نویسندگان کتاب می​گویند ما کتابی می‌خواستیم که مفاهیم اساسی استدلال و تحلیل انتقادی را به نحو مختصر و روشن ارائه دهد و در عین حال، واضح و دقیق باشد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «مبانی استدلال» نوشته دیوید ا.کانوی و رانلد مانسون با ترجمه ای از تورج قانونی در شاخه فلسفه و عرفان انتشارات ققنوس منتشر شد. کتاب مبانی استدلال مجموعه‌ای از ابزارهای عقلانی را فراهم می‌آورد که در فرایند اثبات، فهم و آزمودن ادعاها به کار می‌آید. این ابزارها اصول، تمایزها و روش‌هایی هستند که نسل‌های بی‌شماری از فلاسفه، منطق‌دانان، مقاله‌نویسان، دانشمندان، منتقدان و متفکرانی از هر قبیل آنها را بسط داده‌اند.

در شرح ناشر برای این کتاب می خوانیم: «استدلال کردن یک موضوع قدیمی است اما کاربردی روزمره دارد. ما همه قادر به استدلال کردن هستیم. کسی که به هیچ وجه قادر به ارزیابی ادعاها و رسیدن به نتایج نیست هر چیزی را باور می‌کند و به شیوه‌های دلبخواهی عمل می‌کند. این واقعیت که ما به طور کلی به این نحو رفتار نمی‌کنیم نشان می‌دهد که تا چه اندازه به استدلال تکیه می‌کنیم تا افعالمان را هدایت و باورهایمان را پایه‌گذاری کند. هدف این کتاب بهبود بخشیدن به مهارت‌های استدلال و بالا بردن تفکر مؤثر است. اگرچه همگان قادر به استدلال کردن هستند، اما همه به طور متقن استدلال نمی‌کنند. مهارت‌های استدلال را می‌توان با تجربه و آموزش بهبود بخشید.»

کتاب «مبانی استدلال» از کتاب‌هایی است که صرفا جنبه نظری ندارد، بلکه با مثال‌های متعدد و مستند حوزه استدلال را تا حیات عملی و نظری گسترش می‌دهد و آن را به استدلال کاربردی تبدیل می‌کند. «مبانی استدلال» کتابی برای همه حوزه‌هاست و در همه علوم تجربی و انسانی کاربرد دارد.

نویسندگان در مقدمه کتاب نوشته‌اند:

ما کتاب «مبانی استدلال» را نوشتیم زیرا نیاز به آن را احساس کردیم و اعتقاد داشتیم که دیگران نیز چنین نیازی را حس می‌کنند. اگرچه متون بسیار فصیح و عالی در خصوص منطق غیرصوری و خطابه موجود است، اما غرض آن‌ها این است که بیش‌تر برهانی باشند تا مطلقا ضروری. ما کتابی می‌خواستیم که همان کاری را با منطق غیرصوری بکند که «مبانی سبک نگارش» اثر وایت و استرانک با نگارش زبان انگلیسی کردند. یعنی کتابی می‌خواستیم که مفاهیم اساسی استدلال و تحلیل انتقادی را به نحو مختصر و روشن ارائه دهد و در عین حال، واضح و دقیق باشد.

 

 

 

 

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

ارزش هر استدلال منوط به دو امر است: 1- صدق یا کذب مقدماتش و 2- مقدار حمایتی که مقدماتش از نتیجه به عمل می‌آورد. معروف است که استدلال قیاسی معتبر است یعنی مراد از مقدماتش تضمین نتیجه آن است. در استدلال‌های غیرقیاسی، مراد از مقدمات افاده احتمالی نتیجه است. مفهوم اعتبار:

کلمه معتبر، کاربردی فنی در منطق دارد. ما از «نقدهای معتبر» و «نتایج معتبر» صحبت می‌کنیم، اما در منطق فقط استدلال می‌تواند معتبر یا نامعتبر باشد. استدلال معتبر، استدلالی است که به هیچ وجه امکان ندارد مقدمات آن صادق باشد و نتیجه کاذب. اگر همه مقدمات استدلال صادق باشد،‌ نتیجه باید صادق باشد. ترکیب مقدمات صادق و نتیجه کاذب در استدلال معتبر به معنی واقعی کلمه غیرقابل تصور است. بنابراین، صدق مقدمات هر استدلال معتبر، صدق نتیجه را کاملا تضمین می‌کند.
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =