۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷

«به جای وضعیت تفکر بهتر است از فضای تفکر بگوییم. در فضای آکنده از ترس، آزادی فکر نیز مجال بروز نمی‌یابد.

ترس هم زاییده خشونت است و هم زاینده آن. آغاز خشونت، پایان گفت‌وگو است... خشونت به هر شکلی اساسا تفکرستیز است؛ چه به شکل سرراست و فیزیکی، چه به شکل ترس منتشر از بی‌پولی که در جهان پول‌مدار و سرمایه‌سالار ترسی نهان و بنیادین است... .» سیاوش جمادی در تازه‌ترین شماره هفته‌نامه «کتاب هفته، نگاه پنجشنبه» مطلبی بلند و دنباله‌دار دارد به نام «آغاز خشونت پایان گفت‌وگو است» که در آن به مفهوم تفکر و مصداق آن پرداخته است. این مطلب بخشی از پرونده نشریه مذکور را به خود اختصاص داده که موضوع آن، «وضعیت کنونی تفکر در ایران» است. در این بخش علاوه بر یادداشت سردبیر نشریه، با مطلب «آل احمدی که نمی‌شناسیمش» چند نکته درباره نقد ماشینیسم و روشنفکر وابسته را از مجید مددی می‌آموزیم. مژگان ایلانلو هم نگاهی دارد به جایگاه شریعتی در تاریخ معاصر ایران. سید عبدالجواد موسوی هم یادداشتی درباره داریوش شایگان قلمی کرده است با عنوان «نیهیلیسم اشرافی» و از احساس دوگانه‌ای که نسبت او دارد گفته است. هم‌چنین با قلم سید مسعود رضوی فقیه با «آرزوها و آموزش‌های فخرالدین شادمان» آشنا می‌شویم و نقد و نظر سید مجید کمالی را درباره دکتر احمد فردید می‌خوانیم: «فردید خود تنها بود و با وجود انبوه شنوندگانش، در حقیقت مخاطبان اندکی داشت. به بیان دیگر، تفکر او در نسبت با دیگر اندیشمندان وطنی، تفکری نابهنگام بود.» سید رضا علوی هم محذوریت‌های دکتر رضا داوری اردکانی را در عرصه روشنفکری امروز بررسی کرده است. گفت‌وگو با حسن نراقی، نویسنده کتاب جریان‌ساز «جامعه‌شناسی خودمانی» هم از مطالب خواندنی این پرونده است.
عباس عبدی در بخش «هفت روز هفت یادداشت» در مطلبی با عنوان «تفاوت مذاکره و مناظره» به مذاکرات ایران و اروپا بر سر مسائل مورد مناقشه پرداخته است و فریدون مجلسی در پاسخ به مجید مددی و دفاع او از وال استریت گفته که «دموکراسی هنوز بهترین است». سید عبدالجواد موسوی هم گویا از اینکه «شغل بعضی‌ها مسلمانی است»، حسابی شکایت دارد. علاوه بر محسن مطلق که یادداشتی درباره پیروزی مجدد بارک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و ناکامی میت رامنی نوشته است، احمد طالبی، امیر جدیدی و علی رنجی‌پور هم در این بخش به موضوعات اجتماعی پرداخته‌اند؛ سرعت غیرمجاز رانندگان خودرو، گرانی شیرخشک و معضل شاسی‌بلند‌سواری!
در بخش «هم سطر هم سپید» مثل هر هفته داستان‌ها و شعرهای تازه‌ای از نویسندگان و شاعران شناخته‌شده و کمتر شناخته‌شده می‌خوانیم. داستان‎‌هایی از جان بنویل و توماس مک‌گوئین و شعرهایی از مهدی ملکی، نادر پناه‌زاده، مریم اسدی و... از این دسته‌اند.
در کنار جناب عشق با «عاشقانه‌های شهرزاد»، فلسفه به زبان آدمیزاد همیشگی را می‌بینیم که آرا و عقاید هراکلیتوس را به زبان ساده شرح داده است.
«پنج برداشت از پنج خانه تهرانی» هم یکی از مطالب جالب و خواندنی در بخش «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» است که با آن در خانه‌های افراد مشهوری چون صادق هدایت و امین‌الضرب و... به گشت و گذار می‌پردازیم.
در پایان هم بد نیست یادی بکنیم از مرحوم طاهره صفارزاده که به مناسبت زادروزش، توی جلد شماره 33 نگاه پنجشنبه به او اختصاص یافته است.
اگر با همه این توصیفات راغب شده‌اید که شماره جدید نگاه پنجشنبه را تهیه کنید، کافی است به دکه‌های روزنامه‌فروشی و کتابفروشی‌های معتبر شهرتان سر بزنید و یا برای اشتراک آن از طریق شماره تلفن 20-88557016 021 با شرکت سام تماس بگیرید.
5721

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =