همشهری جوان نوشت:

آژانس‌های دوپینگ دنیا مدیون قهارترین ورزشکاران دوپینگی هستند. چرا؟ چون هرچه پیشرفت می‌کنند، به‌خاطر دوپینگ‌های جدید با سیستم‌های خارق‌العاده و منطبق با آخرین علوم طبیعی بدن و پزشکی است.

 آرمسترانگ یکی از ورزشکارانی است که خدمت زیادی به پیشرفت آژانس بین‌المللی مبارزه دوپینگ و آژانس ضددوپینگ آمریکا کرده است. ورزشکاری که نامش در کنار اساطیری چون محمدعلی کلی، مایکل جردن، مایکل فلپس، یوسین بولت، میشائیل شوماخر و بقیه قرار داشت، حالا هیچ افتخاری ندارد.

او با داشتن هفت قهرمانی در مسابقات معتبر دوچرخه‌سواری «توردوفرانس» پرافتخارترین رکابزن تاریخ لقب داشت اما حالا افتخارات شما و او در تور دوچرخه‌سواری فرانسه یکسان است؛ صفر! بله، او بزرگترین دوپینگ را در تاریخ ورزش انجام داده است اما آژانس ضد دوپینگ آمریکا که جدا از آژانس جهانی ضددوپینگ فعالیت می‌کند. پس از سال‌ها او را رسوا کرده و آن را «پیشرفته‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و موفق‌ترین دوپینگ تاریخ» می‌داند.

برای اینکه با اولین قدم استراتژی این دوپینگ خارق‌العاده آشنا شوید، باید به سال‌ها قبل برگردید؛ اوایل تابستان سال 200 که آرمسترانگ و دو هم تیمی‌اش در تیم «پست امریکا» با پروازی شخصی به والنسیا رفتند تا خون بدهند، در اتاقشان در هتل، دو دکتر حضور داشت. مربی تیم هم بود تا شفافیت برنامه آنها را تماشا کند او نظاره‌گر ریختن خون بهترین رکابزنانش در کیسه‌های پلاستیکی حمل خون بود.
یک ماه در مسابقات توردو فرانس، این رکابزنان روی تخت دراز کشیده بودند تا کیسه‌های خونی که به دیوار وصل بود، از طریق یک لوله نازک آرام آرام وارد سیستم گردش خونشان شود. این خون سرد باید خیلی آرام وارد می‌شد تا به قلب شوک وارد نکند. اضافه شدن این خون به بدن معنی‌اش بالا فتن ظرفیت اکسیژن و در نتیجه کم شدن خستگی عضلات و بالا رفتن قدرت بدنی برای ورزشکاران بود. در نهایت آرمسترانگ با اقتدار قهرمان تور شد و در شانزلیزه جشن قهرمانی گرفت. تزریق خون در سال 2000 جدیدترین نوع دوپینگ بود که اصلاً در آژانس‌های ضددوپینگ تعریف نشده بود. روزنامه «نیویورک پست» در شماره‌ای که چندی پیش منتشر کرد دوپینگ سال 2000 آرمسترانگ را دوپینگی از آینده خواند چرا؟ چون سال 2003 برای اولین بار تست دوپینگ خون گرفته شد.
همان سال در مسابقه‌ای در اسپانیا، آرمسترانگ به هم تیمی‌هایش گفت که او تستسترون گرفته؛ هورمونی غیرقانونی که به آن «روغن» می‌گویند هم تیمی‌هایش به او هشدار دادند که مقامات تست دوپینگ در هتل هستند و او هم تصمیم گرفت از مسابقات کنار بکشد تا گیر نیفتد. این اولین بازی نبود که او تستسترون می‌گرفت. او استفاده از تستسترون را از سال 1998 شروع کرده بود. از همان موقع EPO یا همان اریتروپویتین هم استفاده می‌کرد.
در سال 2002، آرمسترانگ هم تیمی‌هایش را به آپارتمانش در خیرونای اسپانیا دعوت کرد. او به ‌آنها گفت که اگر بخواهد به رقابت برای تیمش ا دامه دهد. بایداز برنامه دوپینگ پزشکش که طرفدار دوپینگ است پیروی کند. او حتی از دوستانش هم خواست که به او بپیوندند و تأکید کرد اگر می‌خواهند موفق شوند، باید از این کارها بکنند.
به گزارش نیویورک تایمز، این ماجراها در شهادت هزار صفحه‌ای هم تیمی‌های آرمسترانگ قید شده این شهادتنامه را از آژانس ضددوپینگ آمریکا یا همان USADAمنتشر کرده است. این آژانس گروهی شبه دولتی است که با سیاست مقابله با هر ماده‌ای که عملکرد ورزشکاران را تقویت می‌کند فعالیت دارد.
در آن دوران آرمسترانگ قهرمان واقعی دوچرخه بود و باتوجه به اینکه با سرطان مرگباری مقابله کرده بود و بر آن پیروز شده بود، می‌شد او را با اراده‌ترین و قوی‌ترین دوچرخه‌سواری تاریخ خواند. اما مدارکی که آژانس ضددوپینگ آمریکا منتشر کرد، از او چهره‌ای متقلب، دروغگو و قلدر به نمایش گذاشت که بقیه را هم به دوپینگ و موفقیت از راهی غیراخلاقی تشویق می‌کرد. در بیانیه این آژانس آمده اطرافیان آرمسترانگ علاوه بر اینکه برای او شرایط دوپینگ را فراهم می‌کردند. داروهایی به او می‌دادند تا اثرات دوپینگ، موقتاً هنگام آزمایش از بین برود که خود این کار هم خطرات جانی سنگینی برای او داشته.
چه بر سر افتخاراتش می‌آید؟
بانظر سران مسابقات تور دوفرانس، لانس آرمسترانگ باید 7 میلیون دلار جوایزی که به خاطر قهرمانی‌هایش دریافت کرده را برگرداند. این اما همه ماجرا نیست. او اگر هم این جوایز را برگرداند، هنوز تکلیف قهرمانی‌هایش مشخص نیست. به نفر دوم می‌رسد؟ سران توردو فرانس می‌گویند نه چرا؟ آنها می گویند این هفت سال باید بدون قهرمان بماند و تا ابد این فاجعه یادآوری شود اما روزنامه‌های فرانسوی نظر دیگری دارند. به‌نظر این روزنامه‌ها، دلیل اینکه نمی‌خواهند قهرمانی‌های آرمسترانگ را به نفر دوم بدهند، این است که اصلاً از پاک بودن نفرات دوم این هفت دوره مطمئن نیستند. آنقدر دوپینگ در مسابقات توردو فرانس رایج است که به هیچ‌کس نمی‌توان اعتماد کرد. نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت دوپینگ 10 نفر برتر بین سال 1998 تا 2010 پرداخته است. 10 نفر اول در 13 دوره یعنی 130 جای خالی و جالب است بدانید از این 130 جایگاه، دوپینگ 59 جایگاه قطعی اعلام شده است. یعنی هیچ اطمینانی به 71 نفر دیگر نیست. فاجعه است. نه؟
 

19 301

کد خبر 257372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =