ضمن این که این کار فرصت‌های ازدواج جوانان را کمتر کرده و ازدواج‌های خیابانی را بیشتر می‌کند که خود این مساله افزایش میزان طلاق را در پی خواهد داشت.

تفکیک جنسیتی، مخالفت با آموزش زنان در سطح عالی

در ادامه این جلسه نیز دکتر شهلا اعزازی درباره موضوع «تفکیک جنسیتی: حمایت‌های دولتی از مردان» نظرات خود را مطرح کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که به نظر می‌رسد اقداماتی در جهت نامرئی کردن زنان در فضاهای عمومی در حال صورت گرفتن است، گفت: شاید بتوان گفت بحث تفکیک جنسیتی نیز به نوعی مخالفت با آموزش زنان در سطح عالی است.

اعزازی در ادامه تاریخچه‌ای از آموزش زنان ارائه کرد و گفت: آموزش دختران در ایران در حدود صد سال است که آنچنان بحث‌برانگیز نبوده است. ما قبل از مشروطه اولین مدارس دخترانه را داشتیم که با آن خیلی مخالفت شد. اما با وجود این، از اولین اقداماتی که زنان در زمان مشروطه انجام دادند دو نکته را به طور مشخص می‌توانیم ببینیم. یکی این که درخواست آموزش برای دختران داشتند و بعد درخواست حضور در عرصه عمومی و انجام فعالیت‌های اجتماعی.

او ادامه داد: کنگره نسوان شرق که در تهران تشکیل شده بود سال 1311 در مورد آموزش درخواست‌هایی داشت از جمله تساوی در آموزش، تعلیمات اجباری، مدارس صنعتی برای دختران، یکسان شدن مواد درسی، تالیف کتاب برای کودکان، تدریس زبان ملی و ایجاد کودکستان.

این جامعه شناس اضافه کرد: پس از تاسیس دانشگاه تهران برای زمان کوتاهی از تحصیل دختران در این دانشگاه ممانعت می‌شد تا اینکه از ورود مهرانگیز منوچهریان برای تحصیل در رشته حقوق مخالفت کردند و او نامه‌ای به نخست وزیر وقت نوشت و به وی اجازه دادند به تحصیل در دانشگاه بپردازد و بعد از او دختران دیگر هم وارد دانشگاه شدند.

اعزازی ادامه داد: از 1335 در همه زمینه تعداد زنان بیشتر شد، البته همیشه از مردان کمتر بودند. به نظر می‌رسد در وضعیت حاضر خانواده یک نهاد بسیار مهم تلقی می‌شود و اقدامات مهمی برای پا برجاماندن خانواده صورت می‌گیرد اما کدام خانواده؟ خانواده‌ای که در آن اقتدار مرد زیاد است. به طوری که دیده می‌شود بیشترین امکانات و تسهیلات برای مردان در نظر گرفته می‌شود از قبیل کاهش مهریه، ازدواج موقت، ازدواج مجدد و دادن آزادی‌ها و اقتدار مورد نظر به مردان.

عضو انجمن جامعه‌شناسی تصریح کرد: بعد از انقلاب طرح‌های فراوانی در جهت تحکیم بنیان خانواده ارائه شد ولی آمارها نشان می‌دهد که در سایه این طرح‌ها، مهریه‌ها بالاتر رفت و سن ازدواج و همچنین میزان طلاق‌ها افزایش یافت.

اعزازی به تبعات تفکیک جنسیتی اشاره کرد و افزود: با محروم کردن دختران از تحصیل، مانعی برای اشتغال زنان و دستیابی به منابع مهم اقتصادی برای آنها به وجود می‌آید و آنها مجبور به در خانه ماندن و انجام کار خانگی بدون دستمزد می‌شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مسوولان به جای بررسی این موضوع که چرا قبولی‌ها به این صورت است که شصت درصد را دختران شامل می‌شوند و شاید بتوان دلیل آن را در این دید که پسران به این فکر می‌کنند که با لیسانس نمی‌توان کار پردرآمدی به دست آورد، به سمت چنین تبعیضی رو آورده‌اند.

این جامعه‌شناس در ادامه صحبت‌هایش گفت: مسئولان فکر می‌کنند با تفکیک جنسیتی بسیاری از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد در صورتی که دانشگاه محیط به مراتب بهتری نسبت به بیرون است و حتی درمورد حجاب می‌توان دید که در دانشگاه بسیار بیشتر از خیابان‌ها رعایت می‌شود.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    50 7
    به نظر من خانم حسن میری صحیح میفرمایند با تفکیک جنسی مشکل حل نمیشه بلکه بیشتر نیز میشه کسانی که تصمیم به تفکیک جنسیتی گرفته اند خود مشکل آفرینی میکنند . اول بیاند فکری به حال فارغ التحصیلان بگیرند که پس از سالها هنوز کاری ندارند سپس تصمیم کبری را عملی کنند .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    29 5
    چرا نميشه! كافيه تهديد كني يكي 2بار هم كتك بزني اون وقت ميشينه خونه ولي انصاف نيست ادم اين كارا رو بكنه خدا همه رو ازاد افريده هيچ كس حق نداره به كسي ديگه زور بگه براش تعيين تكليف كنه.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    40 7
    نه تنها این تفکیک جنسیتی دارای تبعات جبران ناپذیری خواهد بود، بلکه تفکیک جنسیتی در دوره‌های آموزشی قبل از دانشگاه نیز باعث عدم درک و شناخت کافی دو جنس از یکدیگر خواهد بود. ما هم اکنون تبعات این موضوع را در برخی از جوانان میبینیم که در ارتباط با جنس مخالف دچار مشکل می‌باشند.
    • محمد IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      6 8
      بي فكر . يكي هم مثل تو اين وسط فكر ميكنه فرقسوراي جامعه شناسي داره.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    8 69
    به نظر من تفکیک جنسیتی در دانشگاه لازم هست چون تمرکز دانشجو به مطالب درس بیشتر خواهد شد.
    • ثبت IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      23 3
      دوران مدرسه که جدا بودیم (خدایی روراست باشیم) همش فکرمون چی بود؟؟؟؟؟ اگر دانشگاه و پارک نشه با جنس مخالف حرف زد و بیشتر شناخت فقط میمونه یک جا که اونجا هم نمیتونن کنترل کنن ..
    • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      16 0
      دانشجویان رشته های تک جنسیتی پسر وقتی در سن 25 سالگی تازه وارد مقاطع بعدی در دانشگاه های مختلط می شوند سوژه عام و خاص اند چون تازه عین پسربچه 17-18 ساله برای دانشجویان دختر ایجاد مزاحمت می کنند
  • امير IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    8 53
    اين مطلب هم خواندني است: بعض افراد بی‌اطلاع، نگاه ظاهری به غرب و اروپا و آمریکا می‌کنند، و یک زن را می‌بینند که مثلاً وزیر یا وکیل شده است امّا هزاران زن را که در نهایت محرومیت‌های اقتصادی گوناگون هستند نمی‌بینند. خانه‌داری زن از اشرف کارها است. زن خانه‌دار بیکار نیست. مرد هم که مشاغل بسا سخت بیرون را عهده‌دار است جهاد فی سبیل الله است. کارهای پر زحمت و سخت به عهده مرد است.ما باید به تعالیم اسلام افتخار کنیم. تفکیک جنسیتی برای سلامت جامعه شرط اساسی است. چادر و رعایت محرم و نامحرمی و اختصاص‌ یافتن بعض مشاغل به زن، و بعض مشاغل به مرد بر اساس همین تفکیک لازم جنسیتی و ترتیبات و ضوابط آن است.
    • بدون نام US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      27 4
      آقا شما خودتو درست کن و پاک بودن رو یاد بگیر بقیه رو محکوم و محدود نکن
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    3 20
    فمنیستها دور هم جمع بودن!
  • عرش IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    17 4
    1. «امروز دیگر صرفا ارتباط جنسی یا فرزندآوری هدف ازدواج نیست» مگر قبلا این طور بوده است. 2. «ضمن این که این کار فرصت‌های ازدواج جوانان را کمتر کرده و ازدواج‌های خیابانی را بیشتر می‌کند که خود این مساله افزایش میزان طلاق را در پی خواهد داشت.» تا حالا که تفکیک جنسیتی نداشته ایم. هم سن ازدواج و آمار طلاق افزایش داشته است.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    19 2
    زنها رو خونه نشین کنین؟؟؟!!!!! وا چه حرفا!!!! پس خرج زندگی رو کی در بیاره؟؟؟!!!! یه چیزی میگیا......
  • محمد IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    19 1
    سانسور هيچ وقت راه حل نبوده . چرا نبايد پسران و دختران از امكاناتي برابر و توام با مشاركت هم ديگه بهره مند شن ؟ مگر خداوند مرد و زن را در دو سياره متفاوت آفريد ؟ اينكه مسائل امروز پيش اومده به خاطر ضعف تصميم گيري مسئولان بوده. چرا نبايد مشاركت پسران و دختران از سن هاي پايين تر و با نظارت و رشد عقلي سالم صورت بگيره. چرا بايد يه پسر 14 ساله از يك دختر فكري در مورد "مسائل جنسي" و "دوستي پنهاني" و "حس بزرگ شدن به وسيله دوستي با دختر" و "جلب توجه و نظر دوستانش با داشتن دوستي با جنسيت دختر" داشته باشه؟ از پايه با بي تدبيري و عدم توجه به راهكار هاي ديني و فرهنگي برداشتيم سانسور و تفكيك كرديم . حالا هم واسه حل مشكلات اخلاقي و ... باز ميخواهيم تفكيك كنيم.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    18 8
    به نام خدای مهربان علم آمار و بسیاری از ابزارهای تصمیم گیری علمی تا کنون کشف شده و در تمامی کشورهای توسعه یافته جهت تصمیم گیری استفاده می گردد، اینکه عده ای از سر سلیقه بخواهند با نمونه گیری های غیر علمی و مدارک غیر مستند تفکیک جنسیتی راه بیندازند، بسیار تمسخر آمیز می باشد. در این مسئله بسار مشاهده، حرف های غیر علمی، با استناد به نمونه های غیر جامع، از سوی مسئولین زده می شود، به نظر می رسد در شرایط فعلی، حذف سرمایه انسانی زنان از فعالیت های اقتصادی، علمی واجتماعی بزرگترین ضربه ایست که استکبار در پوشش اسلام گرایی می تواند به ممالک اسلامی وارد نماید، امیدوارم این طرح با شکست روبرو شود.
  • دامون IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    15 0
    تو دانشگاه های معروف دنیا مثل اکسفورد که دانشجویان دختر و پسر که مختلط هستند کیفیت علمی دانشگاه اومده پائین ؟
  • دانشجو IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    17 1
    من با تفکیک جنسیتی مخالفم .حتی عقیده دارم باعث بسته شدن فکر مردم از همون دوران کودکی میشه.بهتره روابط رو آزاد بذارن ولی کنترل شده روش نظارت داشته باشن.
    • مهدی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      0 8
      این فرمایش شما بر خلاف اصول تربیتی و اصول اخلاق گفته شد. آیا شما با شعار بسته نشدن فکر فرزندتون بهش اختیار می دید مدرسه بره یا نره؟ با جنس مخالف بودن چه نتیجه ی مثبتی داره جز اینکه انسان یک پیکره ی ذهنی از جزئیات جسم و روح افرادی که تجربه کرده خواهد داشت و دنبال یک موجود نایاب خواهد گشت؟ کسی که اگر هم پیدا کرد و با اون ازدواج کرد به احتمال قوی به آمار طلاق رسمی یا غیر رسمی خواهد پیوست. می دویند؟ مشکل ما اینه که هم ازدواج در جامعمون ارزشه هم نمی فهمیم ازدواج یعنی چی؟ ازدواج یعنی انحصار غریزه و عاطفه ی جنسی به یک نفر، بدون زمینه ی قبلی!