جراحی زیبایی در ایران بسیار فراگیر شده است. اما رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران می گوید تعداد بالایی از جراحی های پلاستیک، توسط 7 هزار پزشک بدون مجوز انجام می شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ این خبر را کمال سید‌فروتن در نشست خبری ششمین کنگره بین المللی رینوپلاستی پیشرفته که پنج شنبه این هفته (25 آبان) در بیمارستان امام خمینی برگزار می شود، داده است.

او گفت: اکنون فقط 230 فوق تخصص جراحی پلاستیک در کشور وجود دارد اما حدود 7 هزار پزشک در سراسر کشور بدون آنکه مجوز جراحی پلاستیک و زیبایی داشته باشند مشغول فعالیت هستند.

او مقصر را سازمان نظام پزشکی دانست: "سازمان نظام پزشکی کارایی لازم را ندارد. متأسفانه نظام پزشکی یکی از ارگان‌هایی است که آن طور که باید قدرت اجرایی ندارد و در حد ارگانی مشورتی عمل می‌کند."

سید‌فروتن گفت: یکی از مشکلات ما آگاهی نداشتن مردم برای مراجعه و انجام جراحی‌های زیبایی است. وقتی بدون هیچ گونه تاییدیه علمی آگهی برای جراحی زیبایی در رسانه‌ها درج می‌شود مردم چگونه می‌توانند متخصص واقعی را بشناسند. ما بارها و بارها به نظام پزشکی مراجعه کرده‌ایم ولی نتیجه‌ای ندیده‌ایم خود نظام پزشکی با دریافت 30 هزار تومان مجوز حق نشر آگهی می‌دهد.

او قانون نظام پزشکی را پر نقص دانست و گفت: مربوط به 40 سال پیش است و باید تغییر کند چرا که در این قانون به پزشک عمومی اجازه می‌دهد که هر کاری را انجام دهد مگر اینکه مشکلی ایجاد شود یا شکایتی از وی صورت گیرد. 40 سال پیش فقط یک دوره پزشکی عمومی بود و یک دوره جراحی بود، ولی اکنون برای هر بخشی از بدن یک فوق تخصص به وجود آمده که در این راستا باید مرز‌بندی‌ها مشخص شود و قانون نیز تغییر کند.

 

وقتی پزشک عمومی، جراح پلاستیک می شود

به گفته رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران قانون نظام پزشکی به پزشک عمومی اجازه می‌دهد نام 3 عنوان خدمات پزشکی را در زیر تابلوی خود درج کند: اگر قرار است یک پزشک عمومی کار جراح پلاستیک را انجام دهد پس برای چه سه سال عمر خود را برای گذراندن دوره تخصصی بگذراند.

فروتن به اقدامات اخیر قوه قضائیه برای سر و سامان دادن به کار جراحان پلاستیک اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه اکنون وارد موضوع شده و با کمک گرفتن از وزارت بهداشت، جراحان پلاستیک و سازمان نظام پزشکی امیدواریم تا تمام گروه‌ها به یک راهکار عملی برسند تا مردم بیش از این گمراه نشوند.

نکته قابل تاملی که رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران به آن اشاره کرد، قیمت دستمزد متخصصان زیبایی بود: قیمت‌های سرسام‌آور دلیلی بر اینکه مردم به غیر متخصص رجوع کنند نیست. قیمت‌های سرسام‌آوری در بین جراحان پلاستیک وجود ندارد و همه دستمزدهای این قشر تقریباً یکسان است.

به گفته او متخصصان این رشته معمولاً همه عوامل را برای جراحی زیبایی یک فرد در نظر می‌گیرند و ممکن است 20 درصد افرادی که به مطب‌ها مراجعه می‌کنند نیازی به جراحی نداشته باشند: جراحی زیبایی بینی اکنون بیشتر چشم و هم چشمی شده تا یک ضرورت. قبلاً این فردی که جراحی انجام می‌داد چندان مایل نبود تا کسی از موضوع مطلع شود ولی الان چسب‌ها را به گونه‌ای روی بینی می‌گذارند تا همه متوجه شوند فرد بینی خود را عمل کرده است.

وی در مورد میزان تبحر پزشکان ایرانی در زمینه جراحی پلاستیک گفت: به دلیل افزایش تعداد جراحی‌های بینی در کشور پزشکان ما تبحر خیلی زیادی نسبت به یک پزشک اروپایی و آمریکایی دارند. در اروپا و آمریکا تعداد انگشت‌شماری هستند که در هفته چند عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند ولی در کشور ما یک فوق تخصص روزانه تا چهار عمل جراحی بینی هم انجام می‌دهد.

فروتن گفت: هیچ آماری برای جراحی بینی در ایران وجود ندارد، چون هیچ نوع عمل جراحی ثبت شده نیست ولی تزریق بوتاکس و چربی چه در ایران و چه در دنیا بیشترین میزان جراحی‌های زیبایی را به خود اختصاص داده است.

 

"متخصص جراحی پلاستیک" نداریم

اما پزشکان غیرمتخصص چگونه بیماران را اغفال می کنند؟ دراین باره و در همین نشست حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: جراحی پلاستیک یک رشته فوق تخصصی است و جراحان عمومی پس از گذراندن یک دوره سه ساله موفق به اخذ آن می‌شوند. برخی جراحان عمومی یا تخصص‌های دیگر در تابلوهای خود عنوان "متخصص جراحی پلاستیک" را قید می‌کنند، در حالی که چنین تخصصی تعریف نشده است که در واقع برای سوء استفاده از ناآگاهی مردم این عنوان به کار می‌رود.

به گفته او عمده اشکالاتی که در جراحی‌های رینوپلاستی به وجود می‌آید مربوط به افرادی است که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند: نهادهای نظارتی به دلیل اینکه این نوع اعمال جراحی وابسته به بیمارستان نیستند، آن طور که باید نمی‌توانند در این حیطه ورود کنند و از سویی اقتضای بازار درمان و تقاضا برای انجام جراحی زیبایی بینی سبب شده تا افرادی از سایر گروه‌های پزشکی بدون داشتن مهارت‌های لازم و به قصد کسب سوء، به انجام این اعمال اقدام کنند.

 

ایران رکورددار جزاحی زیبایی بینی

محمد‌حسین حسامی رستمی، دبیر علمی ششمین کنگره رینو‌پلاستی پیشرفته در این نشست خبری گفت: گر چه این عمل در ترکیه و آمریکا هم بسیار شایع است ولی به نسبت جمعیت ایران بیشترین آمار جراحی پلاستیک را در دنیا دارد و مؤید آن مقاله‌ای است که توسط یک محقق انگلیسی با عنوان، «تهران پایتخت رینوپلاستی دنیا» به چاپ رسیده و در آن ایران را رکوددار جراحی پلاستیک ایران در دنیا عنوان کرده است.

به گفته او رینوپلاستی نژادهای مختلف ایران یکی از موضوعات ششمین کنگره رینو‌پلاستی پیشرفته است: ما در غرب کشور بینی‌هایی با مدل‌های آسیایی در شمال ایران و در مرکز بینی‌هایی با مدل قفقازی (استخوانی کشیده و بلند) و در جنوب ایران بینی‌هایی با پوست ضخیم و تیره‌تر (نگروئید) داریم. البته به دلیل ازدواج‌های نژادهای مختلف این مدل‌ها مخلوط شده اما تجربیات زیادی در زمینه این سه مدل بینی وجود دارد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    23 2
    این همه ادم بیکار برند شناسایی کنند 7000را نکنه حتماباید دختر یکی ارز اقازاده ها دماغش خراب بشه
  • بدون نام US ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    19 8
    7 هزار دکتر بدون مجوز جراحی میکنن؟؟؟! بعد به 20 هزار تومن گرانفروشی یک سوپر مارکت گیر میدن!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    10 0
    به به چه مملکت گل و بلبلی!
  • بدون نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    1 13
    آقای دکتر فوق تخصص و رییس انجمن به هر طریق قانون حتی اگر مال 100 سال پیش هم باشه(چه برسه به 40 سال)لازمالاجراست وبه پزشک عمومی بعد از 7 سال درس خوندن اجازه داده در این زمینه ها هم کار کنن.هروقت قانونش تغییر کرد شما حق دارید.ضمنا یه نگاه به مهرتون بندازین که به خاطر همین شماره نظام پزشکی قانونی شده و لطفا به نظام پزشکی که یکی از بزرگترین و منسجم ترین تشکلهای صنفی کشوره توهین نکنید.
  • بدون نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    10 4
    خوب چرا متخصص نداریم که پزشکهای عمومی جراحی می کنند؟ غیر از اینه که یک عده اون بالای وزارت بهداشت و درمان برنامه ریزی درست بر اساس نیازهای جامعه نکردند؟ چرا مثلا مهندس مکانیک این همه داریم ولی متخصص زیبایی نداریم که پزشکهای عمومی غیرقانونی فعالیت کنند! واقعیت چیز دیگریه! واقعیت اینه که متاسفانه جامعه پزشکی سودجو ،پرتوقع و طلبکار بار می آد!!! و یک عده قلیلی با گروگان گرفتن سلامت جامعه و ایجاد محدودیت در تعداد دانشجوهای پزشکی بدنبال ایجاد بازار مکاره برای خود و همکاران هستند!! خبرآنلاین اگر واقعا بفکر رفع نواقص هستی چاپ کن!
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    1 0
    خوب به جفتش باید گیربدن
  • سعید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    10 0
    ""تذکر پلیس به ۶۰ بیمارستان تهران به دلیل بدپوششی پرستاران """ این تیتر خبری هست که در همین صفحه قابل مشاهده است !!! جالب اینجاست که به قول خودتون "۷ هزار پزشک بدون مجوز، در ایران جراحی زیبایی می کنند " بعد پلیس به فکر پوشش پرستاران است ! یعنی شناسایی این پزشکان غیر مجاز سخت تر از شناسایی افراد مجرم خطرناکه ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    7 3
    هيچ پزشك عمومي عمل زيبايي بيني انجام نمي ده شايد منظور اقاي دكتر برداشتن چند تا خال و ميخچه هست كه تو مطب پزشكان عمومي انجام ميشه و در اين حد طبق قانون مجازند. منظور از 7هزار پزشك بدون مجوز جراحان عمومي و متخصص گوش و حلق و بيني هستند كه مجوز جراحي دارند اما در مورد جراحي بيني بين اين گروه ها دعواست كه چه كسي حق جراحي بيني داره وكي نداره كما اينكه جراحان ترميمي و زيبايي معتقدند اين درامد سرشار بايد فقط به اونها تعلق بگيره.به نظر من مشكل اصلي بيماراني هستند كه فقط از روي چشم و هم چشمي خودشون رو دست تيغ جراحي ميدن حالا هر پزشكي ميخاد باشه
    • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
      3 0
      با لیپوساکشن و لیپولیز و . . . خال و ميخچه در میآرن!!!!!؟؟؟؟