یک کارشناس آسیا می گوید: نظامیان آمریکایی بی تاب یافتن پایگاهی نوین در آسیا، پس از بیرون رفتن از افغانستان در سال 1393 هستند. برمه هم پایگاهی مناسب در همسایگی چین است و هم از دور، دستی بر آتش مجمع آ سه آن دارد.

ماندانا تیشه یار، کارشناس آسیا و شبه قاره در یادداشتی برای سرویس بین الملل خبرآنلاین با عنوان: "چرا اوباما به برمه رفت؟" ضمن بررسی تاریخچۀ کشور برمه به بررسی دلایل سفر اوباما به برمه پرداخته و می نویسد: ردم خود است. تحریم های اقتصادی در حالی از روی این کشور برداشته می شوند که ساختارهای اقتصادی آن تنها در شعار تغییر کرده اند. اوباما در سخنرانی خود بر چهار گونه آزادی تاکید ورزید: آزادی بیان، آزادی پرستش، آزادی از تحمیل و آزادی از ترس. اما آیا دولت برمه چنین آزادی هایی را به مردم خود داده است؟
تیشه یار می افزاید: در حالی که بسیاری از اقلیت های قومی در زیر ستم نظامیان این کشور کشته می شوند و یا از سرزمین خود می گریزند، اوباما وعده همکاری برای ساخت دوباره ارتش برمه را داد. درست است که او این تغییرات را منوط به گسترش ساختارهای مردم سالار در این کشور استبداد زده کرد، اما گویی کاروان های بازرگانان و نظامیان آمریکایی بیش از اندازه بی تاب یافتن پایگاهی نوین برای خود در این منطقه از جهان، پس از بیرون رفتن از افغانستان در سال 1393 هستند. هرچه باشد، برمه هم پایگاهی مناسب در همسایگی چین است و هم از دور، دستی بر آتش مجمع آ سه آن دارد و هم کنترل آمد و شد در اقیانوس هند را برای بزرگترین ابرقدرت جهان آسان تر می کند.
این کارشناس آسیا می نویسد: سخنرانی شیوا و شعارهای زیبای اوباما برای ساختن کشوری آزاد و سعادتمند برای برمه ای ها، بی شباهت به سخنان فریبنده میسیونرها و بازرگانان و دولتمردان انگلیسی که می خواستند تمدن و فرهنگی نوین برای سرزمین های آسیایی در سده های هفدهم و هجدهم میلادی بیاورند، نیست. گویی استعمارگرایی همچون بتی عیار، هر زمان چهره ای دیگرگون از خود نشان می دهد.


متن کامل یادداشت ماندانا تیشه یار را اینجا بخوانید


263 49
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    سربازان محترم آمریکایی برای صرفه جویی در مصرف غذا به دلیل اقتصاد ور شکسته آمریکا و کمک به این کشور برای تدوام قورباغه میل خواهند کرد .