ایسنا نوشت:

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور بر لزوم ایجاد وحدت اسلامی در منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: کشورهای مسلمان می‌توانند با برقراری ارتباط منسجم و قوی با یکدیگر در راستای صلح و آرامش کشورهای خود و منطقه گام بردارند.
علی سعیدلو که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه عراق به بغداد سفر کرده است، پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به وقت محلی در دیدار اسامه النجیفی رییس مجلس نمایندگان عراق، به شیطنت و جنایات انجام شده در منطقه از سوی مستکبران اشاره کرد و افزود: قطعا با وجود همه این شیطنت‌ها و جنایات، آینده منطقه به نفع کشورهای آزادیخواه و صلح‌طلب همچون ایران و عراق خواهد بود.
وی با بیان اینکه "اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت بستر مناسبی برای توسعه همه‌جانبه روابط است"، ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در هر دو کشور،‌ در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه گام بردارند و اراده سیاسی این مهم نیز در بین رهبران سیاسی هر دو کشور وجود دارد. از همین رو باید از این فرصت استفاده و موانع موجود را رفع کرد تا هرچه سریع‌تر شاهد افزایش سطح همکاری‌ها بین تهران و بغداد باشیم.
رییس ستاد توسعه و بازسازی عراق در ادامه، به پیشرفت کشورمان در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، نانوتکنولوژی، هوا فضا و هسته‌یی اشاره کرد و گفت: این پیشرفت‌ها متعلق به تمام کشورهای جهان است و جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا فناوری‌های نوین خود را در اختیار کشور دوست و برادر عراق قرار دهد.
بر اساس این گزارش، رییس مجلس نمایندگان عراق نیز در این دیدار به روابط و سطح عالی همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر زمینه‌های همکاری گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد که می‌توان در راستای گسترش سطح همکاری‌های فی‌ما‌بین از آن استفاده کرد.
اسامه النجیفی با بیان اینکه "ایران امروز دارای تجارب ارزنده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله علم، صنعت و کشاورزی است"، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جهت توسعه زیرساخت‌های عراق نقش بسزایی را ایفا کند اما بیش از همه اینها عراق نیازمند امنیت است و این امر از طریق همکاری‌ها میان کشورهای منطقه همچون جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است.
وی در ادامه به شرایط منطقه اشاره کرد و تاکید کرد: امنیت منطقه باید از طریق کشورهای آن برقرار شود و دخالت نیروهای خارجی در منطقه جز ناامنی چیز دیگری نخواهد داشت.
رییس مجلس نمایندگان عراق با بیان اینکه "منطقه در حال تحولات بسیار گسترده است"، اظهار کرد: امروز تلاش‌های بسیار زیادی در جهت دخالت بیگانگان در منطقه خاورمیانه دیده می‌شود، کشمکش‌هایی که تنها به نفع اسراییل و سلطه‌گران خواهد بود.
النجیفی در ادامه با اشاره به منافع مشترک و تاریخی میان دو ملت ایران و عراق تصریح کرد: تکیه بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور موجب جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور منطقه خواهد شد و ما نمی‌پذیریم که در صحنه تسویه حساب دیگران قرار بگیریم.
وی همچنین به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران امروز نقش مهمی در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه دارد؛ از این‌رو عراق آماده هرگونه همکاری با ایران است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =