تقریبا روزی نیست که خبر از مشکلات کمبود و گرانی دارو به گوش نرسد.

هادی معیری نژاد- دارو از اقلامیست که کمبود و گرانی آن تاثیر مستقیم و فوری بر حیات و سلامت جامعه دارد لذا در شرایط امروز جامعه ما که شرایط تحریم است باید از همه اقدامات در جهت رفع این معضل بهره جست.
متاسفانه توان تولیدی دارو در کشور ما که اتفاقا تبلیغات فراوانی درباره آن شده بود نیز گویا منوط به واردات مواد اولیه خارجی است و ما حتی در تولید داروهایی که در آن به خود کفایی رسیده بودیم دچار مشکل هستیم.
لذا به نظر می رسد در این شرایط تسهیل شرایط واردات و فشار به مجامع جهانی برای حل این مشکل از وظایف اصلی دولت و مجلس است.
در همین راستا رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که طرحی برای تامین منابع مالی واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی تهیه شده است که تا دو هفته آینده به صحن علنی ارائه خواهد شد.
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مجلس از بعد نظارت در موضوع کمبود اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی همچون شیر خشک اقدامات لازم را انجام داده است،‌گفت: یکی از این اقدامات، تهیه و قرائت گزارشی در مجلس بود که مطمئنا اقدامات نظارتی دیگر را نیز انجام خواهیم داد.
وی افزود:‌در همین راستا طرحی تهیه کرده‌ایم که در آن منابع مالی واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی پیش‌بینی شده است طرحی که تا دو هفته آینده به صحن علنی ارائه خواهد شد.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مشکلات تامین ارز و ریال وجود دارد که این طرح چگونگی تامین منابع ریالی و ارزی را برای واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مشخص کرده است.
شهریاری با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده در تامین مواد دارویی همچون شیر خشک در دست وزیر بهداشت و درمان نیست،‌گفت: مشکل، عدم اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات دارو است.
اما چند روز پیش تعرفه واردات دارو نیز صفر شد براساس اطلاعیه جدیدی تعرفه واردات دارو صفر تعیین شده است. در مصوبه دولت چنین امده است: طبق مصوبه شماره 158150/ت47241ه مورخ 14/8/1391هیات محترم وزیران درخصوص کاهش سودبازرگانی کالاهای داروئی و پزشکی به میزان صفر درصد که توسط هیات امنای صرفه‌جویی ارزی برای بیماران صعب‌العلاج با تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد شده‌اند، اعلام می‌گردد.دارو جزو کالاهایی است که در اولویت دوم قرار گرفته و ارز مرجع 1226 تومانی دریافت می‌کند.
چندی پیش مرضیه وحید دستجردی با اعلام اینکه تاکنون 600 میلیون دلار ارز دارویی تخصیص یافته است، افزود: برای سال جاری 2.5 میلیارد دلار ارز دارویی پیش‌بینی شده است که امیدواریم این مقدار ارز تا پایان امسال از سوی بانک مرکزی، تخصیص یابد.
وزیر بهداشت با اشاره به تامین داروهای کمیاب، اظهارامیدواری کرد مشکل تهیه این قبیل اقلام دارویی به‌زودی حل شود.
دکتر مرضیه وحیددستجردی با اعلام اینکه داروهای کمیاب به‌زودی از گمرک ترخیص می‌شوند، گفت: امیدواریم با ورود این داروها به بازار دارویی کشور، مشکل کمبود داروی بیماران خاص برطرف شود.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 0
    باید اولویت اول قرار می گرفت
  • بدون نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    5 0
    توی ایران هیچی به هیچ ارگان یا وزارتی ربط نداره ولی همه دخالت میکنن
  • بدون نام EU ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    به فکر مواد اولیه کارخانه های داروسازی هم باشید . انبار یه کارخانه داروسازی باید در شرایط اضطراری پر از مواد اولیه باشد نه انیکه خالی باشد و منتظر مواد اولیه.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    بیمارانی که به واسطه نبود دارو کمی میرند یا درد زیاد را تحمل می کنند مشکل را حل می کنند . کسی نگران نباشد