۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۰

هفته نامه مثلث نوشت:

سینمای فیلم بغض نماینده خوبی برای سینمای نسل جوان ماست. این را کیوان کثیریان می‌گوید که «بغض» را دوست داشته و فکر می‌کند چون مهاجرت این روزها پس ذهن خیلی از آدم‌ها هست، پرداختن به آن حتماً ضرورت دارد.
در تبلیغات فیلم بغض مدام گفته می‌شود که این فیلم، فیلم دهه شصتی‌هاست؛ به‌نظر شما آیا این فیلم در مورد دهه شصتی‌ها ساخته شده یا برای آنها؟
مگر اهمیتی هم دارد که فیلم برای دهه شصتی‌ها باشد یا در مورد آنها؟ به نظر من یک اثر هنری از جمله یک فیلم نمی‌تواند مخاطب خودش را انتخاب کند؛ نمی‌تواند بگوید که برای چه کسی ساخته شده است. به عقیده من با یک روند دموکراتیک، هرکسی می‌تواند فیلم را ببیند و هرکسی می تواند مخاطب فیلم باشد.
اما از حیث سوژه باتوجه به اینکه قهرمانان این فیلم جوان‌ها هستند و مسئله جوان‌ها به همه اعضای جامعه از خود جوان‌ها گرفته تا والدین آنها و مسئولان فرهنگی اجتماعی و سیاسی مملکت که در مورد آنها تصمیم می‌گیرند، مربوط می‌شود، باید گفت مخاطب این فیلم، همه هستند. به عقیده من حتی یک فیلم کودک هم نمی‌تواند ادعا کند که مخاطب مشخصی دارد و تنها برای کودکان ساخته شده است.
پس فکر می‌کنید این همه تأکید براینکه فیلم بغض، فیلم دهه شصتی‌‌هاست چه دلیلی دارد؟
من فکر می کنم به هرحال اینها، تمهیدات تبلیغاتی است و اشکالی هم ندارد. در زمان نمایش فیلم سعی می‌شود با جملاتی مانند آنچه برای فیلم بغض انتخاب شده است، فیلم را توصیه کرد. یا مردم را به دیدن آن ترغیب کرد، اما من شخصاً به این مسئله که فیلم درباره یا برای دهه شصتی‌ها باشد اعتقاد ندارم. اما این فیلمی است که سعی شده است توجه ویژه‌ای به جوانان دهه شصتی که زیر 30 سال هستند داشته باشد.
این فیلم چقدر می‌تواند برای بیننده آن احساس خوبی به وجود بیاورد؟ منظورم این است که مخاطبان چقدر فیلم را دوست خواهند داشت؟
من نمی‌توانم از طرف مخاطبان صحبت کنم. مخاطبان باید خودشان نظر بدهند که آیا این فیلم را دوست داشته‌اند یا نه. این مسئله که مخاطبان این فیلم را دوست داشته‌اند یا نه. می‌تواند با معیارهایی مثل فروش فیلم با چیزهایی مانند آن مشخص شود، اما من به عنوان یک مخاطب فکر می‌کنم فیلم به مسائل یک قشر بسیار مهم پرداخته است. قهرمانان فیلم زیر 30 سال هستند و کشور را ترک کرده‌اند، معنی‌اش این است که احتمالاً در داخل کشور اوضاع خوبی نداشته‌اند و دنبال شرایط بهتری بوده‌اند. مهاجرت، این روزها پس ذهن بسیاری از جوان و برخی افراد جامعه است، بنابراین پرداختن به این مسئله می‌تواند برای همه جذاب باشد. حرف این فیلم هم برای جوانان می تواند قابل‌توجه باشد و هم برای مسئولانی که موظف هستند شرایط مناسب زندگی مردم کشورشان فراهم کنند.
30119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =