۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۵

روزنامه مردمسالاری در سرمقاله خود با عنوان«آقای خاتمی! حال نوبت شماست» نوشت:

 *اصلاح‌طلبان سراسر کشور، 19 آبان در همایش ملی: «تبیین طرح مناسک» (مجمع نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور) گرد هم آمدند و پیرامون چرایی و چگونگی حضور یا عدم حضورشان در انتخابات‌های پیش روی، یعنی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به گفت‌و‌گو نشستند. در این همایش 12 نفر از چهره‌های سرشناس، مطرح اصلاح‌طلب، دبیران کل احزاب یا اعضای شوراهای مرکزی احزاب یا اعضای برجسته و شخصیت‌های مستقل و مشهور به سخنرانی پرداختند و به همین تعداد هم چهره‌هایی مشابه که در همایش حضور یافته‌ بودند، برای سخنرانی اعلام آمادگی کردند که زمان در نظر گرفته شده برای همایش امکان سخنرانی برای آنان نداشت. این همایش با یک قطعنامه که به طور واقعی برگرفته شده از محتوای سخنان ایراد شده بود تکلیف را مشخص کرد.
*آنچه که در سخنان و قطعنامه‌ همایش برجسته بود، این بود که اولا اصلاح‌طلبان از هیچ اصولگرا حمایت نخواهند کرد، ثانیا در انتخابات‌های ذکر شده فوق، حضور فعال خواهند داشت، ثالثا اگر خاتمی برای نامزدی اعلام آمادگی نماید، اجماع اصلاح‌طلبان بر او قطعی است و اگر به هر علت این مورد محقق نشود با روشی دموکراتیک که در طرح مناسک پیشنهاد شده است، با نظر و رای مجمعی به نام مجمع نخبگان سراسر کشور به اجماع خواهند رسید و بر یک نامزد متمرکز خواهند شد.
*بعد از این رویداد در فضای یخ‌زده که اصلاح‌طلبان خود، برای خود تصمیم گرفتند و فضای جدیدی را برای ایفای نقش موثر و قرار گرفتن در کنار مردم خلق کردند، اکنون نوبت خاتمی است که اولا بر تردیدها فائق آید و برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کند تا فرصت فضاسازی و به وجود آوردن جریان اجتماعی قوی از دست نرود. زیرا برای کناره‌گیری، چنانچه شرایط حداقلی حاصل نشود تا یک روز قبل از روز انتخابات هم فرصت هست، اما برای ایجاد یک جریان فعال آگاهی‌بخش و ایجاد انگیزه برای همراهی در علاقمندان بالقوه و بالفعل در آوردن استعدادهای مورد اتکا به زمانی حداقل یک ساله نیاز است بنابراین حتی اگر از هم اکنون در صحنه حاضر شویم، باز هم دیر است، پس لازم است بر تردیدها فائق آییم و به قول خودتان با نگاه به آینده بدون پشیمانی از گذشته باید تکلیف را روشن کرد. ثانیا چنانچه به هر علت تصمیم بر عدم حضور دارند، صحنه‌گردانی موضوع را در دست گیرند و فرآیند اجماع در یک اقدام دموکراتیک را هدایت کنند. این معنا مسلم است که خاتمی بنا بر سیره و روش گذشته و مخالفتی که با قهرمان‌سازی داشته و دارد، هرگز بدون نظر مجموعه اصلاح‌طلبان، فردی خاص را تایید نخواهد کرد و اصولا خاتمی با این هویت خاتمی است که اهل تحمیل نبوده و نیست، بنابراین موضوع را به فرآیندی دموکراتیک محول خواهد نمود. این فرآیند نمی‌تواند از دل این جبهه یا آن جبهه که بخشی از اصلاح‌طلبان را نمایندگی می‌کنند، بیرون نخواهد آمد، باید به فرآیندی فراگیر آن طور که طرح مناسک تبیین شده در همایش اخیر پیشنهاد داده است چنین امری محقق شود.
 /29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    باز هم بوي قدرت به مشام رسيد و اصلاح طلبان به فكر اجماع افتاده اند . با آنهمه خيانتهاي آشكار و پنهانشان چطور رويشان ميشود دوباره حرف از حضور در انتخابات بزنند حتما اگر دوباره راي نياوردند همه را متهم به تقلب و تباني ميكنند و شايد مشتي انسانها ي خام و مغرض را به خيابانها بكشانند .
    • احسان IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      60 3
      فکر کنم این کامنت را آقای حسین شریعتمداری اینجا گذاشته.
    • فرزاد IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
      42 2
      این قبیب اظهار نظرها از جانب شما و امثال شما فقط به خاطر این است که میترسید، و همه چیز را خوب میدانید اما چون منافعتان با آمدن انسان های کاردان به خطر می افتد به دستوپازدن میافتید.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    مامنتظر سید بزرگوارهستیم وبا جان ودل حمایت اش میکنیم تا این مردم نجیب ووفاردار از این گرداب گروه انحرافی خارج شوند.
  • رضا IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    فقط سیدمحمدخاتمی ولاغیر
  • بدون نام EU ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    سلام سید ما هم منتظریم با یک یا الله جلو بیاییذ
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    سید جان تردید رو کنار بذاز ما همه منتطریم.
  • seyed mostafa IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    فارغ از هر زنده باد و مرده باد. اصلاحات با این کار معنی واقعی دمکراسی را در ایران به نمایش می گذارد.
  • محمد رضا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    درود خدا بر خاتمی و سلام بر همه کسانی که سعادت بشریت اندیشه وامال انهاست.
  • مجتبی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    تو رو خدا یکی بگه چه خبره...هنوز یادمون نرفته سال 88
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    کسانی که 8سال پیش به خاتمی توهین کردند و اورا نا لایق دونستند الان قدرشو میدونن ... خاتمی سیاست داشت که در دوره قبل انصراف داد و حال همه مطمئن هستند اگر بیاید صد درصد او رای خواهد آورد.. درود بر سید خندان .. دلمان برای لبخندت تنگ است سید
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    اتفاقا بهتره بذارین دقیقه نود برگ برندتوت را رو کنید...چون اینجوری اصولگرا ها تا دقیقه نود دور خودشون میگردن و کاری برای تخریب نمیتونن بکنن..مثل سال 76 که سید یک ماهه نسخه همشون رو پیچید..کلا عجله کاره شیطونه.....
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    177 7
    امیدوارم هر کس بیاید جدای از لج و لجبازیهای سیاسی قبل از هر چیز اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را سر و سامانی ببخشد...به نظرمن هم بهترین گزینه سید عزیزمونه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    سید عزیز بخاطر اینکه دوستت دارم این کار را نکن. می خواهی چی را اصلاح کنی؟ فقط خودت رو با این کار فدا می کنی. اگر اختیاراتی قابل توجه داشتی بسم ا... و اگرنه همونی می شه که گفتم. مطمئنم که خیلی سیاس تر از اون چیزی هستید که همگان فکر می کنند. ولی بدون هرکاری بکنی دوستت داریم. خدا پشت و پناهت.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    51 3
    به نظر من نه تنها در ایران که بیشتر مردم مایل به آقای خاتمی هستند که در دنیا هم آقای خاتمی چهره ممتازی دارند که این می تواند روابط بین المللی نه چندان خوب ما را بهبود ببخشد و ما مردم را از این وضعیت بغرنج داخلی و خارجی برهاند البته ناگفته نماند که شاید هرکس دیگری هم بیاید و واقعا بخواهد اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشد در دلش تردید وجود داشته باشد چون واقعا شرایط خوب نیست و زمان زیادی لازم دارد
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    30 3
    به نظر من نه تنها در ایران که بیشتر مردم مایل به آقای خاتمی هستند که در دنیا هم آقای خاتمی چهره ممتازی دارند که این می تواند روابط بین المللی نه چندان خوب ما را بهبود ببخشد و ما مردم را از این وضعیت بغرنج داخلی و خارجی برهاند البته ناگفته نماند که شاید هرکس دیگری هم بیاید و واقعا بخواهد اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشد در دلش تردید وجود داشته باشد چون واقعا شرایط خوب نیست و زمان زیادی لازم دارد
  • کاکتوس IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    1 80
    با توجه به سابقه جناب خاتمی در قضایای فتنه 88 ورود ایشان به عرصه انتخابات با توجه به چهارچوب ها و قوانین جاری نظام در خصوص تایید صلاحیت ایشان, صد در صد غیر ممکن است . و این موضوع بر خاص و عام واضح و مبرهن است ,در واقع اصلاح طلبان با زیرکی دارند چیزی را پیش کش جناب خاتمی میکنند که ان چیز هرگز در اختیار انان نیست تا با این کار اولا بتوانند به باز سازی گروه خود با به میدان کشیدن افرادی(که اگر تا کنون محاکمه نشده اند باید سپاسگذار رافت جمهوری اسلامی باشند)بپردازند و دوما بتوانند عدم اقبال مردم به کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات اتی را توجیه نمایند .
    • احسان IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      13 1
      رافت جمهوری اسلامی را خوب اومدی.
    • بدون نام IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      9 1
      بعد می پرسن چرا پنج میلیون متخصص و مهندس و پزشک مهاجر داره این کشور شصت میلیونی
  • معین EU ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    70 3
    سید عزیز خواهش می کنیم بیا ...تردید نکن
  • اصلاح طلب واقعی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    8 70
    اصلاح طلبان کاندید نداشته باشند بهتر است. چراش بمونه
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    59 3
    سید هر چی که بود هست حداقل گندم نمای جو فروش نبود و نیست من مطمعنم که اگر این دوره چه خود سید ویا یک اصلاح طلب بیاید برنده هست فقط و فقط اوضاع اقتصادی و دیپلماسی خارجی در اولویت باشد
  • مجید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    59 6
    با سلام واحترام دراین شرایط بغرنج باید از نامزدی که بتواند کشور را از این بحران مدیریت کند حمایت الزامی است که به نظر من اقای خاتمی میتوانند این وضعیت را با پشتوانه رهبری و اقای رفسنجانی مدیریت کنند. انشاالله با درایت مسولین از این برهه زمانی نیز گذر خواهیم کرد.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    36 2
    خاتمی دوستت دارم
  • احسان IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    20 1
    مسئله این است که اگر اصلاحطلبان سریع شروع کنند اصولگرایان هم فرصت کافی دارند تا بر علیه آنها متحد شوند.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    30 3
    خاتمی خیلی طرفدار داره... هم این وری هم اون وری...
  • مهدی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    28 2
    هیچ شکی وجود نداره اگه اقای خاتمی بیاد پیروز انتخابات خواهد بود... فقط باید دید نحوه برگزاری انتخابات به چه صورت است!! چون مهم رای دادن نیست مهم صیانت از اراء ملت است.
  • کوروش IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    8 0
    باآمدن آقای خاتمی خیلی ازمشکلاتمون حل میشن ....امیدرارم ملت ایران اینبار قدراین بزرگوارو بدونن.